Най-добрата и най-лошата година в историята на гейминга?
Отминаващата 2023 г. определено ще остане в историята на гейминга. От една страна годината ще бъде запомнена с гигантския брой изключителни заглавия, които се радват на огромен комерсиален успех или такъв сред критиците (а в някои случаи и в двете сфери). От друга страна, тя бе белязана и от мащабни съкращения, като според сайта Game Industry Layoffs от началото на годината са загубени общо около 9000 работни места.
На 7 ноември се проведе тазгодишното издание на The Game Awards – своеобразния гейминг еквивалента на Оскарите. Големият победител, в не малка степен очаквано, се оказа Baldur’s Gate 3 на Larian Studios, която грабна наградата за Игра на годината (Game of the Year или GOTY) и още 5 статуетки, включително за най-добра ролева игра, най-добрата подкрепа на общността и най-добър перформънс за английски актьор Нийл Нюбон, който влиза в ролята на Astarion - един от главните герои в играта.
За играта писахме и в списание „Мениджър“ по-рано тази година, като причината бе саундтракът на играта. Той е дело на композитора Борислав Славов, а главният глас е на оперната певица Мария Анастасова.
До спечелването на може би най-важното GOTY от BG3 се стигна, след като играта достигна оценка от 96 (от 100 пункта) в сайта Metacritic, събиращ на едно място ревюта от множество критици. Играта е и голям комерсиален успех, достигайки пик от над 875 хил. едновременно играещи потребители в гейминг платформата за персонални компютри (PC) Steam. Това я нарежда на 9 -та позиция в цялата история на на платформата по брой едновременно играещи потребители.
Над нея се нарежда Hogwarts Legacy – друг хит от тази година, който според данни до месец май е продал 15 млн. копия за персонален компютър и конзоли. Самата игра излезе на пазара на 10 февруари за конзолите PS5, Xbox Series S/X и за PC.
С 3 статуетки от The Game Awards си тръгна играта Alan Wake 2 на финландското студио Remedy Entertainment. Играта бе отличена с наградите за най-добър наратив, най-добра режисура и творчески и/или технически постижения в художествения дизайн и анимацията.
Друго впечатляващо заглавие от тази година е The Legend Of Zelda: Tears Of The Kingdom, която грабна приза в категорията за най-добро екшън/приключение на The Game Awards . Играта на Nintendo бе другият голям фаворит в категорията Игра на годината, като играта също има оценка от 96 в Metacritic. Хитът на Nintendo от една от най-награждаваната поредица в историята на гейминга (The Legend of Zelda) се превърна и в изключителен комерсиален успех с повече от 10 млн. продадени копия за конзолата Switch в рамките на 3 дни. От появата си на пазара на 12 май досега са продадени близо 20 млн. копия на играта.
Като цяло Nintendo може да се похвали с една страхотна година, която може да се окаже последната за близо 7-годишната конзола Switch, чиито наследник се очаква да бъде представен през 2024 г. Притежателите на хибридната конзола тази година можеха да се радват на ексклузивни заглавия като Metroid Prime Remastered (94 Metacritic score), Super Mario Bros. Wonder (92 Metacritic score), Pikmin 4 (87 Metacritic score) и Super Mario RPG (84 Metacritic score).
Годината бе добра и за другите два гиганта в конзолния бизнес – Sony и Microsoft, съответно техните платформи Playstation 5 и Xbox Series S/X.
Sony може да се похвали с изключително успешната игра Marvel's Spider-Man 2, от която бяха продадени 5 млн. копия за 11 дни, ексклузивно за PS5. Играта пожъна успех и сред критиците с оценка от 90 пункта в Metacritic. Другият голям ексклузив в каталога на Sony тази година беше Final Fantasy 16 на Square Enix, която може да се похвали с продадени над 3 млн. копия за една седмица и оценка от 87 в Metaritic. Тя също така спечели наградата за най-добра музика на The Game Awards за работата на японският композитор Масайоши Сокен.
В ъгъла на Microsft също могат да бъдат отличени редица впечатляващи заглавия. Дългоочакваната нова игра на Bethesda Game Studios – Starfield, дебютира 6 септември, разбивайки рекорда на компанията за най-добър „старт на пазара“, привличайки 6 млн. играчи за 2 дни. Тази година Xbox пусна на пазара и Hi-Fi RUSH, която спечели наградата за най-добро аудио на The Game Awards, както и Forza Motorsport, която прибра статуетките за „Иновация в достъпността“ и най-добра спортна или рейсинг игра.
Тази година ще бъде запомнена и с още много други хитови блокбъстър заглавия като Star Wars Jedi: Survivor, Resident Evil 4 (Remake), Street Fighter 6, Mortal Kombat 1, Assassin’s Creed Mirage, Octopath Traveler 2, Lies of P, Diablo 4, Dead Space (Remake) Armored Core VI: Fires Of Rubicon, както и игри от независими студиа или такива с по-малък бюджет, като Sea of Stars, Dave the Diver, Cacoon, Humanity, Dredge, Blasphemous 2, Jusant и много други.
Тъмната страна на индустрията
Гледайки този списък със заглавия, можем да направим аргумента, че 2023 г. е сред най-добрите години в историята на гейминга, ако не и най-добрата.
Тази оценка обаче не би дала пълно отражение на състоянието на индустрията, ако игнорираме напълно някои от по-лошите новини през годината, особено мащабната загуба на работни места.
От гореспоменатите 9000 съкратени работни места, разработчикът на гейм енджина (софтуер за проектирането и създаването на видеоигри) Unity отговаря за 1165. В края на ноември компанията потвърди структурни промени, включващи намаляване на офис площите в допълнение към съкращенията. Компанията заяви, че ще затвори офиси в 14 локации, включително Берлин и Сингапур, в очакване на консултация със служителите, и ще намали офисната си площ за останалите, включително тези в Сан Франциско и Белвю.
Компанията също така освободи своя главен изпълнителен директор Джон Рикатело след мащабен скандал относно пpoмянaтa нa бизнec мoдeлa нa Unity, предвиждаща начисляване на комисионни за всяко инсталиране на игра, използваща игровия енджин на компанията. По-късно от фирмата частично се отстъпиха от този план, сред като редица разработчици заявиха, че ще се откажат от използването на технологията, ако тези комисионни бъдат въведени.
Оставайки на тема гейм енджин, компанията Epic Games, която стои зад изключително популярния Unreal Engine, в края на септември съобщи, че ще съкрати 830 работни места, или около 16% от работната си сила. Въпреки че мегахита Fortnite носи приходи от милиарди долари на компанията всяка година, нейният шеф Тим Суини заяви, че тя продължава да губи пари от своя магазин за видео игри Epic Games Stores, който се конкурира със Steam.
Китайският гигант Bytedance, известен най-вече със своето приложение за споделяне на кратки видеа TikTok, заяви, че ще съкрати 1000 работни места и ще закрие своя гейминг бранд Nuverse.
Най-често в негативна светлина през тази година обаче се появяваше името на Embracer Group. Шведската компания заяви, че е съкратила 904 служители, или 5% от работната си сила, откакто финансовите ѝ проблеми започнаха с пропадането на сделка на стойност 2 млрд. долара с финансираната от саудитското правителство компания Savvy Games Group.
По време на финансова презентация Embracer каза, че вътрешения персонал на компанията е намален със 713 души (511 разработчици и 202 други служители), а външният брой на разработчиците е намален със 191. В края на август компанията закри дългогодишния разработчик на Saints Row - Volition, след като последното заглавие от поредицата не оправда очакванията. Общо 15 предимно необявени проекта са били отменени в студиата Amplifier, Freemode, Gearbox, Plaion, Sabre и THQ Nordic.
Според източници на сайта IGN компанията търси купувач за Gearbox - разработчика на Borderlands, който купи през 2021 г. в рамките на мащабна вълна на придобивания, включително и разработчика на Tomb Raider - Crystal Dynamics.
Последната жертва на Embracer стана студиото Free Radical Design, което работеше по съживяването на франчайза TimeSplitters от ерата на Playstation 2.
От началото на годината врати затвориха още поне 11 студиа, включително Dang, Puny Human, Volition Games, Mimimi Games, Vanpool, CyberConnect2 Montreal, Antimatter Games, Campfire Cabal, Kiloo Games, и PixelOpus.
Съкращения имаше и в студиата на Sony – Bungie и Naughty Dog, която наскоро обяви, че се отказа от разработването на мултиплейър игра на база поредицата The Last of Us. Microsoft съкрати общо 10 000 души по рано през годината, като това се отрази на гейминг подразделението на компанията, където засегнати бяха 343 Industries – разработчика на Halo, както и Bethesda Game Studios.
Съкращения обявиха още Amazon, Bioware, Telltale Games, EA, CD Projekt Red и много други.
Миналата седмица друго гейминг студио на Sony – Insomniac Games, стана обект на мащабна хакерска атака, като в мрежата изтекоха лични данни на служители на компанията както и подробности за нейната следваща игра и бъдещите заглавия, които разработчика планира да пусне на пазара.
Имайки всичко това предвид, добра или лоша беше отиващата си 2023 г.? Истината е, че не може да бъде даден еднозначен отговор. Факт e, че броят на качествените заглавия през годината надмина очакванията и спокойно поставя последните 12 месеца в елитна група от периоди в гейминг индустрията, които ще се помнят дълго време. Също толкова неоспоримо е, че загубата на работни места през последната година е сред най-тежките в историята и със сигурност ще има отражение върху игрите, които може да очакваме през следващите 5-6 години.
Да се надяваме, че следващата година няма да бъде по-лоша за геймърите, но ще бъде по-добра за хората, които създават обичаните от милиони души игри.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.