Неизвестно за известните: Андре Ситроен - повелителят на шевроните
През тази година се навършиха 145 години от рождението на един от най-големите индустриалци на 20-и век – Андре Ситроен. По ирония на съдбата човекът, създал знаменитата автомобилна марка, която се развива успешно и днес, не успява задълго да се порадва на завода на мечтите си.
Популярността на на Андре Ситроен и на автомобилите му достига своя апогей през 30-те години на миналия век. Стига се до там, че по време една вечеря великолепната певица Жозефин Бекер изпълнява в чест но своя гост – Андре Ситроен, песента "Имам две любови – моето Отечество и "Ситроен".
Знаменитият индустриалец ще остане в историята с любимия си модел автомобил Traction Avant. Това е първата в света серийна кола с предно предаване. По време на Втората световна война този автомобил става фаворит на френската съпротива заради неговата пъргавина и отлично поведение на пътя. Ето защо днес е трудно да се намери предвоенен екземпляр в добро състояние. Причината - повечето от тях "умират" за френския народ.
Бъдещият индустриалец е роден на 5 февруари 1878 г. в Париж. Той е шесто дете в семейството на нидерландски евреин, който бил търговец на скъпоценни камъни. Баща му обаче умира, когато Андре е само на 6 години, но оставя огромно наследство на децата си. Както и много приятели в кръга на търговците на елмази.
Шевроните, които стават символ на марката
Андре Ситроен обаче предпочита да не върви по стъпките на баща си. През 1889-а, когато е на 12 години и вижда построената и открита Айфелова кула, той е толкова впечатлен от конструкцията, че решава да стане инженер. Така Андре постъпва в политехническо училище. Завършва Парижката политехника през 1900 г. и още същата година пътува до родината на майка си – Полша.
По време на това пътуване, той вижда в една дърводелска работилница как майсторът използва в работата си зъбни колела, които са с формата на рибена кост. Тази структура прави предавката по-тиха и по-ефективна. Прозорливият Андре откупува патента за малко пари. По-късно доразвива концепцията и впоследствие патентова използваните и до ден днешен двойни спирални зъбни колела. Тази структура остава запазена марка за Ситроен. Но по-важното в случая е, че става емблема на автомобилите на бъдещата компания на Андре Ситроен, та чак до днешни дни.
Бизнес нюхът на Андре Ситроен проличава по време на Първата световна война. Тогава той строи завод за производство на шрапнелни снаряди Quai de Javel в Париж.
През 1919 г. обаче предприемчивият млад мъж преоборудва предприятието за производство на автомобили. Прозорливият инженер заимства методите на друг гениален индустриалец - Хенри Форд, който произвежда на конвейр знаменитият модел Форд-Т, по-известен като "Ламаринената Лизи" и качва американците на колела.
Началото на легендата
Амбицията на Андре Ситроен е да направи автомобилите достъпни, всекидневни предмети и за европейците. Той постига тази своя мечта с цената на огромни усилия, които накрая разклащат сериозно здравето му.
Подобно на Форд, Ситроен приема философията, че в следвоенния период е нужна лека и здрава кола, произвеждана в големи количества, за да се постигне ниска цена. А това пък ще я направи лесно продаваема.
През юни 1919 г. е произведен "Type А" – първият автомобил с марката "Ситроен". В началото се произвеждат едва по 30 коли на ден. В края на годината усилията на Андре Ситроен дават резултат - броят на произведените коли стига до невероятните за тази епоха 2810.
"Type А" е истински пионер, защото е първият сериен автомобил в Европа. На всичкото отгоре е оборудван с нечувани и невиждани до този момент "екстри" като електрическо осветление и стартер, преден капак и дори облицована резервна гума. Но тук инженерният гений на Андре Ситроен ражда и нещо друго, което ще стане норма в Европа. Защото точно фабриката му произвежда първият френски автомобил с ляв волан.
С този модел Андре Ситроен успява да постигне и мечтата си за масов автомобил. Пазарната му цена от 7950 франка е изключително ниска за онези времена. "Type A" има четирицилиндров двигател, с който лесно вдига 65 км/час, като харчи приемливите 7,5 литра бензин.
Върху базата на първата кола на Ситроен се появяват и първите лекотоварни автомобили. Те могат да превозват 300 килограма и стават любими и незаменими за търговците, които масово доставят стоката си с този автомобил с полезен товар от 300 килограма.
Така само за 15 години компанията "става един от най-успешните автомобилни производители". "Ситроен" вече е сред Топ 4 в Европа.
Силата на рекламата
Малко известен факт е, че през 1925 г. Андре Ситроен решава да отдаде почит на своето вдъхновение – Айфеловата кула. Но и не само, защото умело я използва за реклама. Върху символа на френската столица е инсталиран светещ надпис Citroën с помощта на 250 000 крушки и 600 км кабели. Тази инсталация е вписана като най-голямата външна реклама в Книгата за рекорди на Гинес. Надписът стои там до 1934 г., за радост на парижани и гостите на френската столица.
Андре Ситроен добре разбира силата на рекламата. В автопохода от Бейрут до Пекин той вижда отлична възможност да намери нови пазари пуска в действие верижните огромни машини Citroen Kegresse. Това са първите автомобили, които прекосяват пустинята Сахара, а след това и Хималаите. Тези научни експедиции се радват на огромен интерес и внимание от страна на всички медии, тъй като изследват някои от последните "бели петна" на земната карта. Ситроен е на върха на славата.
Окрилен от успехите, амбициозният индустриалец предвижда разширяване на производствените мощности на завода си четири пъти. Планът е задвижен през март 1933 г., когато старата фабрика е съборена. През април строежът на новата започва, а в края на август е завършен.
Щастливият Андре Ситроен вдига пищно празненство по този повод. В празното хале на завода са поканени близо 6000 души.
Предвижда се там да се произвежда революционния модел Citroen Traction Avant – първият серийно произвеждан автомобил с предно задвижване.
Фалитът
Но следва тежък удар на съдбата върху талантливия индустриалец. Независимо от прекрасното конструктивно решение, новият автомобил се оказал твърде скъп за производство, което довело Андре Ситроен до почти пълен финансов крах.
Така през 1934 г. заради дългове компанията му преминава в ръцете на своя най-голям кредитор – производителят на гуми Michelin. За щастие на Michelin, пазарът посрещнал Traction Avant с разтворени обятия и много продажби. Така автомобилът, замислен от гениалния Андре Ситроен, има много почитатели и се произвежда чак до 1957 г.
Андре Ситроен обаче не понася банкрута и умира на 3 юли през 1935 г. в Париж. Диагнозата на лекарите е рак на стомаха. Знаменитият индустриалец е погребан с почести в Монпарнас, като службата е водена от главния равин на Париж.
Новаторството
Но новаторските традиции в създадената от Андре Ситроен компания живеят и днес. Защото през годините Citroën става пионер в още много нововъведения: хидропневматично самонивелиращо се окачване. И разбира се - дискови спирачки, такива каквито ги познаваме днес.
В "божествената" DS-19, която дело на не по-малко знаменития дизайнер Фламинио Бертоне за пръв път се използват адаптивните фарове, които се въртят в унисон с волана на автомобила. А при представянето на новия модел на автосалона в Париж за тази кола са направени 12 000 поръчки за ден. Независимо от това, че още не качена на конвейера!
Ситроен спасява Шарл дьо Гол
Тъкмо този автомобил, който най-добре въплъщава мечтите на Андре Ситроен, на 8 септември 1961 г. спасява в атентат тогавашния френски президент президент Шарл дьо Гол.
Порой от куршуми е изстрелян по черния Citroen DS. Две от гумите са спукани, но автомобилът запазва стабилността си. За ужас на атентаторите той продължава да се движи благодарение на хидравличното окачване и така успява да избяга с пълна скорост. Генерал Дьо Гол изказва своето уважение към уменията на шофьора и възхищение от технологията на ситроена, наричан от всички "богинята".
От 1976 година автомобилната компания, основана от Андре Ситроен, става част от концерна PSA Peugeot Citroën. Но автомобилите с двата шеврона на предния капак продължават да разнасят по света името на Андре Ситроен.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.