Жак Сегела: Репутацията ви зависи от сърцето, не от ума

Жак Сегела: Репутацията ви зависи от сърцето, не от ума

- Господин Сегела, какъв е образът на България през погледа на един французин и рекламист?

- Първото нещо, с което французите асоциират вашата страна, е “българският чадър”. Този мрачна шпионска историята е на повече от тридесет години и продължава да тежи на образа на страната ви. Това само по себе си говори, че на България й липсва комуникация през последните три десетилетия. Бъдете сигурни обаче, че вашата родина означава нещо съвсем различно за мен и то е свързано с моите кампании за Желю Желев, вашия първи президент, и за цар Симеон Втори, към когото изпитвам най-голямо възхищение и привързаност. И между тях - създаването на нашата софийска агенция, чудесно ръководена от Стефан Делайе (моля, вижте карето за Сегела – б.р.). Мисля за България преди всичко като за една страна, която се движи, която стъпва отново на краката си, която живее

живот на пълна скорост независимо от актуалните й пороци – корупцията и трафикът. Простете ми, че съм толкова директен, знам колко упорито правителството ви се бори, за да преодолее тези две злини. Но фактите – и нещо по-лошо, имиджът, трудно се променят.

- Кой и как формира публичния образ на една държава?

- Президентът и премиерът, бизнесмените, звездите й. Но много повече - самите хора. По начина, по който посрещат другите, по начина, по който излизат в света, по който общуват. Да не забравяме, че се броят единствено постиженията. Продуктите са тези, които правят кампаниите успешни, а не обратното.

- В този смисъл, как се възпитават гражданите да поддържат положителния имидж и да промотират собствената си държава пред останалия свят?

- Репутацията на една страна е въпрос, който засяга сърцето, не ума. Тя може да е бедна и

пак да бъде обичана, както е Хаити. Или да бъде богата и въпреки това да не се харесва особено – примерно Русия. Всичко опира до ценностите, на които държите, и до това доколко достойни за доверие изглеждате.

- Държавните институции ли основно трябва да се грижат за визията на една страна в чужбина?

- Комуникацията е едно цяло, публичният и частният живот, говорещи в един глас. Възстановяването на имиджа изисква обединяване на всички сили. Не вярвам в изолирани кампании, независимо дали са за туризъм или за бизнес. А в обща кампания в обществото, която събира цялата положителна енергия на страната зад едно и също споделено послание.

- Вие сте човек, който е правил стотици рекламни кампании. Кои са задължителните елементи, които трябва да присъстват в кампания на една държава?

- Страните са също като брандове и се подчиняват на същите правила на комуникация. Рецептата е проста: изразете онова, което е във вашата ДНК и в душата ви. Но предложете и доказателства за своите твърдения - по отношение на туризма, икономиката, културата и политиката. Само конкретните примери могат да дадат криле на мечтите и да позволят на хората да прелетят над ограниченията на границите и годините.

- Има много спорове дали в съвременните визии на модерните държави трябва да се обръщаме към миналото. Но България е страна, която определено се гордее с историята си. Вие какво бихте ни посъветвали?

- Най-добрият вариант за България не е да се вкопчва в защита на корените си, нито да залага само на обещания за бъдещето. А да потърси

брак между миналото и бъдещето. Нищо не може да се създаде без миналото като основа. Но и нищо не оцелява, ако не се проектира в бъдещето.

- Кои са най-ефективните канали на комуникация за една подобна кампания?

- Всичко зависи от страната, от усета за точния момент, от посланието. В наши дни комуникацията е мултимедийна. Топката се прехвърля от интернет към печата, от печата към радиото, от радиото към телевизията. Tова е най-добрият начин да бъдеш подет от най-ефективната медиа – мълвата.

- Какъв аватар бихте сложили на България във facebook?

- Защо не обитаван от духове замък... но от 21. век?!

- Мислите ли, че един чужд рекламист, с неговия външен поглед и безпристрастност може да направи добра кампания на една държава? Вие самият бихте ли приели подобна провокация?

- Талантът не зависи от националност и от граници. Днешната комуникация е универсална. В съвременната реклама всеки трябва да е преди всичко

гражданин на света, и чак след това – дете на родния си дом. Проблемът е повече във вашия лагер, отколкото в моя. Няма такова нещо като добра рекламна агенция, има само добри рекламисти. Те водят играта, ние само превеждаме за тях. Така че отговорът ми е да... ако рекламистът е добър.

- Споделяте ли мнението, че за различните части на света кампаниите трябва да имат различни визии и послание, или смятате, че визията за образа на дадена страна трябва да бъде еднакъв навсякъде?

- Страните са като жените – всички си приличат и все пак са толкова различни. И тъкмо заради тези различия ги обичаме. От тях зависи дали ще оставят следа, или ще бъдат осъдени да останат анонимни.

- Казано на рекламен език кое е уникалното предложение за продажба на България?

- Страната с корените на бъдещето.

ЖАК СЕГЕЛА е човекът, който наложи слоганът на СДС „Времето е наше”. Той е на 76 г. и е един от най-успешните френски рекламисти. Вицепрезидент и творчески директор е на комуникационната група HAVAS, която притежава веригите Euro RSCG и Media Planning Group, които имат и представителства в България. Започва кариерата си като репортер в списание “Пари Мач”. Прочува се в началото на 80. години с приноса си за победата на Франсоа Митеран на президентските избори във Франция. Прави над 1000 силно впечатляващи рекламни кампании на марки като Carrefour, Citroën, Chevron, Dunlop, Carte Noire, Woolite. Идва в България през 1990 г., за да се включи в предизборната кампания на страната на демократичните сили с “Времето е наше”. Завършил е фармация - професия, която никога не е практикувал. Автор е на над 25 книги, между които “Холивуд пере най-добре” и “Не казвайте на майка ми, че работя в рекламата. Тя си мисли, че съм пианист в бардак”.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Пети ден издирват черния леопард в Шуменското плато. Жена твърди, че животното е пресякло пътя й
„Целите са постигнати“: Израел се съгласи на прекратяване на огъня с Иран
Доналд Тръмп обяви прекратяване на огъня между Израел и Иран, Тел Авив съобщи за нов обстрел
Социалната пенсия за старост се увеличава от 1 юли
„Не хвърляйте тези бомби“: Тръмп разкритикува Израел и Иран за нарушения на примирето
ПП свиква Изпълнителен съвет заради напускането на двама районни кметове на София
Солени глоби за автомобили до 3,5 тона, които се движат без платена винетка
Русия може да нападне НАТО в следващите пет години, предупреди Зеленски