Време ли е за промяна?

Време ли е за промяна?

Имате идея. Добра идея. Зачеркнете последното. Имате страхотна идея. Но откъде да знаете дали това е идея, чието време – що се отнася до вашата компания – е дошло?

Трябват ви много ресурси – хора, време и пари. Нужно ви е участието на заинтересовани страни и подкрепа от най-високите нива в организацията. И не забравяйте - страхотен и изпълним план.

Но всички знаят това. Ето и няколко по-малко очевадни признака, че все още е рано да прокарвате големи промени:

Не сте открили по-дълбокия смисъл

Всички искаме да се чувстваме като част от нещо по-голямо, да изпитваме ентусиазъм и истинско чувство за екипна работа, които сливат отделните служители в едно цяло.

Най-добрите проекти развиват усещането за екип и помагат на хората да почувстват, че трудът им наистина оказва влияние – особено върху живота на други хора. Може би тези хора са клиенти. Може би са служители. Може би са членове на общността, в която функционира компанията.

Едно обаче е сигурно, а не „може би” – фактът, че истинският смисъл почти винаги може да бъде намерен в повишаването качеството на живот на околните.

Няма значение колко специфичен е проектът. Ваша отговорност е да помогнете на служителите си да разберат как тяхната работа ще промени живота на околните, а и на самите тях.

Чувството за истинска цел тръгва от познанието, че трябва да ви е грижа и – дори по-важно – защо трябва да ви е грижа. Никога не стартирайте проект, преди да сте открили неговия смисъл и да сте готови да вдъхновявате хората си не само да работят по посоката на – но и активно да приемат – този смисъл.

Сторите ли това, вече сте изминали голяма част от пътя към успеха.

Не сте открили начин да помогнете на подчинените си да постигнат личните си цели

Служителите по естествен начин се опитват да реализират фирмените цели. Искате да се стараят повече? Намерете начин да им покажете, че това, което правят, ще е не само в полза на организацията, а и на тях самите. Все пак за себе си ли бихте работили по-усърдно, или за компанията?

Разберете как всеки един член на екипа ви лично ще спечели от проекта. Вероятно би могъл да натрупа нови умения? Да блесне в ролята на лидер? Да срещне възможност да прави онова, което наистина обича? Може би проектът е трамплин към повишение?

След това обяснете защо се радвате, че всеки един от служителите ви е част от отбора и какво би могъл да спечели. Кажете „Вълнувам се, че сте в екипа ми, защото всички ще видят колко велики лидери сте.”

Служителите, които имат усещане за лична цел, почти винаги се представят по-добре от онези, които се трудят само в името на фирмата. А и се забавляват осезаемо повече.

Опознайте членовете на екипа си достатъчно добре, за да се докоснете и до личния, а не само до професионалния им свят, и им обяснете какви ползи биха могли да извлекат.

Никога не стартирайте проект, преди да сте преценили не само как компанията ще спечели, а и нейният персонал.

Не сте активни в търсенето на принос

Ангажираните служители имат идеи. Лишете ги от възможността да правят предположения или моментално отхвърляйте хрумванията им, без да ги обмисляте, и те моментално ще загубят интерес.

Всеки проект е по-успешен, когато членовете на екипа дават предложения, критикуват подходите и активно търсят по-добри такива. Но едва ли биха могли да го правят, ако не им дадете шанс. Предварително вземете решението да задавате важни въпроси, внимателно опипайте почвата и накарайте хората си да се чувстват комфортно да предлагат нови начини за постигане на целта.

Когато една идея не е осъществима, винаги обяснявайте причините.

Никога не стартирайте проект, преди да сте намерили начин да помогнете на служителите си да допринасят с нещо повече от труда си и да сте готови да ги накарате да се чувстват оценени.

Не сте решили кои са най-добрите кадри за вземане на решения

Дори даден проблем да е прекалено комплексен, понякога е нужно да вземете едно-единствено решение – да прецените кой е най-подходящият човек за вземане на решения.     

Обикновено това не сте вие. Може да не сте експерт в сферата. Може да нямате никакъв опит. Може да не притежавате нужните технически, финансови или политически умения.

Но някой от екипа ви е подходящ.

Преценете предварително кои членове на отбора биха се справили най-добре с вземането на определени решения. След това информирайте останалите, че „избраниците” имат правомощието да вземат тези решения.

Никога не стартирайте проект, преди да сте разпределили отговорността по вземането на решения. И никога не смятайте, че тази отговорност е винаги и само ваша.  

Понякога най-умното нещо, което можете да направите, е да прецените кой е най-умният човек. После направете крачка назад и го оставете да вземе решението.

Джеф Хейдън, помощник-редактор на списание Inc., за LinkedIn.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ