Проваляй се бързо

Проваляй се бързо

 

Хайде, няма нужда, ни идва да кажем при съвети като “Провали се бързо”, “Проваляй се лесно”, “Провали се по-добре”. Но те се превърнаха в обичайни практики в света на стартиращите компании и малкия бизнес. Не звучи никак радостно, но наистина по-добре е бързо да прецениш, че нещата не се развиват в правилната посока, да спреш и да продължиш с нов проект и с нови сили, отколкото да затъваш в поддържането на нещо, което вече е ясно, че няма да върви.

Големите корпорации не изостанаха от тенденцията и адаптираха “бърз провал” като инструмент за налагане на пазара на по-добри продукти на по-ниска цена, с по-висока печалба. Компаниите започнаха да създават среда, в която служителите с дух на предприемачи да могат да изпитат адреналина от бързия, но нефатален провал. Както за всяка бързо развиваща се тенденция, набрала скорост в Силициевата долина в Калифорния и разпространила се по целия свят, вече се появиха и критици, които твърдят, че стартирането с нагласа за провал е грешен подход, който може да повлияе негативно върху успеха на проекта от самото начало. Затова правилното разбиране на инструмента “бърз провал” е от първостепенно значение за прилагането му. Успехът и провалът са двете страни на един и същ процес, наречен еволюция на видовете. Принципите на Дарвин са еднакво валидни както за живите организми, така и за бизнес организациите. Стимулирането на

провалите е нещо като ускорител на времето. Колкото по-бързо се провалиш, толкова по-бързо ще еволюираш на следващото ниво. Как обаче да преодолеем страха, който е част от инстинктите ни за самосъхранение? Как да избегнем провалите, които могат да ни убият? Ето няколко съвета и добри практики.

  1. Провалът трябва да бъде предвиден възможно най-рано – още при създаването на концепцията. Ако екипът, който работи по нов продукт, не включи сценарий за неуспех, вероятността да се коригира бързо, когато нещо се обърка, е нищожен. Затова при разработването на бизнес модел, прогнози и очаквани резултати е важно да се заложат ясни критерии, които ще дадат сигнал за тревога. Може да се подготвят KPI (ключови показатели за ефективност) за пропадане или за провал. Помагат хипотези като “нула клиенти през първите 3, 6, 12 месеца”, “удвояване на цената на ключови ресурси”, ”падане на пазарната цена повече от два пъти” и т.н. Приложете всичко, което знаете за KPI, само че позиционирани на юг от въображаемата ви линия на успеха.
  1. Мислете на едро, стартирайте на дребно, с гъвкави ресурси, които да ви позволят да се свиете или разширите според резултатите си. Използвайте ресурси под наем, облачни решения, фрийланс сътрудници, аутсорснати поддържащи процеси и т.н.
  1. Не ви е нужен готов продукт, за да тествате пазара. В проектите често отделяме колосално време за перфектния дизайн, опаковка, фронтенд, бекенд, user experience, които трябва да са приключили, за да тестваме нашия идеален продукт. Всъщност е много по-добре да направим ранни пазарни тестове на прототипи. Големите компании все повече адаптират методи, които се използват от софтуерните екипи или стартиращи фирми, където философията е: стартирай бързо, спри бързо, поучи се бързо и влез в нов цикъл. Друг важен подход е “излез от офиса”. Тук принципът е на ниво идея да бъде събрана обратна връзка от случайни потенциални потребители на продукта. Тази стъпка се оказва безценна в надпреварата с времето, което е необходимо за следващите етапи от дизайн на продукта.
  1. Осигурете солиден поток от потенциални идеи, върху които да експериментирате, както прави Zara например. Компанията е с добре установен процес на модела “проваляй се бързо”. Годишно Zara пуска над 11 хил. нови продукта, избрани от общо 40 хил. проекта. Много от новите модели престояват на витрините само няколко седмици, преди да бъдат заменени с други. Ръководителите на магазини осигуряват непрекъсната обратна връзка какви са очакванията на клиентите и какво не харесват. Тази ценна информация те насочват към дизайнерите, които реагират незабавно. Какъв по-добър пример за еволюционен подбор на по-доброто.
  1. Определете ясно границите на риска. Правилото 70/20/10 е кратко и ясно: 70% от съдържанието е с нисък риск и е насочено към продукти, които създават основните приходи на компанията. 20% е насочено към нови иновативни продукти. 10% от съдържанието е към високорискови идеи, които да бъдат превърнати в утрешните 20% и 70%, но с пълното съзнание, че може и да не успеят.
  1. Разглеждайте в детайл провалените проекти, много често бързо им се слага статус “приключен”, прекратяват се срещите, отчетите и цялата поука и загубите, свързани с провала, бързо се забравят. Не е така във военната авиация, където преди полета се прави бриф, а след него дебриф. Винаги поуките от критичните ситуации се дискутират във възможно най-големи подробности, за да бъдат избегнати при следващи полети.
  2. Да се провалите бързо, не e достатъчно, трябва да сте подготвени да се провалите интелигентно. При първите сигнали за трайно забавяне на очакваните резултати е добре да бъдат намалени разходите. Особено ако харчите чужди пари - на инвеститор или на компанията, за която работите. Много неща може да доведат до пропадане, но най-важното е да съхраните собствената си репутация и доверието в себе си. Няма значение дали сте собственик на стартиращ бизнес, или служител, който отговаря за нов проект. Плавното забавяне на процесите и приземяване, без да се разхвърчат твърде много отломки, е сигурен признак за интелигентно управление и контрол. Тогава всичко случило се може да послужи за ценни поуки. Провалената идея не те прави провален професионалист. Провалът определено не означава край.

В източните бойни изкуства енергията на всяко движение се използва, за да подпомогне следващото състояние. Същото е и при фирмите - истинският провал е само ако останеш паднал на земята, а не се изправиш и продължиш напред.

 

 

 

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ