Добрият мениджър трябва истински да обича и да вярва в работата си

Добрият мениджър трябва истински да обича и да вярва в работата си

- Господин Коцибос, какво е вашето разбиране за успеха? Кога един мениджър е успешен?

- Успехът като понятие трудно се побира в определения, защото всеки човек има собствено разбиране за него. За мен лично успехът се крие в добрия баланс между поставените цели и откриването на правилния път към тях. Не вярвам в лесните придобивки и случайния успех. Няма пряк път до щастието – в този смисъл успехът не се случва с магическа пръчка. За него трябва да работиш всеки ден с постоянство и упоритост, преодолявайки всички трудности, които срещаш. Смятам, че човек сам изгражда професионалния си път и може да постигне успех единствено, ако е изкачил последователно всички стъпала, които водят към него.

Едно от най-ценните качества на успешния мениджър е умението му да вдъхновява хората, с които работи. Той трябва не само да бъде доказан лидер, но и да умее да мотивира хората така, че да получи най-добрите резултати, позволявайки на служителите да разгърнат пълния си потенциал, да споделят свободно идеите си и сами да взимат решения.

Вярвам също така, че успехът е истински, когато е споделен. Според мен един мениджър, дори и най-талантливият, е успешен тогава, когато има силен екип. Да, персоналните лидерски качества са важни, но без сплотен отбор не могат да бъдат постигнати отлични резултати. Убеден съм, че ключът към успеха във всяка сфера се крие в общата отговорност към работата, високия професионализъм и страстта към това, което правиш. Добрият мениджър преди всичко трябва истински да обича и да вярва в работата си, за да може да предаде тази емоция и на другите.

- От кого научихте най-много в мениджмънта?

- Доста са хората, от които съм научил важни уроци. В мениджмънта човек се учи всеки ден и среща много и различни хора. Някои от тях са имали важна роля в моето кариерно развитие. Признателен съм на г-н Майкъл Цамаз, председател на Борда на директорите и изпълнителен директор на OTE, който повярва в мен и ми предложи да оглавя GLOBUL, което за мен бе нова и важна стъпка в професионално отношение.

- Парите ли са най-важното в бизнеса?

- Парите безспорно са важни за развитието и стабилността на всеки бизнес, но далеч не са всичко. Приходите стабилизират позицията на компанията на пазара, гарантират нейната конкурентноспособност, както и възможностите за бъдещи инвестиции. Една финансово стабилна компания има ресурс да се грижи за своите служители, осигурявайки им добри условия за работа и възможности за кариерно развитие и усъвършенстване на техните знания чрез допълнителни обучения. Не бива да забравяме обаче, че компаниите не са изолирани организации, които оперират в някакво виртуално пространство. Компаниите са част от обществото и ние никога не сме забравяли своята отговорност към него. Длъжни сме да отделяме част от своите ресурси, за да подпомагаме развитието на обществото. Правим това както чрез отпускане на дарения и спонсорски инициативи в областта на спорта и културата, така и с доброволчески труд от страна на служителите в компанията. Освен оказване на финансова подкрепа, се стараем също така да популяризираме сред българското общество определени ценности, които смятаме за важни. GLOBUL бе първата телекомуникационна компания в България, която създаде дългосрочна стратегия за екологична устойчивост - GLOBUL Green. Популяризирахме безопасната употреба на мобилен телефон зад волана чрез кампанията „Шофирай безопасно! Говори с hands-free!”, а също така създадохме специална кампания за насърчаване безопасното използване на интернет и мобилно съдържание от деца и тийнейджъри. По повод десетата годишнина на компанията решихме да дарим 10 линейки на центрове за спешна медицинска помощ в няколко български града, вместо да организираме специални тържества. Осъзнаваме, че подобно единично дарение не би могло да разреши всички съществуващи проблеми в българското здравеопазване, но се надяваме, че то ще помогне на хората, и че ще улесни лекарите и медицинските сестри да вършат по-добре работата си. Убеден съм, че бизнесът може да се развива успешно, когато оперира в демократична и икономически развита среда. Като един от водещите мобилни оператори в България, за нас е важно не само да генерираме печалба, а преди всичко да изградим и поддържаме дългосрочни и ползотворни отношения с нашите партньори и клиенти, които да са базирани на взаимно доверие, професионално обслужване и предоставяне на качествени продукти и услуги.

- Вие лично в какво вярвате?

- Вярвам, че всеки човек трябва да открие свой собствен път към успеха, дори и ако се налага да се бори за него. Вярвам също така, че ако съдбата ти поднесе шанс, трябва да се възползваш от него, и да не се страхуваш от нови предизвикателства. Що се отнася до работата ми – убеден съм, че ако човек е трудолюбив, постоянен и отдаден на това, което прави, той рано или късно достига професионалното развитие, което заслужава. А по отношение на личния ми живот – вярвам в най-близките си хора, в моето семейство. Техните доверие, любов и подкрепа винаги са означавали много за мен.

- Подценена ли е мениджърската професия в България? Какво трябва да се направи, за да се издигне престижът й?

- Не, не мисля. Смятам, че повечето мениджъри се ползват с уважение и респект както сред своите колеги, така и в обществото като цяло. Все пак това са хора, които притежават нужното образование, имат солиден професионален опит и знания. Мога да кажа, че мениджърите, които аз лично познавам, са интелигентни и амбициозни, а също така имат ясно изразени лидерски качества като решителност, кураж и способност да постигат целите си, а също така умеят добре да управляват своите екипи. Да си мениджър не е лесно, но мисля, че си заслужава, що се отнася до ниво на заплащане, възможност за създаване на професионални контакти, опит в управлението на хора, както и опции за бъдещо кариерно развитие и престиж в обществото.

- Има ли български черти в мениджмънта?

- Не смятам, че трябва да се правят подобни паралели – бизнесът не се дели на български, гръцки, руски или американски. Правилата на ефективния мениджмънт са общовалидни и се прилагат навсякъде по света. Е, разбира се, отделните народи си имат някои отличителни черти. Така например тук, на Балканите, хората са по-спокойни, обичат репликата: „Има време, и утре е ден”. Но не мисля, че това е слабост, просто такова е възприятието ни. За сметка на това българите например са интелигентни, искрени в комуникацията, емоционални и способни да взимат бързи решения – според мен това са чудесни черти.

- Кои са най-близките ви хора в бизнеса?

- Имам пълно доверие на хората от топ мениджмънта в компанията, които са моят най-близък екип, тъй като с тях се срещаме и разговаряме постоянно, за да очертаем насоките в тяхната работа и постигането на целите на компанията. Разчитам на тях не само като на колеги, но и като на мои близки приятели, и вярвам в техните професионални способности и знания в съответната област, в която работят. Но за мен всички служители в компанията са ценни. Държа на всеки един от тях, защото ние сме част от един екип. Подобно на едно семейство, ние имаме общи цели и ценности, към които се придържаме. Днес в GLOBUL и GERMANOS работят над 2200 специалисти. Всички заедно формираме облика на компанията и всеки от нас има роля за нейното присъствие на пазара.

- Как подбирате хората в екипа си?

- При подбора на хора в компанията се ръководя както от фактори като добро образование, професионален опит и квалификация за съответната длъжност, така и от личностните качества на човека. Впечатляват ме хора, които притежават вродена интелигентност, буден ум, амбиция за развитие и умение да общуват. Обичам екипните играчи. Дори и най-големите футболни звезди като Марадона или Лео Меси едва ли биха били толкова успешни извън своите отбори. Ето защо аз държа да видя в човека, който наемам, готовност да се впише в нашия отбор – този на GLOBUL и GERMANOS – и да приеме нашите ценности и начин на работа. Когато избирам човек за дадена позиция трябва да съм на 100% сигурен, че той ще е подходящ за това място. Разбира се, изборът не винаги е изцяло рационален. Понякога мога да повярвам в даден човек, защото в разговор с него съм усетил, че той има нужните качества за съответната позиция. С годините придобих опит да усещам и разпознавам хората, на които мога да се доверя в професионално отношение и за които съм сигурен, че ще се справят блестящо с всяка задача.

- На какво искате да научите най-младите си колеги?

- Преди всичко – на постоянство, отдаденост на работата и високи критерии за професионализъм. Технологичният сектор е изключително динамичен, той се развива всеки ден и всичко в него се случва бързо. Младите колеги много по-лесно се адаптират към промените и се учат от тях. Ние в GLOBUL винаги сме подкрепяли и ще продължаваме да подкрепяме младите хора в България. Убеден съм, че такава трябва да е нагласата както на бизнеса, така и на образователните институции, държавата и обществото като цяло. Компанията ни от години целенасочено инвестира в обучението и практическата подготовка на студентите за бъдещото им кариерно развитие. Разработили сме редица младежки инициативи като стажантска и стипендиантска програми, чрез които насърчаваме личното и професионално развитие на младежите и им създаваме условия да приложат знанията си в реална бизнес среда. Вярваме, че бизнесът трябва да работи в тясно партньорство с образователните институции в страната, тъй като подобно сътрудничество е от полза и за двете страни.

- Нашето списание води мозъчна атака какво трябва да се промени в българското образование. Вие какво мислите?

- Като цяло, българските студенти притежават добра теоретична подготовка, но им липсва конкретен практически опит. Ето защо ние се опитваме да предоставяме на младите специалисти възможности да обогатят знанията си, да почерпят от опита на доказани професионалисти в сферата на телекомуникациите и да работят по конкретни проекти под ръководството на персонални наставници в компанията. Преобладаваща част от младите хора, които идват при нас, притежават енергия, амбиция и стимул да постигат конкретни резултати, както и да се развиват в професионално отношение. Те бързо се адаптират и израстват в кариерния си път, като се доказват като талантливи и ценни за компанията кадри. Плюсът на тези млади хора е, че повечето от тях знаят по няколко езика, работят отлично с нови технологии и имат свеж поглед върху развитието на технологичния сектор, а също така не се страхуват да експериментират, да търсят иновативни подходи в работата и да бъдат креативни. Трябва да отбележа обаче, че през последните години се наблюдава известен дисбаланс между нуждите на бизнеса от качествени кадри и броя на подготвените специалисти, които излизат от средните и висши училища. Стараем се да откриваме талантите и да им даваме шанс за професионална реализация, тъй като в близко бъдеще България ще изпитва все по-силна нужда от специалисти с образование в областта на информационните технологии и инженерните дисциплини. Надявам се, че все повече качествени специалисти ще предпочетат да останат в България, вместо да търсят реализация в чужбина. България трябва да стане по-конкурентноспособна на европейския трудов пазар, за да стимулира задържането на висококвалифицираните кадри в страната.

-Как преговаряте и кога смятате, че едни преговори са минали успешно?

- Смятам за успешни преговорите, които преминават така, че и двете страни да останат доволни от крайния резултат. Важен е и тонът на разговора – привърженик съм на преговорите, в които се използват реални аргументи и се изслушват всички гледни точки. Не харесвам прекалено настойчивия подход, нито пък налагането на определена позиция или мнения от страна на участниците. Вярвам, че най-ефективни са преговорите, които се основават на взаимно разбиране, показване на готовност за диалог и желание за успешна съвместна работа. Ако изходът от преговорите е ползотворен и за двете страни, това означава, че те са били ефективни и са довели до конструктивен резултат.

- Какво трябва да прави една фирма, за да продължи да се развива в кризата?

- Преди всичко, в подобен момент една компания трябва да се опита да запази финансова стабилност. Добре е фирмите да направят оптимизация на разходите, но и да не губят посоката си на развитие. Важно е също така да запазят имиджа си и да продължат да предлагат качествени продукти и услуги и добро обслужване така, както са го правили преди кризата. Не бива да се допускат компромиси с качеството или с нивото на обслужване, тъй като клиентите трудно прощават подобни грешки, дори и след като кризата е отминала. GLOBUL например приложи целенасочени мерки за рационализиране на разходите най-вече в дистрибуцията, рекламата и администрацията, което наистина ни помогна да запазим финансова стабилност.

- Какви уроци научихте от кризата?

- Кризата още веднъж ни показа, че дългосрочните и базирани на взаимно доверие отношения с нашите клиенти и партньори са най-важният актив на компанията. Бизнесът може и да минава през трудни времена, но ако една компания е надежден партньор и работодател, тя не само ще оцелее, но и ще излезе по-силна от кризата.

- Наистина ли кризата дава възможности и на вас лично какви възможности даде?

- Преди всичко ни даде възможност да преосмислим начините, по които правим бизнес, и стратегиите, които използваме. Кризата ни даде нови възможности да бъдем ефективни с по-малко средства. Мисля, че доказахме, че добрите идеи могат да бъдат основен стимул за постигане на успех, дори и с ограничени бюджети.

- Защо според вас бяхте номиниран за „Мениджър на годината”?

- Вярвам, че основната причина за моята номинация в конкурса е успехът на GLOBUL на пазара. Щастлив съм, че тази номинация съвпадна с десетата годишнина на компанията, защото това е един важен момент за нас. Момент, в който успяхме не само да променим телекомуникационния пазар в България, но и да допринесем за развитието на българското общество чрез редица социални и дарителски кампании. За първата година от съществуването си, компанията бе обявена за най-голямата инвестиция на зелено и получи отличието „Инвестиция на годината”. В развитието на мрежата и услугите на оператора са вложени над 1,1 милиарда лева.

Успяхме да изградим силен бранд, но това, което смятаме за най-ценно, е доверието на нашите клиенти. Различаваме се от конкурентите си по това, че се отнасяме към нашите потребители по различен начин – като към приятели. Нашите клиенти заслужават уважение, отлично обслужване и качествени продукти и услуги. Бих искал да благодаря на нашите клиенти, партньори и служители за това, че са с нас и ни се доверяват през всичките тези години, както и че ни помогнаха да се превърнем в това, което сме днес – една от най-големите компании в България, широко разпознаваем бранд и постоянен, надежден и заслужаващ доверие партньор за повече от 3.9 милиона души. Тази номинация дължа най-вече на тях.

-Защо в България рядко малкият бизнес става голям?

- Не бих могъл да коментирам този въпрос в детайли, тъй като нямам преки наблюдения върху него. Все пак бих искал да подчертая, че е задължение на държавата да стимулира развитието на малкия и среден бизнес, особено във време на икономическа криза. Именно сега е важно да се намерят правилните подходи, чрез които да се стимулира икономическия растеж и да се помогне на малкия и среден бизнес да намери нови начини да се развива. България успя да запази финансова стабилност, но все още има какво да се направи по отношение на облекчаване на административните процедури и достъпа до средствата от еврофондовете. Скорошно проучване показа, че малкият и среден бизнес в България е с най-труден достъп до банково финансиране сред държавите в Европейския съюз. Нивото на одобрените проекти за достъп до кредитиране също е ниско. Може би ако тези фактори се променят, би имало повече примери, при които малкият бизнес да се превръща в голям.

- Какво може да направи държавата, за да заработи бизнесът по-спокойно и по-успешно?

- Що се отнася конкретно до нашия бизнес, надяваме се, че държавата ще предприеме всички необходими действия, за да осигури прозрачност при провеждането на обществени поръчки за избор на доставчици на телекомуникационни услуги. Като държава-членка на Европейския съюз, България трябва да предприеме всички необходими мерки, за да ограничи нелоялните и дискриминационни практики и да стимулира конкуренцията на пазара. Ако българското правителство гарантира честни и прозрачни условия и процедури на провеждане на обществените поръчки не само на телекомуникационния пазар, но и в други сфери, това би оказало положително влияние върху цялостното развитие на икономиката и би засило имиджа на България сред другите държави-членки на ЕС.

- В дълг ли са политиците към бизнеса?

- Дългът на политиците се изразява в това да изпълняват отговорно и съвестно своите задължения както към бизнеса, така и към обществото като цяло. Навсякъде по света корупцията и задкулисните игри нарушават прнципите на демократичността и оказват негативно въздействие върху общото развитие на държавата. Ето защо политиката, а и бизнеса, трябва да се ръководят от принципи като честност, прозрачност и толернатност. В противен случай няма как да се гарантира стабилността на държавата и да се постигне траен икономически растеж.

- Защо българите мразят богатите и успелите хора? Може ли това да се промени и как?

- Не бих нарекъл това чувство „омраза”. Хората сме устроени така, че по принцип сме склонни да изпитваме неприязън или завист към онези, които са постигнали повече от нас и са осъществили мечтите си. Просъщо ни е да искаме повече от това, което имаме, защото всички ние се стремим към по-добро и бихме искали да бъдем успешни, да постигнем целите си, да се чувстваме значими със своята роля в обществото. Прекарвам по-голяма част от времето си тук, в България, и мога да кажа, че не съм усетил подобно негативно отношение, дори напротив – българите са изключително открити, добронамерени, интелигентни и общителни хора, с които е приятно както да правиш бизнес, така и да се забавляваш. Тук не само създадох полезни професионални контакти, но открих и много добри приятели, а те са една от най-значимите придобивки за всеки човек.

- Какво трябва да се направи, за да стане България по-успешна? Кои са нещата, с които българите могат и трябва да се гордеят?

- България е пълноправен член на Европейския съюз и това е голям успех, с който трябва да се гордеете. Бих си позволил да направя едно спортно сравнение - в момента страната ви вече е изминала няколко скоростни отсечки, но тепърва трябва да набира скорост, за да достигне нивото на другите държави-членки. Плюсът е, че можете да се поучите от грешките на другите, за да не ги повтаряте отново. През последните години имах възможност да наблюдавам как се развива България. Виждам как страната ви се променя с всеки изминал ден. Разбира се, има още много неща, които трябва да бъдат направени, но вървите в правилната посока. Имате уникална природа и благоприятен климат, което ви позволява да развивате еко-туризъм, да произвеждате и изнасяте вино, хранителни продукти, козметика. България е много красива страна с богата и история и култура, което само по себе си е достатъчен повод за гордост.

 

Захариас Коцибос е Изпълнителен директор на GLOBUL от май 2008 г. Преди това е главен търговски директор в компанията. Има 15-годишен опит в областта на маркетинга и продажбите. Започва кариерата си в Procter & Gamble Гърция, а по-късно е назначен за маркетинг директор в Unifon/Vodafone и Gr. Sarantis. В периода 2002-2008 г. последователно е търговски директор в O.T.E. International, главен търговски директор в Armentel и търговски директор в OTEGlobe. Завършил Електроинженерство в Атинския технически университет и има магистърска степен по бизнес администрация от Университета Дърман във Великобритания. Женен, с едно дете.

GLOBUL e търговската марка, с която Космо България Мобайл ЕАД предлага мобилни телекомуникационни услуги в България. Компанията е 100% собственост на COSMOTE, мобилният оператор с най-широко присъствие в Югоизточна Европа. Към края на юни 2011 г. GLOBUL има над 4 милиона потребители, услугите на компанията са достъпни за 99,98% от населението на България и на 99,25% от територията на страната, а UMTS мрежата на компанията покрива 90,83% от населението на страната. В GLOBUL и GERMANOS в момента работят над 2 200 души. Към края на юни 2011 г. абонатите на COSMOTE Group са 20,3 милиона в страните от Югоизточна Европа.

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ