Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Commerzbank Digital Technology Center Sofia: Силата непрекъснато да растеш
Създаден само преди три години българският ИТ хъб на водещата международна търговска банка Комерцбанк и втора по големина в Германия с над 150-годишна история следва с ускорение голямата си цел да превърне традиционната банка в дигитално предприятие. Commerzbank Digital Technology Center Sofia отваря врати през юни 2020 г., но към днешна дата вече има и втори офис в Пловдив. Над 550 професионалисти в различни технологични направления разработват, модернизират и поддържат приложения, които дигитализират бизнес процесите на банката. С политики, ориентирани към хората без значение от пол, раса, етнос и т.н. компанията успява да поддържа и устойчив ритъм на разрастването си, за да продължи да бъде важна част от дигиталната трансформация на Комерцбанк. Три дами на ръководни позиции в Commerzbank Digital Technology Center Sofia споделят от първо лице как средата, организирана така, че да поставя хората пред процесите помага да се развиваш и израстваш.
***
Да ръководиш е повече от длъжност
Олга Вълчкова, Chapter Lead (б.р.тийм лидер) кредитни решения
Снимка: личен архив
- Какво представлява заеманата от вас позиция Chapter Lead – длъжност с определени характеристики или по-скоро роля, която ги надхвърля?
- Това е специфична ръководна длъжност за структурата на развойния център на Комерцбанк. В компанията имаме няколко основни длъжности: бизнес експерт, софтуерен инженер, оперативен инженер. Всяка длъжност е групирана в звено, наречено Chapter. Нашите екипи, отговорни за развитието и поддръжката на различните ни приложения, са съставени от представители на всички длъжности.
Chapter Lead e човекът, който отговаря за даден екип. Но тази позиция комбинира в себе си и роля. Тя съвместява административни и ръководни функции, свързани с управлението и развитието на хората с чисто технически задължения, свързани с работата на дадения отдел.
Комбинацията на лидерска позиция и изпълнителна роля е едновременно предизвикателна, но и дава възможност на колегите на такива длъжности да са активна част от екипите, а това допълнително способства за изграждане на среда на разбирателство, силен задружен дух и общност.
За мен позицията на чаптър лийд e повече от длъжност с определени характеристики или роля, която ги надхвърля. Тя е възможност да осигурим среда за развитие на хората и да способстваме техните лични цели да бъдат съгласувани с тези на банката.
- Какво търсите, когато наемате хора за тази роля?
- Търсим хора, които с желание да поемат отговорност за развитието на другите. Онези хора, които имат визия за промяна към по-добро и намират смисъл в ценностите, които развиваме и защитаваме в Commerzbank. Такива хора, които въпреки работните предизвикателства, административните трудности и натовареното ежедневие са готови да се отзоват с търпимост, желание и енергия – да са част от решенията, а не от проблемите.
***
Умението за разрешаване на проблеми става водеща компетентност
Татяна Василева, тийм лидер кредитни продукти
Снимка: Личен архив
- Как прилагате и съчетавате модерната концепция за „учене през целия живот“ с професионалната си натовареност?
- Българска поговорка казва "човек се учи докато е жив". В този смисъл концепцията за "учене през целия живот" винаги е била модерна и актуална.
Това е особено валидно в сектор като IT индустрията, където процесите са особено динамични и няма предел за прогреса.
В днешно време обаче акцентът е върху придобиване на компетенции, което налага преосмислянето на ценности, цели, съдържание, методи и средства за обучение. Този подход поставя на първо място не информираността, а умението за разрешаване на проблеми. В професионалното си ежедневие се сблъсквам със ситуации като усвояване на съвременна техника и технологии, взаимоотношения с хора, избор на подход за решаване на различни проблеми. За да бъда способна да вземам правилни решения, не само професионални, но и лични, полагам непрекъснати усилия за разширяване на умения като управление на процеси, водене на преговори, разрешаване на конфликти, комуникиране на цели, адекватна реакция и т.н. Например, опитвам се всеки ден да отделя половин час, за да прочета нова статия или изгледам интересно видео за новите тенденции в моята професия.
За мен изграждането на умения, натрупването на знание изисква мотивация, ангажираност, проактивност. Това е усилие, което трябва да се полага всеки ден.
- Успявате ли да прилагате на практика в ежедневната си работа наученото?
- Моите отговорности ме поставят често в ситуации, които изискват да се защити определено становище, да се мотивират хората за по-добри резултатите, да се разрешават конфликти и пр. Много често хора от различни нива в йерархията се обръщат към мен за мнение или съвет. Това, което съм научила благодарение на различни курсове, статии, примери от практиката, ми помага да бъда ефективна от гледна точка на работните ми задължения. Давам си ясна сметка, че без натрупаното знание и постояннство в придобиването на допълнителни умения, трудно бих се справяла в динамичната среда на моето ежедневие.
***
Прозрачност, доверие, сътрудничество са водещи принципи в компанията
Иванка Стянова, тийм лидер бизнес свързаност
Снимка: личен архив
- Кои са трите основни принципа, на които залагате при управлението на вашия екип?
- Управлението на екип е всеобхватна дейност. Управлението на успешен екип е умение. Ако мога да обобщя основните принципи, които са водещи за нас, то те биха били: прозрачност, доверие и сътрудничество.
Прозрачност. Това включва от една страна открита и честна комуникация помежду ни, а от друга - навременното споделяне с екипа на информация относно целите и стратегията на компанията, както и конкретно нашата роля в тях. За прозрачността и откритата комуникация допринася и ясното аргументиране на решенията, които взимам. Това обикновено става след изслушване на мнението на хората от екипа. По този начин се постига и ангажираност от страна на екипа относно изпълнението на така взетите решения.
Доверие. Вследствие на прозрачността и споделеността постепенно се изгражда доверие. Естествено, важното е да успееш да намериш хората с точната нагласа, които да включиш в екипа си. Хората, които изповядват същите ценности като тези на нашата компания. След това вече е по-лесно. Не е трудно да се доверя на решенията, които всеки от тях се налага да взима в ежедневната си работа – съвсем обратното на микроменажирането. Това създава и атмосфера на т.нар. психологическа сигурност – среда, в която всеки се чувства комфортно да сподели мнението си и да даде идея без притеснения. Така се разгръща и потенциалът на служителите и те разкриват своята креативност.
Сътрудничество. Нещото, което веднага се забелязва от всеки новоприсъединил се колега към екипа, е атмосферата на сътрудничество и взаимна подкрепа. Винаги има към кого да се обърнеш, винаги има кой да ти помогне. Изграждането на позитивна среда изисква последователност. Имаме регулярни срещи 1:1, на които се стремя да слушам активно и да давам и искам навременна и конструктивна обратна връзка. Опитвам се да видя нещата от гледната точка на човека срещу мен.
- Как откривате и мотивирате талантите, компанията как подпомага тези процеси?
- Голяма част от хората, които се присъединяват към нашата компания са препоръчани от наши служители, които вече са опознали културата на нашата компания и работната среда и се чувстват комфортно да станат гаранти на споделяните ценности и грижата от страна на работодателя.
Относно мотивацията, искрено вярвам, че тя е изцяло вътрешна за всеки един човек. И така отново стигаме до правилната нагласа. Освен това, пред всеки член от екипа стоят възможности за развитие както в нови технологии, така и в различни професионални роли. Имаме и стажантска програма, чиято цел е да намери млади таланти, които постепенно да обучим, особено в редки за пазара на труда умения и знания.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.