Ренато Келер: Сам избирам екипа си - от лидери, а не обикновени работници

Ренато Келер: Сам избирам екипа си - от лидери, а не обикновени работници

Ренато Келер: Сам избирам екипа си - от лидери, а не обикновени работници

Ако трябва да обясните на начинаещи мениджъри как стигнахте дотук, как ще формулирате основните си правила?

Имам три основни правила, които се опитвам да спазвам. Винаги се опитвай да правиш правилните неща по правилния начин. Ако искаш да постигнеш нещо, фокусирай се върху основните двигатели и наистина действай, или както обичам да казвам – прави това, което казваш. И последно, но не и по значение – знай, че другите могат да ти помогнат и че зад всеки успех стои един добър екип.

Кой е мениджърският урок, който научихте по най-трудния начин?

Урокът за казването на истината. Все още вярвам, че накрая истината винаги помага. Това, разбира се, не е лесно и понякога са необходими много разговори, за да спечелиш противоположната страна.

Има ли граница в бизнеса, която никога не престъпвате?

Мога да кажа поне за себе си, че никога не съм жертвал човешки живот, за да постигна успех в бизнеса. Смятам, че ние сме от добрите и поради тази причина работя в „Байер” от толкова години. „Байер” е много социалноотговорна компания с изключителни постижения в защитата на климата и околната среда, разработва медикаменти за социалнозначими заболявания, инвестира милиони евро в научни изследвания и разработки. Мога да ви кажа само един прост факт – през 2009 г. „Байер” е обявена за компания с най-добри резултати по намаляване емисиите на въглероден диоксид според Индекса на лидерите по снижаване на СО2. „Байер” е единствената европейска компания в химическата и фармацевтична индустрия, която е включена в този индекс за пета поредна година.

Как мотивирате хората, с които работите?

Наистина не обичам, когато ме попитат как мотивирам екипа си. Смятам, че ако човек не е самомотивиран, нищо не може да се направи. Това, което търся, са лидери на всяко организационно ниво, а не обикновени работници. Моята роля е да отместя препятствието от пътя им, така че те да се движат по-бързо и да вършат работата си по най-добрия начин. Хората са тези, които правят разликата, и можете да видите това не само от резултатите, които сме постигнали, но и от отношенията между членовете на нашия екип. Всеки един се стреми към изключителни резултати и професионализъм. След това служителите получават справедливо възнаграждение и бонуси.

Откъде се учите на мениджмънт?

На мениджмънт съм се учил и продължавам да се уча от истинския живот и от ежедневните ситуации. Обучение съм получил и от училището по мениджмънт към университета „Св. Гален”. Разбира се, научил съм много и от мениджърите, с които съм работил в Швейцария. Има много неща, които не могат да бъдат научени в училище. Поради това много полезно е да премисляш всяка ситуация, през която минаваш, и да правиш изводите си от нея. Като мениджър много важно е да разбереш, че хората са различни и е важно да накараш всеки един от тях да се почувства специален и да разбереш историята му. Когато хората са отдадени и съпричастни на една кауза, те могат да достигнат върха.

Има ли мениджмънтът (български) национални особености?

Разбира се, има някои специфични особености във всяка страна, но като цяло мога да кажа, че хората са еднакви навсякъде. Работил съм в Швейцария, бил съм управител на „Шеринг Пакистан” и навсякъде компанията е била много успешна след промените. Причината е, че аз винаги избирам сам екипа си и това е екип от лидери. Можеш да разпознаеш лидера във всяка ежедневна ситуация – той/ тя прави впечатление сред останалите. Поради тази причина смятам, че националните черти могат да бъдат пренебрегнати, когато имаш правилните хора зад гърба си. Българите са „прусите” на Балканите. Работят много също като немците. Това, което съм забелязал при българите, е, че често се страхуват да кажат мнението си и да задават въпроси. Това понякога спира иновациите, а без иновации няма бъдеще.

Как ще изглежда мениджърът през 2020 година?

Мениджърът на 2020 трябва да може да предсказва и да мисли две стъпки преди останалите, както и да познава добре хората. Иновациите и свежите идеи – това е ключът към успеха през следващото десетилетие.

Какво научихте от кризата?

От кризата научих, че елементарният мениджмънт не помага. Стратегията за непрекъснато намаляване на разходите най-вече от персонал не е правилната. Ако искаме да постигнем добри резултати, трябва да инвестираме и да мислим за периода след кризата. Иначе нещата няма да се получат. Друг урок, който научих, е, че най-важно е да се доверяваш на хората си и да ги водиш. Трябва да бъдеш на мястото си, когато те имат нужда от съвета ти. Това отличава добрия от много добрия мениджър.

Списание „Мениджър” прави мозъчна атака „Икономиката след кризата. Къде ще сме ние?”. Кои ще са водещите тенденции през следващото десетилетие и как България може да се впише в тях?

Смятам, че икономиката след кризата ще бъде една – прочистена. Всеки говори за прочистващия ефект на кризата и аз съм на същото мнение – само най-добрите и новаторски компании ще останат. По този начин в България ще се създадат ясни стандарти и в бъдеще страната ще стане истински член на ЕС. Това означава страна, в която качеството е от значение. Водещите тенденции на следващото десетилетие ще са още по-засилено опазване на околната среда и контрол на качеството. Хората ще са това, което ще отличава компаниите.

Кой е най-големият проблем на българския бизнес? Как и кога ще се реши?

Най-големия проблем на бизнеса в България е липсата на стабилност и законова защита, което пречи на инвеститорите да планират дългосрочно. Надявам се, че това правителство ще помогне за преодоляването на тези пречки и ще привлече инвеститори в страната. Друг сериозен въпрос е липсата на ясни правила и фактът, че правилата са валидни само за някои. Огромната администрация, която няма нищо общо с бизнес потребностите, също е голяма тежест за всички. Мисля, че това може да бъде поправено с гъвкава структура и специализация, както и с по-голяма откритост и следване на световните практики. Не е нужно да откриваме колелото отново.

Оптимист ли сте – накъде върви България?

Мога да кажа, че съм оптимист, тъй като в България има много високо квалифицирани и талантливи хора, които са наистина добри в работата си. Мениджърите също се ориентират повече към служителите си, като аз смятам, че това е правилната посока. Една некорумпирана среда също ще бъде в огромен плюс. Смятам, че сме на прав път. Справедливо възнаграждение на служителите и разрешаване на корупцията е в основата на всичко.

Какво трябва да се промени, за да започнат българите да харесват богатите и успели хора?

Не смятам, че българите са зли и завистливи. На мнение съм, че една нация, която винаги е била бедна, е трудно да се държи абсолютно зряло и да не гледа в паницата на съседа си. Разбира се, наясно съм, че бедните хора не харесват тези, които карат „Мерцедес” и които са спечелили парите си за една нощ. Когато има истинска средна класа и хората печелят достатъчно, за да водят нормален живот и да могат да си позволят добро здравеопазване и образование за децата си, тогава няма да мразят богатите и успелите. Надявам се, че президентът на страната ще започне да играе друга роля. Той трябва да е модел за подражание и за морал и принципност. Той е човекът, който да определи накъде трябва да поеме страната и къде трябва да бъде след 20 години.

Защо участвате в конкурса „Мениджър на годината”?

Дъщеря ми ме накара :-). Шегувам се, разбира се. Моят екип ме убеди. Смятам, че този конкурс е много добър пример за младите мениджъри и за тези, които искат да постигнат успех в работата си.

Защо трябва вие да спечелите?

Трябва да спечеля, тъй като ние наистина свършихме страхотна работа. Освен това, ако спечеля аз, това няма да бъде само мой личен успех, но и успех за целия екип на „Байер България”, тъй като ние постигнахме тези изключителни резултати заедно.

Разкажете за себе си извън работата. Какво ви прави щастлив?

Аз съм обикновен човек и обичам обикновените неща. Голям фен съм на българската храна като тиквички, сирене и, разбира се, чудесното червено българско вино. Хобито ми е да конструирам и управлявам малки модели на самолети. Една седмица от лятната си отпуска прекарах в поправянето на един от тях. Семейството ми също е страхотно и съм много горд да имам такива прекрасни деца.

Ренато Келер е роден в Западна Африка. Образованието си получава в Швейцария. Работил е на различни позиции във фармацевтичната компания „Шеринг”. Преди идването си в България е бил управител на „Шеринг Пакистан”. У нас живее и работи от 3 години – първо като прокурист на фирмата и мениджър на най-големия й здравен отдел, а от юни 2008 година е изпълнителен директор на „Байер България”.

„Байер” е международна компания, лидер в областта на здравеопазването, храненето и високотехнологичните материали. Има представителство в България от 1914 г. „Байер България” е основана през 1995 г. От 1996 г. представлява и продуктите на „АГФА Хелткеър”. Мисията на „Байер” „Наука за по-добър живот” е неразривно свързана с целта на компанията да разкрива, облекчава и лекува болести, да подобрява качеството на храните и с това да допринася за активен и модерен начин на живот. Иновативните технологии дават възможност на „Байер” да предлага решения срещу климатичните промени.

Интервюто взе Димитрана Александрова

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ