Забраната на късите полети във Франция: Стъпка към Зелена Европа, която трябва да бъде обмислена добре

Забраната на късите полети във Франция: Стъпка към Зелена Европа, която трябва да бъде обмислена добре

Забраната на късите полети във Франция: Стъпка към Зелена Европа, която трябва да бъде обмислена добре

Франция получи зелена светлина да забрани вътрешните самолетни полети на къси разстояния. По-конкретно, забраната обхваща полети между места, където има алтернатива с влак, която отнема по-малко от 2,5 часа.

Когато френското правителство предложи мярката през 2021 г. като част от Закона за климата на страната, тя беше оспорена от Съюза на френските летища и европейския клон на Международния съвет на летищата. Това доведе до разследване от Европейската комисия, която даде окончателното одобрение този месец, правейки Франция първата страна-членка на ЕС със забрана за полети на къси разстояния.

Първоначално мярката ще засегне маршрутите между парижкото летище Орли и градовете Нант, Лион и Бордо. Тя ще бъде валидна три години и след това ще бъде преразгледана от Комисията.

Какво точно се съдържа в решението?

Мярката ще се въведе при условие че е „недискриминационна, не нарушава конкуренцията между въздушните превозвачи и не е по-рестриктивна, отколкото е необходимо за облекчаване на проблема“. По-нататък могат да бъдат добавени още три маршрута — между Париж Шарл дьо Гол и Лион и Рен и между Лион и Марсилия — ако железопътните услуги се подобрят. Понастоящем тези маршрути не отговарят на прага, защото пътниците, които се опитват да стигнат до летищата в Париж и Лион, нямат железопътна връзка, която да ги превози достатъчно рано сутрин или достатъчно късно вечер.

Комисията също премахна предложено изключение от забраната, което френското правителство искаше да приложи за вътрешните полети, които са част от международно пътуване с няколко кацания. Натиск срещу решението имаше от страна на профсъюзите в бранша, някои френски регионални власти, както и от френско-холандския авиопревозвач Air France-KLM.

Френското правителство също така планира да ограничи радикално броя на частните самолети, на които е разрешено да летят в страната, за да намали емисиите и да реагира на нарастващата реакция срещу ултрабогатите и тяхното разточително ползване на въздушен транспорт като популярния маршрут от Париж до френската Ривера. По всичко изглежда, че фокусът върху високоскоростните железопътни линии във Франция ще продължи да бъде силен, като моделът TGV от следващо поколение беше обявен миналата година, на 40-ата годишнина от първата услуга. На правителствено ниво Париж последователно финансира железопътната индустрия като цяло, инвестирайки 61 милиарда евро през последните пет години и обещавайки да инвестира още 6,5 милиарда евро.

Защо забраната за полети във Франция е важна стъпка за Европа?

За разлика от много части на света, Европа вече разполага с хиляди километри специализирани високоскоростни железопътни линии, като водещите държави в това отношение включват Франция, Германия, Испания, Италия, Холандия, Белгия, Дания, Швеция, Полша и Обединеното кралство. Това позволява на континента да увеличи използването на железопътен транспорт като част от плана на ЕС Fit 55 за намаляване на емисиите на CO2 газове от транспорта, част от който е намаляването на зависимостта от авиацията.

Според Европейската железопътна общност, железопътният транспорт е отговорен за по-малко от 1% от транспортните емисии в ЕС благодарение на вече високата си степен на ефективност и електрификация. Нещо повече, това е и един от най-енергийно ефективните видове транспорт, който представлява само 2% от общото потребление на енергия в Съюза в сектора на транспорта, докато същевременно превозва 13% от стоките и 7% от пътниците.

Европейската железопътна общност също така изчислява, че бъдеща трансевропейска мрежа от високоскоростни железници (с 200 км/ч) значително ще намали времето за пътуване, като допълнително ще насърчи прехода на пътниците към този вид транспорт. Така например, пътниците могат да пътуват между Амстердам и Берлин за 3 часа и 17 минути и между Лондон и Брюксел за 1 час и 56 минути.

Редица проекти, които са в ход, показват, че нещата вървят в правилната посока. Германия предложи възраждането на Trans Europe Express с цел да осигури бързи връзки между нея и други европейски страни до 2030 г. А Германската авиационна асоциация и основната железопътна компания в страната Deutsche Bahn подписаха споразумение през 2021 г. за предлагане на повече високоскоростни влакови връзки, което прави пътуването с влак вместо летене по-лесен избор за пътниците. Двете заявиха, че увеличаването на железопътните услуги ще даде на около 20 процента от пътуващите със самолет (или около 4,3 милиона души годишно) възможността да пътуват с влак вместо това, което може да намали емисиите на въглероден диоксид, генерирани от вътрешното въздушно пътуване с една шеста.

Чехия също работи съвместно с френската железопътна индустрия за създаване на нови линии със скорост 350 км/ч, които ще намалят времето за пътуване между Прага, Бърно и Острава с Източна Германия, Австрия, Словакия и Полша.

Междувременно холандската железопътна компания NS представи по-бърз междуградски влак със скорост от 200 км/ч, който може да намали за 30 минути маршрута от Амстердам до Брюксел от 2024 г. — който в момента отнема 2 часа и 52 минути. Австрийското правителство пък включи подобно условие по време на спасяването на Austrian Airlines, където вътрешните полети трябва да бъдат премахнати, когато има алтернативно пътуване с влак под три часа, като например между Виена и Залцбург.

Влиятелната неправителствена организация Greenpeace се застъпва за забрана на полети на къси разстояния, където има алтернатива с влак под шест часа. Тя твърди, че това ще повлияе на една трета от най-натоварените кратки полети в Европа и ще елиминира 3,5 милиона тона въглеродни емисии годишно.

С мисъл и за двете страни

Към момента изглежда има консенсус, че блокът трябва да обмисли подобна тактика – според Европейската инвестиционна банка 62% от европейците биха подкрепили забраната за полети на къси разстояния. Важният фактор, който трябва да се вземе предвид, е, че Франция е в състояние донякъде комфортно да въведе този вид авиационна забрана за вътрешни полети на къси разстояния, тъй като вече разполага с транспортна мрежа, способна да поеме допълнителния капацитет чрез железопътен транспорт. Страната последователно инвестира в проекти за разширяване и подобряване на своята железопътна мрежа; по-специално високоскоростната мрежа. Пътуващите вече са напълно запознати с техните железопътни възможности и много от тях са свикнали да ги използват. В контекста на Обединеното кралство забраната за вътрешни полети може да бъде възпроизведена по маршрути като Лондон–Манчестър. Между двата града са извършвани половин милион полета всяка година преди пандемията, като емисиите на CO₂ за това пътуване са били 70,7 kg CO₂ еквивалент, според въглеродния калкулатор на LNER. Въпреки това алтернативите на летенето в момента не са толкова прости, колкото в други страни. Железопътната услуга от Лондон до Манчестър е съкратена до базово разписание с ограничена наличност на билети.

Ако повече държави последват примера на Франция, това ще позволи на европейците да изберат по-чисти и по-устойчиви пътувания, без да жертват време, но само при положение, че най-напред е изградена и развита нужната алтернатива. Ако такова нещо може да бъде постигнато, стартиращите фирми, установените имена в бранша и обикновените жители от целия континент ще се възползват.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ