ТРАЙНА/// Защо великите лидери залагат на необичайното

ТРАЙНА/// Защо великите лидери залагат на необичайното

Иновациите рядко възникват от линейни пътища или подредени организационни схеми. Те идват чрез сблъсък. Това се случва, когато разнообразен набор от знания, опит и дисциплини се сблъскат достатъчно силно, за да предизвикат нещо ново. Няма как да създадете тази искра, наемайки множество специалисти с идентични автобиографии и индустриален опит. Ще имате надежда да я създадете, ако наемате хора, които мислят различно, четат различно и живеят различно. Хора, които са изследвали необичайни теми и са поставяли са под въпрос утвърдени конвенциите.

Наемане на хора с уникални перспективи и произход

Вземете за пример изобретяването на сензорния екран. Докато днес се възхищаваме на смартфоните си, лесно може да забравим, че екранната технологията, чувствителна на допир, не е намерила своя старт в Силициевата долина. Тя е започнала през 60-те години на миналия век с човек на име И. А. Джонсън от Кралския радарен институт в Англия, който е изучавал системи за контрол на въздушното движение. Целта му не е била потребителска електроника. Тя е била безопасност, скорост и дизайн на интерфейси в среда с високи залози. Това познание се е развивало в продължение на десетилетия, пресичайки индустрии и дисциплини, докато някой не е казал: „Хей, това би работило чудесно на смартфон.“

Не можете да създадете такъв скок с екип, който работи в една и съща област от десетилетие. Компаниите казват, че искат иновации, но често имат предвид това само в рамките на строги граници. „Мислете извън кутията“, казват лидерите – но само ако кутията носи тримесечна възвръщаемост на инвестициите. Истината е, че иновациите първоначално може да изглеждат нелогични и объркани, преди да изглеждат брилянтни. Изучаването на отровен гущер може да изглежда като загуба на бюджет за научноизследователска и развойна дейност, докато не се превърне в лекарство, което трансформира милиони животи. Да оставите някой да работи по странна идея в ъгъла може да изглежда неефективно, докато тя не се превърне във вашата следваща продуктова линия.

Научете се да цените опита и интересите

Ако сте лидер, започнете да цените интелектуалния диапазон. Наемете химика, който е завършил и философия. Повишете маркетолога, който прекарва уикендите в изграждане на „Направи си сам“ роботи. Слушайте тихия анализатор, който чете спекулативна фантастика и поставя под въпрос вашите предположения. Това не са разсейващи фактори. Те са суровина. Креативността не идва само от експертизата в областта. Тя идва от рекомбинирането на това, което знаете, с това, което никой друг не се е сетил да погледне.

 Това се случва само когато лидерите дават на хората пространство и разрешение да изследват. Не само 20 процента от времето им или веднъж годишно на някакво събитие, а като част от културата. Любопитството не може да бъде привилегия. Трябва да е приоритет.

Колко от настоящите ви системи възнаграждават изследванията? Колко често насърчавате междуфункционални сблъсъци? Кога за последен път някой беше похвален не за това, че е изпълнил това, което се очаква от него, а за това, че е последвал идея, която е звучала малко налудничаво?

Ако отговорът е рядко, пропускате следващото голямо нещо. Иновацията не чука на входната врата с костюм и вратовръзка. Работата не е да я опитомите. Тя е да осъзнаете, че брилянтността често носи странни костюми, а вие трябва да изградите култура, готова да я посрещне.

………………..

Андреа Олсън, автор на „What to Ask: How to Learn What Customers Need but Don’t Tell You“, за Inc.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ