Близо година след обещанията за напускане на Русия, множество големи компании не бързат да си тръгнат

Близо година след обещанията за напускане на Русия, множество големи компании не бързат да си тръгнат

След като руските войски нахлуха в Украйна през февруари 2022 г., множество компании от големите икономики на Г-7 и Европейския съюз обявиха планове за прекратяване на бизнес операции в Русия, пише Елиът Смит за Си Ен Би Си.

Към края на 2022 г. обаче много малко са изпълнили напълно това обещание, се твърди в ново изследване от Университета в Санкт Гален, Швейцария.

Докладът на университета, публикуван по-рано този месец, раглежда общо 2405 дъщерни дружества, собственост на 1404 компании от ЕС и Г-7, които са били активни в Русия по време на военно нахлуване в Украйна.

До ноември 2022 г. по-малко от 9% от тези компании са се освободили от поне едно дъщерно дружество в Русия, като според изследователският екип тези нива на продажба почти не са се променили през четвъртото тримесечие на 2022 г.

„Потвърдените напускания на фирми от ЕС и G7, които са имали дялови участия в Русия, представляват 6,5% от общата печалба преди данъци на всички фирми от ЕС и Г-7 с активни търговски операции в Русия, 8,6% от дълготрайните материални активи, 8,6% от общите активи, 10,4% от оперативните приходи и 15,3% от общия брой служители“, пишат професорите Саймън Евенет и Николо Пизани.

„Тези констатации означават, че като цяло се наблюдава тенденция напускащите фирми да имат по-ниска рентабилност и по-голяма работна сила от фирмите, които остават в Русия“, добавят те.

Потвърдено е, че напусналите Русия са най-вече американски фирми, отколкото компании, базирани в ЕС и Япония, отбелязаха Ивенет и Пизани. Според доклада обаче по-малко от 18% от американските дъщерни дружества, опериращи в Русия, са били напълно продадени до края на 2022 г., в сравнение с 15% от японските фирми и само 8,3% от фирмите в ЕС.

От компаниите от ЕС и Г-7, останали в Русия, изследването установи, че 19,5% са германски, 12,4% са американски, а 7% са японски.

„Тези констатации поставят под въпрос желанието на западните фирми да се отделят от икономиките, които техните правителства сега смятат за геополитически съперници“, пишат Ивенет и Пизани.

„Констатациите от проучването представляват проверка на реалността на наратива, че опасенията за националната сигурност и геополитиката водят до фундаментално „развързване“ на глобализацията“, добавя те.

Натискът за изтегляне ще се увеличи

Статутът на Европа като изоставаща в натиска за освобождаване от активи в Русия също беше подчертан и от Barclays в бележка от петък, 20 януари.

Анализаторите на европейските потребителски стоки на британския кредитор казаха, че докато повечето от компаниите, които те покриват, са обещали да напуснат Русия, отчасти в отговор на свързания с ESG натиск от страна на заинтересованите страни и заплахата от санкции, засега малко са успели да го направят. Различни компании са заявили за Barclays, че има множество предизвикателства пред пълната продажба на активите в Русия.

„В допълнение към липсата на яснота относно стойността на активите, списъкът с потенциални купувачи е малък, а списъкът с потенциални купувачи, срещу които не са наложени санкции, е още по-малък“, отбелязват анализаторите на Barclays.

„Има също предложения, че активите (включително интелектуална собственост) на компании, които напускат Русия, ще бъдат национализирани.“, добавят от кредитора.

Barclays предполага, че тъй като краят на конфликта още не се вижда, това разминаване между обещанията и резултатите ще трябва да бъде адресирано, като това ще ще принуди компаниите да вземат някои трудни решения.

„Ако напускането на Русия със справедлива сделка е голямо предизвикателство (ако не и напълно невъзможно), тогава изборът пред компаниите е дали да излязат с несправедлива сделка  (или на практика без да получат нищо в замяна), или да останат в Русия“, казват анализаторите.

„Малко коментатори изглежда смятат, че е вероятно конфликта да приключи в близък план и подозираме, че натискът за изпълнение на обещанията за излизане може да се увеличи с течение на времето“, добавят те.

Те добавиха, че компаниите, които са спрели рекламата и са намалили продуктовите си асортименти, но все още възнамеряват да останат в Русия, ще бъдат подложени на все по-голям натиск от заинтересовани страни и затягащи се санкции.

От Barclays акцентират върху компаниите CCH, Henkel, PMI, JDE Peet's и Carlsberg, които имат най-голяма експозиция на продажби към Русия в европейския сектор на потребителските стоки.

Henkel, CCH, Carlsberg, JDE Peet's и PMI не са отговорили на искане на Си Ен Би Си за коментар.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ