Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Многообразието и включването допринасят за успеха на компанията
Валерия Дойчева е старши експерт „Развитие и ангажираност“ и ръководител на програма за многообразие и приобщаване в Лидл България. С повече от 16 години корпоративен опит в областта на обучението и развитието, 5 от които в Lidl, Валерия постоянно надгражда компетенциите си в сферата на психология и психотерапия, кариерно консултиране и коучинг, за да бъде двигател на програми, които водят до позитивни трансформации в културата на организацията.
- За пета поредна година Лидл България получи престижно признание за работодателските си практики от Top Employers Institute, а по темата „Многообразие, равнопоставеност и приобщаване“ компанията отчита близо 23% по-висок резултат в сравнение с миналата година. На какво се дължи този изключителен ръст?
- Ръстът от близо 23% за година наистина е впечатляващ, а за да дам представа за цялата картина, ще допълня, че общият ни резултат е 94.45%. Това е преднина от над 14% в сравнение с нормата, която задават най-добрите работодатели в света.
Приемаме с радост и удовлетворение оценката на Top Employers Institute, защото за Лидл България стремежът да поставяме летвата високо е част както от корпоративната ни култура, така и от бизнес модела ни на смарт дискаунтър.
Специално за ръста ни в категорията „Многообразие, равнопоставеност и включване“ мога да кажа, че той идва като резултат от устойчиви усилия и множество успешни инициативи.
Тази тема е специфична, тъй като е свързана с промяна в нагласите и начините на мислене на хората, а голямата компания е като огледало на обществото. Лидл България осъзнава ролята си на създател на общност. Ние сме работодател на близо 4000 човека от всички кътчета на България и всеки от нас идва всеки ден на работа със своите вярвания и нагласи. В ръцете на управляващия екип като носител на лидерската култура, е да осигури условия за създаване на среда, в която всеки се чувства включен и приет – такъв, какъвто е.
И резултатите убедително показват, че в Лидл България това се случва.
- Има ли връзка между разнообразието в екипите и успеха на компанията?
- Краткият отговор е ДА. Има множество изследвания за позитивната корелация между многообразието на екипите и високите бизнес резултати, които вероятно са познати на вашата аудитория. Ние установихме и в практиката си, че много по-често в екипи, които са по-разнообразни като състав, ангажираността е по-висока.
Например в екипи, които дори и за два месеца през лятото са приели стажант в офиса или практикант в магазин на Lidl, са налице повече прояви на колегиалност, взаимно разбиране и подкрепа. Екипът се обединява в това да приобщи и предаде знания на младия човек и споделя общо усещане за смисъл. Това се потвърждава и от обратната връзка от участниците в младежките ни програми, каквито са именно стажантите и практикантите. Затова имаме много примери за колеги, които са се върнали на работа в Lidl след завършване на образованието си или са останали на постоянни позиции след преминаване през младежките ни програми.
- Как развивате култура на приобщаване? Има ли Лидл България специално разработени програми за целта?
- Многообразието и приобщаването е все още предизвикателна тема в бизнес средите у нас, тъй като е свързана с необходимостта от дълбинна промяна – тръгва първо от нас самите и не се ръководи само от процес или процедура, а от лично осъзнаване и желание.
Друга основополагаща съставка е, че нагласата за приемане на различните от нас се случва на едно рационално ниво, което бележи степента на зрялост и цивилизованост на индивида, оттам – на екипа, на организацията и на обществото. Затова в Lidl разчитаме на няколко различни стълба, които да реализират тази промяна: топ мениджмънта, за да определи посоката, ръководителите – за да задават тона в екипите си, и конкретни колеги, чието развито гражданско съзнание е проводник, дори на неформално ниво, на нова култура на приемане и включване.
Миналата година Lidl излезе с манифест „Заедно в Lidl“, в който заявяваме темата като стратегически важна за цялата компания. На локално ниво за нас е голяма радост да имаме подкрепата от топ мениджмънта – колегите участваха в уъркшопи, на които да дефинират стратегията и да определят целевите групи.
Много важен елемент на нашата програма е базовата нагласа за равнопоставеност и приемане, а не просто за помощ и съчувствие към уязвимите групи, както и широката дефиниция за многообразие в компанията - от включването на уязвими или малцинствени групи, до осъзнаване и приемане на по-малко явни различия, за да отразяваме пъстротата на обществото ни.
Нашите Lidl скаути например са колеги-доброволци от цялата страна, които отдават енергия и сили на теми, свързани с по-доброто разбиране на различията и преодоляване на стереотипите. Когато една култура се трансформира, добре е да се работи на множество нива едновременно и да се създаде насищане на носителите на промените. По този начин можем да осигурим автентична нагласа към различното – през ролевите модели, информираността и възможностите за споделени преживявания.
- Каква е ролята на компанията в социалното приобщаване и в обществения диалог по темата?
- Осъзнаваме значимостта и отговорността на ролята ни на топ работодател за близо 4000 българи от една страна и позицията ни сред водещите търговски компании в страната, от друга. Това задължава активното ни участие в обществения диалог. Ето защо през 2023 г. подкрепихме първата сертификационна програма в България – Академия за многообразие, равнопоставеност и приобщаване, която е съвместен проект на Стопанския факултет на СУ и Съвета на жените в бизнеса в България.
В тази програма се обучават представители на бизнеса, неправителствения и образователен сектор. За да подкрепим общностите, Лидл България осигурява стипендии за мотивирани участници от НПО и образователния сектор – хора с директно влияние в общностите, в които работят. С радост споделяме факта, че 23% от ръководителите на направления в компанията преминават през тази академия, наред с избрани ключови специалисти от комуникационните и ЧР екипи, за да предават в организацията новото знание и култура.
В началото на годината стартира и второто издание на инициативата, което показва устойчивост на целите и повишаващ се интерес от страна на бизнеса и организациите.
- Палитрата от дейности предполага не само корпоративна отговорност и устойчиви усилия, но и партньорства, които правят диалога с общностите ефективен. Към кого насочва Лидл България усилията си и къде е мястото на поколението Z, когато говорим за приобщаване?
- Всъщност партньорствата са в основата. Работим с големи и малки организации, които са наш партньор в създаването на диалог и на общи наративи с общности, с които бизнесът невинаги има лесен и бърз контакт.
Работим с „Тръст за социална алтернатива“ – голяма организация в България, която се фокусира върху интегрирането на ромската общност. Особено много се гордеем с партньорството ни с фондация „Арете“ – ентусиасти, които работят за насърчаване на образованието и приобщаването на ромски младежи. Подкрепяме млади хора да завършат средното си образование или да станат студенти, като за втора поредна година даваме стипендии на успешни и мотивирани младежи от общността, които да се превърнат в новите ролеви модели за хората в обкръжението си. Разказваме за кариерните възможности в Лидл България с цел да разширим хоризонтите на младите хора и предоставяме възможности на представители на общността да работят в компанията.
Стратегически важна тема е и приобщаването на поколението Z – младежите, чиято култура и нагласи доскоро ни беше трудно да разберем от корпоративна гледна точка. Компанията е създала и развива четири младежки програми, насочени към различни възрастови групи в това поколение. Целта е те да бъдат за тях вход към успешната кариера, към развитието на ценни знания и умения, и не на последно място – източник на средства и възможности. Но тъй като навлизането на поколението Z на пазара на труда става все по-масово, може би скоро ще започнем да говорим как младите приобщават нашето, предишното поколение. С всяка изминала година се убеждаваме, че се учим взаимно и това е най-устойчивият път към партньорството – да си бъдем взаимно полезни и интересни.
- Има ли интересна новина по отношение на младежките програми, която можете да споделите за нашите читатели?
- При нас винаги има нещо ново и интересно за споделяне. Специално за младежките програми – в момента има чудесна възможност за студентите не само от България, но и от чужбина, да се впишат за два месеца – юли и август в динамичния свят на Лидл България. Стажът е платен, има и редица придобивки, а работата е по конкретен проект, който студентите избират още при кандидатстването. Но най-важното е, че ще бъдат ръководени от ментор, от когото могат да научат много. А също така ще могат да усъвършенстват уменията си с различните обучения, които се предлагат по време на стажа. Напълно е възможно той да се окаже началото на тяхната успешна кариера в Лидл България, вече имаме такива примери. Така че, студенти, не отлагайте, кандидатстването е до 15 май.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.