Идеите в двубой с визията
В последните 15 години фирмите бяха ценени заради техните идеи. Експертите празнуваха силата на брейнсторминга и техниките за създаване на идеи. Бизнесмените бяха помолени да подобрят своите творчески нагласи. Едно от добрите последствия от десетилетието на идеи е, че те станаха по-достъпни.Лошата новина е, че генерирането на идеи вече не е основен фактор и двигател на конкурентоспособността.
Когато поне 30% от населението принадлежи към творческата класа, както пише в книгата си от 2003 г. „Възходът на креативнтата класа” Ричард Флорида, идеите не са дефицитна стока. Колкото по-достъпен и отворен става процесът на иновации, толкова по-голямо е богатството на идеи. А на мениджърите се пада изключително печелившата роля просто да избират най-доброто сред това богатство.
Това, което не достига са мислителите, способни да придадат смисъл на всички тези стимули – визионерите, които могат да отприщят силата на идеите, превръщайки ги в действия. Те са в бизнеса и особено в маркетинга.
Може ли годините до 2020 г. да са десетилетието на създаването на визия? Ако е така, ще станем свидетели на значителна промяна в начина, по който мислим за иновациите, креативността и лидерството. Популярни изследвания на творчеството са фокусирани върху бързото генериране на много идеи (колкото повече, толкова по-добре), за разлика от визионерското лидерство, което изисква безмилостно изследване на тези идеи (колкото по-задълбочено, толкова по-добре).
За да генерираме нови идеи, ни учиха, че трябва да мислим извън приетото. Създаването на визия отменя този начин на мислене и създава нови граници. Създаването на визия не си служи със съществуващи парадигми, а ги променя. Науката за създаването на идеите, в което се корени успехът на творческия бизнес като рекламата, се основава на разнообразието и различията. Но създаването на визия се базира на сближаването и привличането на други на борда.
Идеите са културно неутрални, стига да спомогнат за разрешаването на проблеми; визията силно отразява личната култура на визионера. Със сигурност, не говоря за съществената стойност на идеите. Те все още ще възпламеняват иновационния процес. Но е време лидерите да помислят как да възприемат по-усъвършенствана форма на творчество, която наподобява както тази на изследователите, така и на предприемачите в борбата за изпълнение на тяхната визия.
По мнение на Роберто Верганти, професор по мениджмънт на иновациите от Политехническия университет в Милано, с опит в ръководството на Европейския институт за академични изследвания в мениджмънта
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.