Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Лесно ли е да изградиш компания от нулата
Ростислав Начев е собственик и управител на NOBLE HOUSE. Той е потомствен строител, който още от 12-годишен помага в семейния бизнес на баща си и дядо си. Оттогава обича да е на обекта през всеки един етап от строителния процес. Приема служителите и компанията си NOBLE HOUSE като свое семейство и ежедневно полага грижи всички да са щастливи и горди, от това което правят.
NOBLE HOUSE е една от най-бързо развиващите се строително-инвестиционни компании в България. Само за 5 години от създаването си има повече от 40 проекта в изграждането на жилища и търговски обекти, основно в София и Бургас. Успехът й се дължи на прилагано качество без компромиси и високи стандарти, които гарантират доволни клиенти и доверие от партньорите. Амбицията на компанията е да остави следа като организация, подпомагаща млади специалисти и предприемачи. Активно участва в различни екологични, икономически и социални инициативи.
С Ростислав Начев разговаряме за трудностите, през които е преминал и опита, който е натрупал, за да стигне до успешната компания днес.
- Г-н Начев, колко лесно се стартира бизнес в България?
- Да си предприемач не е точно това, което на пръв поглед изглежда в очите на човек, който има желание да основе компания в България. Какво точно имам предвид? За да станеш адвокат, учиш пет години “Право” във висше учебно заведение. За лекар са нужни минимум шест години обучение, икономист - поне четири години, а за да бъдеш бизнесмен в България, не се изисква дори и средно образование. От тук идват и проблемите на бизнеса. Oгромна част от стартиращите компании не са подготвени кадрово, финансово и административно.
За успешния старт от изключително значение смятам, че са следните три фактора: огромни усилия, късмет и риск. Аз преминах и през трите етапа. Имах късмета да попадна на екип, който е до мен и до днес. За усилията и риска даже няма да коментирам, защото бяха наистина огромни. Все пак изградих компанията си от нулата.
Продължихме да растем, дори и по време на световната пандемия, на войната в Украйна, която продължава да оказва отрицателно влияние върху икономическата верига: доставка на материали - себестойност на квадратен метър - крайна продажна цена. Ситуацията допълнително се усложни от повишаващата се инфлация и безкрайните смени на правителства, държавни ръководни кадри и общинска администрация. Имали сме какви ли не случки с администрацията. Например, кмет на район отсъства 7 месеца и няма кой да разпише разрешение за строеж. Или пък забавяне от 6 месеца на комисия за въвеждане в експлоатация на обект (Акт 16) заради “административна ротация“. И още стотици подобни “интересни” случки. Една от най-фрапантните беше, когато трябваше да заплатим такса разрешение за строеж в размер на 134 000 лв., но заради пандемията нямаше кой да принтира самия документ и се наложи да чакаме 30 дни. Мога да разказвам безброй истории за премеждията на малкия бизнес по пътя към успеха.
Важният извод е, че човек се учи всеки ден. Самият бизнес е изключително динамичен и непрестанно се сблъскваш с нови и нови случки и парадокси. Търсиш информация, анализираш, намираш решение и продължаваш.
Ростислав Начев и Емил Гавазов, търговски директор на NOBLE HOUSE
- Какви съвети бихте дали на един млад човек, който обмисля да започне свой бизнес?
- Първо, моите адмирации към всеки осъзнал, че за да живеем всички ние, нашите родители и деца по-добре, е нужно да се борим тук, на място, в България. Не бих се ангажирал да давам съвети, но ще споделя какво на мен ми било полезно и какви грешки съм допускал.
Основният ми проблем беше, че мислех че знам и мога всичко, докато не се сблъсках с ежедневните си задачи. Ако сега мога да се върна назад във времето, ще положа доста повече усилия да се образовам по правилния начин. Това не е само образованието във вида, който са ни учили. Всеки един бизнес им своите специфики, но има основни, базови знания, който всеки един предприемач трябва да придобие. Имам предвид, като минимум, работа с компютър, счетоводство, малко право. Тези неща може да се научат на базово ниво, има курсове за по няколко седмици. Много собственици на бизнеси не са запознати с материята на счетоводството, защото разчитат на своя счетоводител, който е учил 5 години, само за да се нарече счетоводител и после е чиракувал още няколко години, за да придобие нужния опит. Но е добре още в началото да се знаят основни принцип, защото точно от лошо построен счетоводен и правен анализ и слабо администриране се допускат най-много грешки.
Друга голяма заблуда е, че щом сте приятели или роднини, имате си доверие и се разбирате, можете да правите бизнес заедно. Днес, от позицията на човек с опит, търся партньори, които имат качества, възможности и компетенции, които аз нямам. За да се допълваме. Защото в бизнеса основна задача е да се мисли дългосрочно.
- Кои са основните проблеми, с които се сблъскват повечето компании?
- Огромен казус е липсата на доверени, ентусиазирани и кадърни хора. Независимо за какъв бизнес модел става дума. Решението за мен е само едно - всеки сам трябва да търси доверени хора, да полага усилия да ги убеждава в концепцията и визията за бизнес средата, която иска да изгради, да им осигурява възможност за постоянно професионално израстване. Този процес отнема много време, труд и доста често води до разочарования. Но истината е, че човек трябва да се стреми да създаде бизнес модел, който да отговаря поне на следните два критерия: да е дългосрочен - минимум 20 години напред, защото всеки от нас след 10 години ще е с 10 години по-стар, а не с 10 години по-умен или пък с 10 години по-богат и здрав. Вторият критерий за стартиране на бизнес е да е полезен за хората. Само тогава този бизнес модел може да издържи във времето. На пазара постоянно се повяват бизнеси, които нямат добавена стойност. За тях статистиката показва, че фалират максимум до 5 години, а повечето още на втората година са на ръба на фалита. Така че жизнено важно е първо да се мисли в тази посока и едва тогава инвестицията в развитието на кадри за нуждите на съответния бизнес-план няма да е усилие, а задължение.
Представете си, че искате да инвестирате в създаването на ферма – вярвате, че не ви трябва голям капитал. Всеки започва с тази нагласа: имам имот на село, дядо ще ми помага, ще започна с няколко овце или крави. Всяка година ще ги увеличавам, докато не започна да изкарам толкова много, че да имам модерна ферма и да си наема работници. Това е грешен модел от самото начало. Обикновено фермата или подобието на ферма не е на най-благоприятното за бизнес целите място (близо до храна, вода, път и всичко, което ще е нужно), а е например в стара къща на село. Дядото ще помага - докога и какво ще се случи, ако след една година дядо вече няма да може да помага и т.н. Правилният подход е да се подготвим добре предварително, да се обучим, ако трябва да анализираме и определим какво точно искаме да правим и най-важното - да изчакаме поне около година, докато съберем всички необходими фактори в едно - знание и увереност; да привлечем още съмишленици към идеята; да имаме ясна визия за бизнес модела; да потърсим капитал (банка, инвеститор, съдружник или спестявания); да направим финансов план какво се прави и как се действа, ако нещо се обърка; да се започне подбор на кадри с идеята за дългосрочно планиране. Това накратко са най-основните проблеми на стартиращия бизнес у нас.
AURA е най-новият жилищен комплекс на NOBLE HOUSE. Повече информация може да се намери тук.
- А ако все пак трябва да дадете един съвет към младите предприемачи?
- Има още милиони примери, които мога да дам по отношение на стартиращ бизнес. В обобщение мога да кажа, че най-важните неща за мен бяха: да седна сам и да начертая пътя си, по който ще мина, да си отговоря на въпросите “Кой е идеалният ми клиент?”, “Защо ще е идеален?”, “Кой е най-големият ми конкурент?”, “Кой може да ми бъде стратегически партньор?” и т.н. Всичко се корени в планирането на основните цели, които искаме да постигнем.
Тук вече ще си позволя да дам съвет към вас, млади предприемачи: отделете време за обучение и разработване на бизнес план, търсете подкрепата на вече опитните хора и на тези, минали по пътя, по който искате и вие да преминете. В нашата компания отделяме много внимание на всеки потърсил съвет, защото знаем, че бъдещето е в ръцете на хората след нас. Потърсете съдействие, чертайте бъдещи планове и чак тогава действайте.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.