Оръжията на изпълнителния директор
Има три основни причини, поради които един успешен лидер трябва да е способен да създава и да си служи добре с корпоративни практики и процеси. На първо място, изборът на стратегическа посока за компанията изисква структуриран подход, който се повтаря редовно и разчита на качествена информация и добре подготвен анализ. Второ, добре оптимизираните оперативни процеси изграждат предимства пред конкуренцията и гарантират успешното изпълнение на корпоративната стратегия. И на трето, но не на последно място, доброто съчетание между стратегия, оперативна конфигурация и корпоративна култура улеснява значително диалога, който изпълнителният директор води непрекъснато със собственици, служители, доставчици, клиенти и обществото като цяло.
Най-общо казано, задачите на корпоративния лидер са три: Да задава стратегическа посока за организацията; Да осигурява успешното изпълнение на своята визия; Да общува с клиенти, доставчици, служители, акционери и обществото като цяло. И в трите случая прилагането на добри корпоративни практики и установяването на добре дефинирани процеси е от голямо значение.
Да разгледаме първата задача. Харизматичността и личният пример помагат много на един лидер да насочи своята организация в определена посока. Твърде често, обаче, днешните лидери са притиснати от обстоятелствата и са принудени да разчитат на „интуиция“, или да взимат прибързани решения поради страх от това да изпратят сигнал на нерешителност и неопределеност към организацията. За съжаление, в днешния свят на постоянна промяна във вкусовете и нуждите на клиентите, един силен лидер не може да си позволи да действа прибързано. Рискът от погрешна стъпка е твърде голям.
Тук на помощ идва процесът на стратегическо планиране. Да, всяка компания прави годишни бюджети и изисква 1-годишни прогнози от своите търговски екипи, но това далеч не е достатъчно. Успешните лидери отделят значителна част от своето време за да мислят по ключови въпроси като:
- Как дефинираме своя успех? Към какво се стремим наистина?
- В какъв пазарен и конкурентен контекст оперираме?
- Къде са възможностите пред нас?
- Какви стратегически алтернативи имаме за да реализираме тези възможности?
- Какво ще ни е нужно за да успеем и кой ще свърши работата?
Нещо повече, за да си дадат адекватен отговор на тези въпроси, успешните лидери подхождат по структуриран начин и въвличат своя ръководен екип в регулярен диалог по тези теми. Това изисква добре дефиниран процес за стратегическо планиране, базиран на редовни срещи и конструктивни дебати, подплатени с качествени данни и адекватен анализ. Само така е възможно основните фигури в ръководството на една компания да бъдат обединени в своята визия за нейното бъдеще, и да работят в добър синхрон за реализирането на своята стратегия. Когато е изпълнен правилно, процесът на стратегическо планиране позволява на един лидер да се възползва максимално от обединения ресурс на своя ръководен екип и с лекота да постига обединена гледна точка за бъдещето на компанията – резултат, който е непостижим чрез авторитарни импровизации, без значение дали става дума за огромни международни корпорации или за един типичен частен бизнес.
Втората задача на корпоративния лидер, а именно осигуряването на успешното изпълнение на стратегията, също изисква структуриран и последователен подход. Тук на помощ идват добре дефинираните оперативни процеси, системите и корпоративната култура на една компания. Тези неща трябва да са в синхрон с визията и стратегическите цели, които сме поставили. Например, ако стратегически сме избрали да работим с „премиум“ клиенти във висок ценови клас, трябва да имаме съвършен акаунт мениджмънт, да предоставяме високо къстомизирана услуга или продукт и да разрешаваме възникнали проблеми светкавично. В контраст, ако стратегически сме избрали, че е по-добре да обслужваме масовия пазар и да продаваме в големи обеми, фокусът задължително трябва да бъде върху ефективност, стандартизация и оптимизация на производствени процеси. В този контекст, за корпоративният лидер е важно да модулира личния си пример така, че да бъде в синхрон и подкрепа на логиката, която влага при дефинирането на тези оперативните процеси.
Добре обоснованата стратегия, в комбинация с добре оптимизирани оперативни процеси и правилно настроена корпоративна култура са и най-силното оръжие в полза на един лидер при изпълнение на неговата трета основна задача – да комуникира. От една страна, добре дефинираната стратегия позволява на изпълнителния директор да комуникира своята визия за организацията пред акционерите и капиталовите пазари. В същото време, тя създава и предсказуемост и чувство за сигурност за клиенти и доставчици. От друга страна, добре дефинираните оперативни процеси създават ясни правила за работа и предсказуемост за служителите вътре в организацията.
Корпоративният успех е функция както на лични качества, така и на последователността при избора на посока, комуникацията и управлението на изпълнението на визията за организацията. В действителност има много малко хора, които могат да се похвалят със изключителни качества и в двете сфери. Успешните и устойчиви лидери обаче могат да разпознават своите слабости и да компенсират за тях като въвеждат подходящи механизми и се обграждат с хора, които ги допълват. В противен случай, един лидер рискува да ограничи успеха на своята компания в малък мащаб – на локания пазар, с една група клиенти, в една продуктова категория – или още по-лошо, да се препъне и да завлече цялата компания със себе си.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.