На младите искам да кажа: Учете и вървете напред

На младите искам да кажа: Учете и вървете напред

Истории на успеха, в които главни действащи лица са ръководителите на силни, водещи български компании разказва всяка година конкурсът "Мениджър на годината". Всеки от участниците в най-престижното състезание у нас за висши постижения в мениджмънта има своя дефиниция за мечтите, които се превръщат в цели, за постиженията и трудностите по пътя към тях. До финала на конкурса достигат само 10 от кандидатите след селекция по специална методология, разработена специално за надпреварата от консултантската компания "Делойт България".

Златната десетка е последният, трети етап, от който се излъчва и победителят. Част от оценката на тази финална права са интервюта, с които се оценяват лидерските и управленски качества на всеки от претендентите за титлата. Резултатът е ценно наследство, придобито не само чрез знания и умения, но и моделирано през лична ценностна система и реален опит. Затова и сп. "Мениджър" го събира и пази в специални издания. Тази година решихме да споделим с вас това наследство като ви представим интервютата на финалистите в "Мениджър на годината 2014".

Бъдете търпеливи и подготвени за момента, когато възможността ще дойде при вас, гледайте на всяка пречка като нова възможност и посока, съветва Хуан Карлос Пeралехо, изпълнителен директор на "Нестле България"*

- Господин Пералехо, резултат на какво е влизането ви сред финалистите на конкурса „Мениджър на годината 2014”?

- „Нестле” е компания с 20-годишна история в България. История, свързана с големи инвестиции в страната, в хората, в задоволяването на многобройните ни потребители. Влизането ми сред финалистите в конкурса е едно много добро признание за работата на компанията като цяло. Ключов фактор за този успех са служителите ни, много от които са част от „Нестле” още от стъпването й на българския пазар. Въпреки че сме швейцарска компания по произход, ние сме истински българска компания, защото това е и една от философиите на „Нестле” за пълна интеграция в местното общество. За мен е важно да работим заедно като един отбор, да споделяме една мисия и еднакви ценности, което само по себе си кара всеки един от нас да се гордее с работата си.

Имаме дългосрочна визия за развитието на бизнеса и резултатите, които постигаме заедно, го доказват. Щастлив съм да работя рамо до рамо с тези хора като част от един силен, сплотен и целеустремен екип. Всеки от нас влага много страст, идеи, енергия и упорит труд е работата си. Заедно ние развиваме бизнеса в България и не спираме да се стремим да дадем най-доброто на нашите потребители.

- Вие лично как дефинирате успеха?

- От бизнес гледна точка успехът има измерители и те са растеж, финансови резултати и постигане на определените цели. Ако гледаме по-общо обаче, за мен успехът се състои в това да намерим правилния баланс между личен и професионален живот, да се изправим и да спечелим битката срещу предизвикателствата на деня и да постигнем усещането, че това, което правим, е правилно. В този смисъл смятам себе си за успял човек.

- Колко души в компанията са „бащите” на успеха, кои хора имат най-голям принос?

- Успехът на компанията се базира на екипната работа. Няма функция, която да е самостоятелна. Всяка такава е оправдана, когато е част от цялото и служи на целта си в компанията.

Казвам това, защото приносът на всеки служител е важен за успеха. Една добра идея може да дойде от всеки, без значение къде и на каква позиция работи. Едно е отговорност, а друго - успех. Има служители с по-голяма отговорност от други (управленският състав), но успехът се постига с общия принос на всички.

- Как създавате екипите, какви качества цените най-много у подчинените си?

- Ние поставяме фокуса върху нашите служители и отдел „Човешки ресурси” е силно интегриран в бизнеса. Всичко започва с процеса по подбор, продължава с постоянните обучения, които ние организираме, и намира реалния си образ в изграждането на стабилна кариера. Оптималният екип е този, който комбинира професионалните компетенции с личните качества и умения на членовете. Извън функционалните задължения на служителите ние имаме и междуфункционални групи по проекти, където всеки може да покаже възможностите си отвъд отговорностите на функцията, която изпълнява. Най-много ценя желанието за работа и отдадеността в името на успеха, но по начин, който е съобразен с ценностите на „Нестле”. Ценя отворения диалог и служителите, които се стремят да покажат и разгърнат потенциала си. Като мениджър аз вярвам в хората в екипа си и държа те да имат доверие един в друг, да се чувстват като част от отбора.

- Как мотивирате хората си, кое е най-важното – заплатите, бонусите, ценностите, усещането, че си част от успеха, или нещо друго?

- Не бих казал, че може еднозначно да се определи един фактор, който влияе на мотивацията. Добрата, стабилна работна среда е комбинация от множество фактори и възможности и ние се стремим да предложим комплексен подход, чрез който нашите колеги да намерят своето място в компанията и да се чувстват удовлетворени и вдъхновени. Балансирана комбинация на всичко изброено – финансови стимули, усещане за принадлежност, която може да се обедини в мотото „Ти си това, което правиш“. 

„Нестле” следва един основен принцип, който се стремим да прилагаме във всичко, което правим – наричаме го „Създаване на споделена стойност”. Това означава да правим бизнес по устойчив и отговорен начин, като същевременно създаваме стойност както за акционерите и служителите ни, така и за цялото общество. Това възпитаваме и у нашите служители, разширяваме границите извън компанията и им даваме възможността да се почувстват ангажирани с една по-генерална и общозначима за обществото идея.

Важна част от мотивацията е и възможността за лично и професионално развитие и ние инвестираме около 400 хил. лв. годишно в обучения и вярваме, че това е един от начините служителите да виждат в „Нестле” най-добрата среда за своята професионална реализация. И не само това. Ние предлагаме сериозната възможност за международна кариера на нашите служители. В момента имаме колеги на ключови позиции в цяла Европа, както и имаме служители от други националности тук, в България.

Ние в „Нестле България” непрестанно се стремим да показваме признанието на компанията към постиженията. Отнасяме се с уважение към всеки наш служител и непрестанно се стремим да даваме обратна връзка за неговата работа. Насърчаваме перспективните идеи, оценяваме упоритата работа и награждаваме добрите резултати.

- Кои са най-важните послания, които чрез работата си изпращате на подчинените си, особено на по-младите?

- Държа всички в организацията да са наясно по всяко време къде сме в момента по отношение на бизнес представянето, целите и околната среда. Всеки трябва да знае как се представя компанията, къде сме силни и кои са областите за развитие, на които да обърнем внимание. В този смисъл аз съм човекът, който инициира откритото общуване лице в лице, защото държа на личния контакт, и смея да кажа, че моите колеги възприеха този подход много бързо.

За да сме ползотворни, ние трябва да сме активни, което означава да не сме изолирани в офисите, а да общуваме, да сме активно въвлечени във всички аспекти на бизнеса, да държим близък контакт с клиенти, партньори  и представители на обществото.

Много важно е да успеем да запазим спокойствие дори в трудни моменти, да запазим вярата си в компанията и да сме убедени, че пътуването ни е дългосрочно, корабът ни е стабилен и можем да се изправим срещу предизвикателствата.

На младите бих искал да кажа: Учете, вървете напред, бъдете търпеливи и подготвени за момента, когато възможността ще дойде при вас, гледайте на всяка пречка като нова възможност и посока. Защото иновациите са тези, които движат бизнеса напред. 

- На какво учите хората си, какъв стил на поведение и ръководство искате да им предадете?

- Уча нашите служители да са спокойни при всяка ситуация, да се стремят към успеха, но не на всяка цена, и много важно, което повтарям постоянно – да бъдат търпеливи. Ако развиеш себе си по правилен начин, израснеш като професионалист и личност, възможностите ще дойдат при теб рано или късно, а от теб зависи дали ще си подготвен за тази среща.

Според мен един добър мениджър трябва да умее да мотивира и вдъхновява хората, като същевременно им помага да се почувстват част от един добре сработен екип. Когато става въпрос за стил на управление, ние вярваме, че е важно всеки мениджър да дава личен пример, следвайки принципа Lead by example*. Мениджърът трябва да бъде част от екипа. За мен модерният мениджър не е просто изолиран ръководител, а лидер, който съумява да вдъхва доверие, сигурност и стабилност у колегите си.

- Спокойни ли сте, когато отсъствате по-дълго време от офиса? По колко пъти звъните по телефона?

- Чувствам се спокойно и удобно, защото стилът ми на управление не е базиран на постоянното наблюдение и контрол, а на ясното разпределение на ролите и отговорностите между управленския състав. Ние имаме чести срещи, на които обсъждаме прогреса, планираме стъпките и взимаме решенията.

- Кои са по-важни - служителите или клиентите?

- „Нестле” е компания за храни и напитки и нашата мисия е да задоволим потребителите всеки път, когато купуват нашите продукти, и да допринесем за здравословния им начин на живот. Потребителят е в центъра на всички наши дейности. Но е ясно, че зад компанията стоят всички нейни служители, които са приели мисията и за своя и ежедневно правят така, че нещата да се случват. В този смисъл за мен двете са еднакво значими.

- Кой или какво най-много ви е повлиял за израстването ви като личност и ръководител?

- През тези 27 години в „Нестле” съм се срещал с много хора с различен управленски стил, учил съм се от тях, но не мога да се асоциирам с определен човек. Това, което най-много ми е помогнало, е международният ми опит и сблъскването с предизвикателствата на новите пазари, където всеки път започвам отначало, опознавайки средата, езика и хората.

- Кои смятате, че са най-силните ви качества? Имате ли слабости?

- Опитвам се да запазя самоконтрол във всяка ситуация и да остана спокоен независимо от обстоятелствата. Винаги се старая да вдъхвам увереност и сигурност на хората, с които работя. Много рационален човек съм, опитвам се да извлека полза от всеки проблем и да остана максимално обективен. Също така съм много прагматичен.

Понякога съм нетърпелив и искам нещата да се случват по-бързо.

Трудно е човек сам да определя силните и слабите си страни, защото личната самооценка понякога подвежда. Съзнавам, че винаги има какво още да се научи както в личен, така и в професионален план. Стремя се да не спирам да се развивам и да подобрявам собствените си качества и умения, което много ми помага.

- В какво вярвате и кои принципи никога не пристъпвате?

- Вярвам в няколко простички неща. Отговорността – компанията ти се доверява със задача, която ти трябва да изпълниш, давайки най-доброто от себе си. Работя в „Нестле” повече от 27 години и смятам себе си за боец, готов съм да бъда там, където компанията има нужда от мен. Справедливостта – в отношенията ми с хората. Гордостта – не бих направил нещо, което е против моите лични вярвания. Вярвам в семейството си и в близките си хора, които са твърдо зад мен и ме подкрепят при всяка моя стъпка и решение. 

- От какво се страхувате?

- Често се казва, че да си смел не означава да нямаш страх, а да си решен да се изправиш срещу него. В този смисъл аз се страхувам от много неща. Когато ръководиш бизнес за милиони и над 1500 служители, нещата се случват много бързо и ти трябва да си внимателен 24/7. С годините се учиш да живееш с това.

- Мислите ли, че хората в бизнеса оценяват жестовете и отстъпките?

- Разбира се. Хората оценяват жестовете, които са оправдани и с причина. Тук нямам предвид материалната страна. Също толкова важно е да дадем правилното признание. Най-доброто, което можем да предложим, е качеството на нашите продукти и приноса ни в изграждането на здравословен начин на живот у нашите потребители. Всичко останало е аксесоар. Жестовете могат да помогнат при финалното взимане на решение, но нашата основна цел е всеки клиент, който пие чаша NESCAFE, хапва KIT KAT или сладолед MAGNUM, да бъде напълно доволен. Това е нашата награда.

- Каква е вашата мечта за компанията, която ръководите?

- Моята мечта е да изпълним нашата мисия, която е заложена в мотото на компанията „Добра Храна, Добър Живот“, като подсигурим стабилна среда на служителите и създаваме стойност за обществото. Разбира се, тук не казвам нищо ново, защото това правим ние вече 20 години в България и почти 150 по света.

- Каква е вашата оценка за последните 25 години на България?

- Когато взехме решението да инвестираме в «ШЗИ София», това беше едно дългосрочно обвързване със страната. През последните 20 години ние преминахме през много трудности и все още се борим с последиците от последната криза в Европа. Но извън това страната предложи поджодящите условия за нас да се развием по стабилен и успешен начин.

- Ако повече хора от бизнеса участваха в управлението на страната, каква щеше да е тя?

- Не мисля, че въпросът е в това повече хора от бизнеса да са намесени в политиката. По-скоро важното е как бизнесът и правителствата ще си сътрудничат. Ние можем да допринесем за създаването на стойност за цялото общество. Частният сектор е основният източник на работни места в Европа. Съвсем скоро „Нестле” инициира една амбициозна програма за подкрепа на младежката заетост - „Алианс за младежта“, която цели обединението ни с нашите бизнес партньори в името на решаване на проблема с младежката безработица. Ние сме в постоянен контакт с правителство, местни власти и институции и имаме възможността да споделяме опита и мнението на частния сектор.

- Какви качества имат българите като нация, които са конвертируеми по света?

- Българите са креативни и способни. Намирам много общи черти с моята страна. Могат да бъдат много страстни в това, което правят, но мисля, че се нуждаят от повече признание. В „Нестле” аз работя с много млади хора. Намирам ги за много умни и с изключително добри езикови възможности. Няма разлика между младите хора тук и на друго място в Европа.

- Какво трябва да се промени в страната, в манталитета на хората, за да постига България повече успехи?

- България е стара държава с много млада демокрация, едва 25-годишна. В този смисъл тя среща същите трудности, както и редица други съседни страни. С богата история и добри позиции. България може да играе голяма роля в Европа и да привлече повече инвестиции. Вярвам, че има голям потенциал, защото сме го изпитали през последните 20 години посредством нашите инвестиции в страната.

------------------------------------------------

*От 1994 г., като част от най-голямата в света компания за храни и напитки и признат лидер в областта на балансираното хранене и активния начин на живот, „Нестле България” е доверен партньор, стратегически инвеститор и социално отговорна компания, чиято мисия е да предоставя висококачествени и достъпни хранителни продукти, които да задоволяват българския потребител. През последните 20 години „Нестле България” е водеща компания в балансираното хранене и активния начин на живот, която полага грижи за опазване на околната среда за бъдещите поколения и която насърчава заетостта и развитието на младите хора.

 

 

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ