Блумбърг: Китай е премахнал забраната за доставки на Boeing след търговското примирие със САЩ

Блумбърг: Китай е премахнал забраната за доставки на Boeing след търговското примирие със САЩ

Китай е премахнал действащата от около месец забрана за авиокомпании да приемат доставки на самолети на Boeing, твърдят запознати източници, цитирани от Блумбърг.

Длъжностни лица в Пекин са започнали да информират местните превозвачи и правителствените агенции тази седмица, че доставките на самолети, произведени в САЩ, могат да се възобновят, казват източниците. На авиокомпаниите е дадена свобода да организират доставките по свой собствен график и условия.

Възобновяването на доставките до Китай идва, след като двете най-големи икономики в света се споразумяха за тарифно примирие, като САЩ намалиха комбинираните си мита от 145%  върху повечето китайски вносни стоки на 30% за 90 дни. Китай се съгласи да намали митата от 125% върху американски стоки на 10% и да премахне други контрамерки, предприети срещу САЩ от 2 април насам. Въпреки това възстановяването на доставките на самолети може да бъде краткотрайно, ако тарифната война не бъде разрешена по време на тримесечното замразяване на митата.

Boeing се оказа в центъра на търговския спор, след като обявяването на тарифите за повечето основни търговски партньори на САЩ от президента Доналд Тръмп беше посрещнато с ответни мита от Китай. Това доведе до изваждане на самолетите на Boeing от пазара за китайските превозвачи, а Пекин нареди на авиокомпаниите да спрат да приемат доставки на самолети на компанията.

Признаци за потенциално затопляне на отношенията се появиха в края на април, когато Китай заяви, че е готов да подкрепи нормално сътрудничество с американски компании. Пекин предложи да спре по-високите мита върху някои американски вносни стоки, включително медицинско оборудване, някои промишлени химикали и лизинга на самолети.

Въпреки че премахването на забраната проправя пътя за възобновяване на доставките, не е ясно колко скоро китайските превозвачи ще могат да получат самолетите, от които се нуждаят.

Говорител на Boeing е отказал коментар, а Администрацията за гражданска авиация на Китай не е отговорила веднага на искане за коментар от Блумбърг.

Няколко самолета бяха върнати в САЩ, след като бяха отказани от китайски клиенти. Междувременно Boeing предупреди, че е готов да намери алтернативни купувачи за самолети, насочени към Китай, които все още не са доставени. Перспективата за новодостъпни самолети 737 Max предизвика открит интерес от Индия до Малайзия и Саудитска Арабия, тъй като авиокомпаниите търсеха начини да се възползват от ситуацията.

С около 50 самолета Boeing, които ще бъдат доставени в Китай тази година, това спестява на производителя на самолети време и разходи за намиране на нови купувачи, а също така му гарантира значителни плащания, след като самолетите попаднат в ръцете на клиентите на авиокомпаниите.

Прогнозира се, че Китай ще представлява 20% от световното търсене на самолети през следващите две десетилетия. През 2018 г. близо една четвърт от производството на Boeing се озова там. Но американският производител на самолети не е обявявал голяма поръчка в Китай през последните години поради търговско напрежение и самопричинени проблеми.

През 2019 г. Китай стана първата държава, която приземи 737 Max след две смъртоносни катастрофи. Търговските спорове с първата администрация на Байдън и първата администрация на Тръмп също помогнаха за насочване на китайските поръчки към европейския Airbus SE. След това, през 2024 г., Boeing претърпя криза с качеството, когато панел на врата се откъсна по време на полет през януари.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ