Еманципация на пиара

Еманципация на пиара

СВЕТОВНАТА КРИЗА направи на пиара една услуга и му нанесе една вреда. Услугата е свързана с това, че успя да създаде удобен контекст, в който пиар специалистите да формулират и позиционират умни и убедителни послания. Ако компанията не се справя добре, оборотите й падат и освобождава служители, това не е заради некадърно управление, а „заради кризата”. Което е

 

достоверно оправдание. А ако успява да увеличи печалбите си и се разраства на нови пазари - то е „въпреки кризата”. Което пък е убедително преувеличение. Въобще много намаления се правеха и продължават да се правят „в отговор на кризата”, много кампании се оптимизират „като следствие от кризата”, излишни разходи се ограничават, „за да сме подготвени за кризата”. В един момент тя се превърна в оптически инструмент, който почти насила закачаме на носа си, за да видим и обясним ситуацията по различен начин, а понякога и за да я видим така, както искаме да изглежда. Това всъщност зареди пиара с нови начини за комуникация на отдавна познати явления и феномени.

Тук ще стане дума обаче не толкова за услугата, колкото за вредата, която кризата нанесе на пиара. Или казано накратко, вредата е свързана с компрометирането на пиара, което произтече от промяната в някои от практиките при новите условия. В повечето случаи това стана, защото

 

краткосрочните ефекти бяха предпочетени пред дългосрочните. Предстои да установим също така дали в резултат на това бъдещите краткосрочни ефекти няма да пострадат заради обърканата дългосрочна перспектива. А самото компрометиране протича в няколко основни посоки.

Първо, факт е, че по време на криза мениджърите в компаниите фокусираха вниманието си в области, съвсем различни от грижата за имиджа и комуникациите. В подобни неблагоприятни условия винаги се появяват по-важни въпроси за решаване – как да поддържаме нивото на продажбите, как да съкратим по-малко служители, как да не намаляваме заплатите и други чувствително по-непосредствени и хуманни неща. А в такива моменти дори чисто физически не остава време за планиране и реализация на неналежащи комуникационни дейности, да не говорим за увеличение на бюджетите или по-големи кампании. И много мениджъри, основателно или не, категорично отказаха да отвличат вниманието си с всичко това. И без това корпоративните комуникации по принцип често

 

бъркат в здравето например на заетите в производството, от чиито ръце излиза реален осезаем продукт. Така пиарът започна да се маргинализира. Вероятно за това спомогна и паническата реакция на много специалисти, които с настъпването на кризата в един глас надигнаха горди вопли по вестници, списания и семинари и призоваха компаниите сакън да не намаляват бюджетите си за пиар. Това нервничене обаче донякъде предизвика точно обратния ефект – компаниите затегнаха още повече финансовата дисциплина по отношение на комуникациите и те се сведоха до някакъв лукс, който можем да си позволим само когато сме в разцвет. Лъсна и неувереността в професията – подобна на тази, при която жена се обръща към мъжа си с думите „ама ти нали няма да ме изоставиш”. Което всъщност увеличава вероятността да го направиш. А тази неувереност винаги е съществувала, но рядко е била показвана на повърхността.

Второ, кризата и липсата на дисциплина в компаниите доведе и до нарушена дисциплина в пиар отделите и агенциите. Някои от тях започнаха да действат малко хаотично, да дават достатъчно прости и конкретни, но предимно тактически предложения и решения. А също така и предложения, които ще се харесат на вземащите решения. Креативността поутихна напук на клетвите по списания и семинари, че във времена на криза нестандартните подходи печелят много повече. Сигурно е така, но смелостта такива решения да бъдат предложени на клиенти и работодатели намаля. Това не е най-лошото, ако бъде прието като някакъв вид

 

временно капсулиране. Най-лошото са компромисите с професионализма, които се прилагаха в някои случаи. Знаеш, че дадена кампания с определени послания ще свърши работа, но не я предлагаш, защото изисква по-голям бюджет и няма да мине пред клиента или пред мениджмънта. Вместо това предлагаш евтини дейности, които ще бъдат приети по-лесно, но които са с по-съмнителен ефект. Компрометирането на професията дойде и заради факта, че пиар специалистите са готови на много повече компромиси с професионалната си съвест само и само да не загубят работата или клиента си. Това става в различни посоки – в отношенията с медиите, с конкурентите и може би най-важното – при отношенията с потребителите.

И още един важен момент: медиите, тяхната продължаваща хиперактивност и увеличеният натиск. От една страна, намалените бюджети за реклама намалиха приходите за медиите и това мотивира някои от тях да извадят и поизтупат от прахта инструменти, които са по-близо до понятието „корупционни”, отколкото до „редакционни”. Реално погледнато, някои въобще не са ги прибирали. Както и да е, новите алтернативни решения за попълване на приходите приеха формата на нови възможности за платени публикации и по-голям натиск върху компаниите за заплащане за публикуване на материали. В разговорите между пиар специалисти и журналисти зачестиха репликите от рода на:

 

“помогнете вие, за да ви помогнем и ние”; “и ние трябва да се издържаме в тази криза”; “това може да мине само като реклама”; “това е много интересно, но няма друг начин” и други подобни. Примерите са действителни. В по-добрия вариант всички тези действия от страна на медиите променят и преосмислят начините за комуникация и се отразяват върху доверието към тях и тяхното съдържание. Което всъщност изкривява разбирането за това как трябва да се прави добър пиар, измества фокуса на работата, появява се неприятното усещане, че „нещата стават по случайност”, и в крайна сметка клиентите и мениджърите остават недоволни. А в най-лошия случай това корумпира и самите пиар практики, което, ако не е компрометиране на професията, какво друго може да бъде? От друга страна, медиите също хванаха вълната на кризата и активно се включиха в говоренето за нея. Разбира се, те привлякоха специалисти, които да обяснят на хората на разбираем език какво се случва и какво трябва да правят с работата и с парите си. Което е чудесно. Но също така станаха по-склонни да публикуват всякаква информация, която има дори най-малко съприкосновение с кризата. И го правеха с някаква

 

нетипична безкритичност. Така се създаваше впечатление, че публичност може да получи всичко, което по някакъв начин е обвързано с този феномен – от „криза е, цените падат” до „кризата доведе до повишаване на цените”. Във всички случаи единствено споменаването на заклинателната дума елиминираше всякакви съмнения за неактуалност на информацията, с което намаляваха бариерите пред нейното публикуване. За съжаление това няма как да увеличи информационната стойност на всички тези събития, съответно да ги направи по-полезни за публиките. Темата за кризата в много от медиите стана като темата за птичия грип – много говорене, почти нищо ново. А заради безпроблемния достъп на тази тема намаля присъствието на много други важни теми.

Въпреки всичко едва ли може да се каже, че предстоят по-трудни времена. Обратното, подобряването на икономическата ситуация би трябвало да засили позициите на пиара. Неговата еманципация е полезна не само за професионалистите в областта, а и за компаниите, които обират плодовете от тяхната работа.

 

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Изследователи откриха микроби, които са в капан на арктическите ледове вече 40 000 години
Учени от Обединеното кралство направиха рядко откритие, свързано с гъбите
"За нас боклукът е злато": Как мафията превърна Неапол в депо за токсични отпадъци
Километрични опашки по бензиностациите и ограничения на покупките: Русия остава без гориво
Островът Ташироджима: Царството на котките
Борсов наблюдател: Нищо не може да спре възхода на Уолстрийт
От утре държавата ще глобява търговци за нарушения на Закона за въвеждане на еврото
Цената на златото за първи път премина прага от 4 000 долара