Дора Стрезова-Николова, изпълнителен директор на „Кока-Кола България“ и екип

Дора Стрезова-Николова, изпълнителен директор на „Кока-Кола България“ и екип

Дора Стрезова-Николова съчетава над 20 години опит в международни компании, различни пазари и функции с предприемаческа и консултантска насоченост в областта на бързооборотните стоки. Работила е в България, Румъния, Гърция, Кипър, Русия, адриатическите страни, Молдова, Северна Македония. Заемала е различни управленски, маркетинг и търговски позиции, била е изпълнителен директор на ниво страни и регион в Danone Group. Развива се успешно и като консултант, коуч и ментор. От май 2021 г. е изпълнителен директор на „Кока-Кола България“. Член е на Professional Women of Vienna и е в УС на „IAB България“ и Съвета на жените в бизнеса.

Q&A

Coca-Cola се свързва с енергия, положителни преживявания и емоции. Това вероятно се пренася и като дух вътре в компанията. Как постигате безпристрастност в своята работа?

Брандът Coca-Cola винаги е бил и ще бъде символ на лидерство, на положителна промяна, на щастие и позитивна енергия. Затова и пълна безпристрастност на решенията в компанията няма как да има – те винаги са избор, осъзнат и ясен, често неочакван и дори революционен. Но едно е сигурно – винаги стоя зад решенията си и дори да сгреша, по-важно е, че съм опитала нещо, независимо дали е било успешно всеки път. Ако е успешно – празнуваме, ако не – учим се, поправяме се и действаме напред. Това важи за мен като лидер и за екипа ни като цяло.

Имат ли роля емоциите при вземането на управленски решения?

За емоционален човек като мен е важно да вземам решение с т.нар. „хладна глава“. Обикновено се старая да използвам метафората за планината – представям си, че съм на върха на планината и виждам всички начини да стигна до целта. Подхождам към предизвикателствата с мислене какво липсва, за да ги реша. А не защо и как не може да стане. Ако нещо е твърде емоционално, е добре да отлежи ден-два, преди да се вземе окончателно решение.

На себе си или на другите ви е по-лесно да прощавате?

Прошката е много важна за мен. Лесно прощавам, по-лесно на другите, отколкото на себе си – обикновено съм малко по-строга и взискателна към своите избори. Но най-лесно прощавам на дъщерите си. Прошката е освобождаване от негативното, вяра в доброто у хората, в това, че всеки човек иска да постигне максимално най-доброто и е нормално да греши. Важното е да говорим, да се учим от грешките си и да вървим напред.

Жените лидери са натоварени с очакването да демонстрират смелост. Респектира ли това хората около вас, помага ли ви по-лесно да привличате съмишленици?

За мен смелостта е основна добродетел. Убедена съм, че смелите лидери са уверени и спокойни, те виждат бъдещето ясно и повеждат лесно екипа си към него. Популярното клише е, че жените не са смели. Но моят опит показва, че това е точно обратното – имам удоволствието да познавам много смели жени, които постигат невероятни успехи, водени от решимостта и ясната си визия.

Кои черти проектират лидерския ви стил?

Водещата черта в моя характер е откритостта и неизчерпаемата ми енергия, която понякога даже затруднява някои хора и ситуации. Старая се да канализирам тази енергия. Смятам, че това помага да бъда открит и амбициозен лидер, който винаги поставя все по-високи цели пред себе си и организациите, които ръководи. Никога не се уморявам да търся нови възможности, да развивам себе си и хората, с които работя.

***

Топ 5 сили на характера според теста на VIA

1. Безпристрастност

2. Прошка

3. Смелост

4. Лидерство

5. Жизнерадост

***

ЕКИП

Стефка Харизанова, финансов мениджър на „Кока-Кола България“

Има над десетгодишен опит в областта на финансовия одит, бизнес анализи, отчитане и консултиране. Присъединява се към екипа на „Кока-Кола България“ през септември 2021 г., заемайки позицията финансов мениджър. Тя отговаря за изпълнението на финансовата стратегия на компанията в България и подпомага за вземането на оптимални решения и формирането на стратегически приоритети на местно ниво.

Q&A

Да си добър и да обичаш хората е сила или слабост – какво е вашето тълкуване?

Доста често силата на добрата дума, на усмивката, на това да изслушаш някого или да направиш искрен комплимент е подценявана. Аз обаче вярвам, че именно тези малки жестове имат потенциала да превърнат страха в дързост за постигане на изключителни резултати. И за изграждане на силни връзки с хората както в професионален, така и в личен план. Добротата и това да показваш емпатия и състрадание помагат на хората да излязат от режима на страх, в който правят само необходимото. Това ги кара да преминат в режим на продуктивност, креативност и автентичност. Искрено вярвам, че когато демонстрираш доброта с осъзнатото намерение да бъдеш добър и да обичаш хората около себе си, повишаваш и своето влияние. За мен добротата не е манифестация на слабост. Напротив, главните герои винаги са добри и добротата винаги печели.

Как добротата се проектира в лидерския ви стил?

Това, което е много характерно за мен, е опрощението. Именно това е чертата на характера, която винаги ми напомня, че преди всичко хората, с които работя, са човешки същества. Способността да не таиш злоба в себе си и да можеш да прощаваш е едно от основните качества на добрия лидер и е най-вероятно да направи хората щастливи, да им даде спокойствие и може би дори да ги направи по-успешни. Опрощението е това, което ми помага да приемам своите грешки и тези на хората, с които работя. Без да ги съдя и да им дам правото на втори шанс, за да реализират потенциала си и да бъдат своята най-добра версия. Това несъмнено подпомага създаването на среда, в която хората могат да бъдат креативни. Да решават проблеми и да пренареждат приоритетите си, особено в динамичната среда, в която ни се налага да оперираме.

***

Топ 5 сили на характера според теста на VIA

1. Доброта

2. Любов

3. Прошка

4. Честност

5. Надеждност

***

Светлана Димитрова, ръководител на маркетинг екипа на „Кока-Кола България“

Има над 20-годишен опит в областта на маркетинга и маркетинговите проучвания и е сертифициран мастър НЛП практик. Настоящата ѝ работа включва лансирането на нови марки и продукти: от прозренията за потребителите с техните нужди и нагласи до разработването на реални продукти и тяхната комуникация. Отговаря за разработването на стратегията за развитие на портфолиото от марки, локални планове и инициативи за достигане до потребителите.

Q&A

Какво харесват повече потребителите – брандът да е искрен с тях или да ги провокира да мечтаят? 

А защо не и двете? Според едно глобално изследване за 90% от поколението Милениум автентичността на бранда е водещ критерий при решението за покупка. Аз работя за портфолио от глобални брандове, които следват глобална стратегия за развитие. Моят принос и този на екипа ми е в изграждането на устойчива връзка с потребителите у нас, интегриране на бранда в ежедневието им по естествен начин – през положителни емоции и създаване на истински преживявания – като турнето на Coca-Cola. Искреността в тона на говорене, но и в действията на бранда са ключови. Не бих си позволила да комуникирам инициатива, кауза или каквато и да е активност, ако даден бранд не допринася реално за нея. Мечтите са свързани с удовлетворяването на най-важните ценности за всеки и постигане на щастие. Затова се стремим във всяка активност да оставаме вер­ни на ценностите на бранда, без да създаваме свръхочаквания, а по естествен и смислен начин.

Коя е водещата черта на характера ви и как тя се проектира в лидерския ви стил?

Честността. За мен тя означава да съм открита в общуването и автентична в поведението и действията си. Това много ми помага бързо да създавам отношения на доверие в професионален план, а като лидер да увличам екипа си. Споделям открито идеите си и нямам проблем да призная, ако сгреша. Лидерският ми стил се базира на личния пример, защото ми помага да се обградя с хора. Те също са открити и ме обогатяват, споделяйки идеите си, както и обратната връзка – с което пък ме провокират да ставам по-добра. Честността изисква смелост и това е нещо, на което много държа да науча децата си. Само когато не се страхуваш да признаеш грешките си и се учиш от тях, можеш уверено да правиш своите избори.

***

Топ 5 сили на характера според теста на VIA

1. Честност

2. Любов

3. Екипност

4. Безпристрастност

5. Прошка

***

„Кока-Кола България“

Разнообразието, равнопоставеността и приобщаването са сред основните ценности на компанията. Те имат важна роля за успеха, растежа и постигането на целите ѝ – да освежава света и да допринася за едно по-добро споделено бъдеще на всеки пазар, на който оперира. За „Кока-Кола“ създаването на разнообразна работна сила и приобщаващо работно място е стратегически бизнес приоритет. Всичко това насърчава по-голяма креативност, иновации и връзка с общностите, на които служи. Една от амбициите е до 2030 г. жените да заемат 50% от висшите ръководни роли. Представяме три от дамите, с които компанията в България ни среща.

Текстът е част от шестото специално издание на Мениджър "Жената е"

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Стана ясно за кого са „изчезналите“ 780 гласа от изборите през октомври 2024 г.
Мъск подкрепи излизането на САЩ от НАТО, нарече външният министър на Полша "дребно човече"
Светът на парите: Акциите на Tesla са на червено, откакто Мъск отиде във Вашингтон
Зеленски се надява на практически резултати от срещата в Саудитска Арабия
Тръмп обяви, че ще удвои митата върху канадските метали до 50%
Украйна удари Подмосковието с най-мащабната досега атака с дронове
Страхове от стагфлация тресат американските пазари
Пазарната капитализация на американските технологични гиганти се срина със 750 млрд. долара