Неизвестно за известните: Cirque du Soleil - от трупа улични артисти, до космически турист и сделка за 1,5 млрд. долара
Тук ще разкажем за Гай Лалиберте - уличен артист, зарязал колежа, убеден филантроп, първият канадски космически турист, койтой плати на „Роскосмос“ 35 милиона долара. В добавка страстен комарджия, който пропилява бюджета на средно богата африканска страна на масата за покер. Това всъщност е сложната история на основателя на Cirque du Soleil.
ДОБРО НАЧАЛО
Ги Лалиберте е роден на 2 септември 1959 г. в град Квебек в едноименната френскоговоряща провинция в източна Канада. Той е син на медицинска сестра и мениджър „Връзки с обществеността“ в компанията Alcan Aluminium Corporation, за производство на алуминий. Родителите на Гай не страдат от липса на пари. Освен това, те несъзнателно, със своя начин на живот и симпатия към зрелищните представления, вдъхват още от ранна възраст любов към сценичните изкуства на сина си.
В едно от малкото си интервюта, много години по-късно, Гай признава, че истинската повратна точка за него е посещението на шоуто на Ringling Brothers и Barnum & Bailey Circus - най-старият американски пътуващ цирк в света, който обяви фалит през 2017 г., след 146 години съществуване.
След като се запознал със света на цирка, Гай още тогава решил на всяка цена да бъде част от него. В гимназията младежът започва да създава свои собствени творчески номера и да организира представления, усвоява свиренето на акордеон и хармоника. След като се дипломира, по настояване на родителите си, през 1975 г., той постъпва в един от юридическите колежи в Квебек, но скоро напуска, предпочитайки областта на уличните забавления пред науките.
Известно време Гай Лалиберте работи по улиците на града като самотен артист, с музикални изпълнения и номера с жонглиране пред минувачите. След няколко месеца обаче, той е забелязан от колеги в бранша и приет в трупата на „пътуващите артисти“ Les Echassiers. Трупата в състав акробати, гълтачи на огън и танцьори обикаля страната и света с наподобяващи театър представления. Известно време Гай живе в Европа, като се прехранва със случайна работа, но парите постоянно не му достигат. През 1979 г. се завръща в Канада.
В родния си Квебек разореният Лалиберте се опитва да си намери постоянна работа - във водноелектрическата централа Baie-James. Опитът не е особено успешен - само три дни по-късно работниците от водноелектрическата централа устройват стачка, а бригадите, отговорни за безредиците, са уволнени в пълен състав. Сред изгонените е и 20-годишният Ги Лалиберте. Трябва да отбележим, че той бързо се възползва от възможността да се върне към обичайния си живот на уличен артист.
Лалиберте се присъедини към група от артисти с кокили, водени от неговия канадски колега и уличен артист Жил Сте-Круа - Club des Talons Hauts (Клуб на високите токчета). Партньорите започват съвместно да организират представления и масови тържества в предградията на Квебек. Известно е, че Лалиберте прекарва три поредни зими - от 1979 до 1981 г., в Хавай. Според официалната версия, именно там, благодарение на вдъхновяващото хавайско слънце, той за първи път стига до идеята за създаване на мащабно шоу - Cirque du Soleil („Цирк на слънцето“).
CIRQUE DU SOLEIL- ПРОДУКТ НА ДЪРЖАВНОТО ФИНАНСИРАНЕ
През 1982 г. Лалиберте и Сте-Круа провеждат първото си наистина голямо събитие - карнавала на цирковото изкуство La Fête Foraine в провинция Байе Сент-Пол. Панаирът привлича улични артисти от цяла Канада и Съединените щати и веднага се превръща в хит. Карнавалът, който се провежда три години подред, обикновено завършва с мащабно шоу, което събира всички най-добри номера на една сцена. Тези финални представления са толкова грандиозни и търсени от публиката, че Лалиберте стига до идеята за гастролиращ "цирк без животни".
Партньорите имат шанс да го основат още през 1984 г., когато Лалиберте и Сте-Круа сключват първия договор с държавата. Властите на провинция Квебек плащат на трупата около 1,2 милиона канадски долара, за да организират честването на 450-ата годишнина от откриване на Канада от Жак Картие. Гай поставя сензационна програма за онези времена, наречена Cirque du Soleil.
На първо място, той кани артисти от няколко страни на Европа и Щатите, като включва в трупата оригинални акробати, жонгльори и танцьори с необичайни техники, които досега не са представени в Канада и още повече в Квебек. Представлението използва невероятни светлинни ефекти, собствена музика на живо и огромен брой костюми и декори. Написан е и оригинален сценарий, в който е решено да се изоставят разнородните номера, редуващи се с прекъсвания, а да се направи изцяло свързано в смислово отношение шоу. Тържеството е повече от успешно, а Лалиберте получи първото си професионално признание.
Първоначално замислено като еднократно събитие, шоуто Cirque du Soleil е подкрепено от властите и официално регистрирано като организация с нестопанска цел. След първото си турне през 1984 г. Ги Лалиберте кани основателя на канадската национална циркова школа Гей Карон да стане артистичен директор на проекта.
Продукциите на Cirque du Soleil са в пълен контраст с представленията на традиционния цирк от самото начало. За да привлекат зрители, традиционните циркове често включват изпълнения на известни артисти. Лалиберте не наема звезди, за да привлича тълпи публика. Той вярва, че никой артист не може да струва повече от самия цирк. Cirque du Soleil се отказва от животните, за да избегне нападките от активисти за правата на животните и огромните разходи, свързани с отглеждането и съхранението им по време на турнетата.
ОТХВЪРЛЕНАТА COLUMBIA PICTURES И УСПЕХ В „ГРАД НА СЪБЛАЗНИТЕ“
През 1985 г. Laliberte Troupe изнася представление за първи път извън Квебек, в съседно Онтарио. Положителната реакция на публиката подтиква Гай да започне турнета на Cirque du Soleil извън Квебек. Успехът е променлив. През 1986 г. трупата е посрещната с гръм и трясък в Британска Колумбия и Ванкувър, билетите за 1500 места са разпродадени, но някои представления откровено се провалят и Cirque du Soleil потъва във финансова дупка. Според The New York Times до края на 1986 г. дългът е достигнал 750 000 долара. Тук властите отново се притичат на помощ на Cirque du Soleil, като отпускат допълнително финансиране на компанията.
През 1987 г. Cirque du Soleil променя статута си от организация с нестопанска цел на търговско предприятие. По същото време трупата получава покана за фестивала на изкуствата в Лос Анджелис. Въпреки финансовите затруднения Лалиберте решава да рискува и трупата му участва на фестивала. Шоуто има огромен успех и е забелязано от американската филмова компания Columbia Pictures, която прави предложение да се направи филм за шоуто на Лалиберте. Лично Гай не позволи на компанията да сключи договор. Той е твърде смутен от ограниченията и натрапчивите желания, за които настоява филмовият гигант.
Напрежението в отношенията с Columbia Pictures не повлиява на популярността на Cirque du Soleil в Щатите. Американската публика, след като се запознава с колоритното и оригинално шоу на Лалиберте, вече не иска да пусне трупата. До 1990 г. компанията осигурява капацитет от 2500 души на своите представления, продавайки билети за 33,5 щатски долара на човек. По това време Cirque du Soleil вече е разработил своята система за дублаж - едновременни турнета на няколко трупи с една и съща програма. Трупите правят пътувания до няколко части на света и остават в градовете за около четири до пет седмици. Новото представление на трупата на Лалиберте - Nouvelle Experience обикаля 13 големи града в Съединените щати и Канада в продължение на 19 месеца. Резултатът е отличен отзвук и до края на турнето представлението е видяно от около 1,3 милиона души.
В средата на 1991 г. Ги Лалиберте решава, че е време проектът му да премине границите на Америка и успява да убеди една от канадските телевизионни компании да спонсорира турнето на Cirque du Soleil в Азия за 40 милиона долара. В същото време, той сключва годишен договор със собственика на големия хотел Mirage Resort в Лас Вегас – Стив Уин за организиране на шоуто Nouvelle Experience в неговия комплекс. Проектът жъне голям успех сред гостите на „Града на съблазните“ и кара Уин да стартира още едно постоянно шоу на трупата на Лалиберте в Mirage Resort, наречено Mystere. Впоследствие е договорен десетгодишен договор между Уин и Лалиберте за продуциране и поставяне на нови представления. Осъзнавайки, че е намерил златна мина, през 1994 г. Стив Уин построява цяла сграда за Cirque du Soleil, като инвестира в нея около $ 20 млн. Това не само осигурява на Уин добър доход, но и помага на шоуто Laliberte най-накрая да стабилизира финансовото състояние на неговия проект - боксофисът от шоута в Лас Вегас се превъръща в основен и устойчив източник на доходи. В допълнение към това, Cirque du Soleil също получава значителна сума пари от продажбата на сувенири по време на техните представления. Благодарение на успеха на Mystere, Cirque du Soleil се превръща в най-горещото и популярно шоу във Вегас. Представленията на Cirque du Soleil в Лас Вегас се разпродават със стабилните 97% и носят 60% от годишните приходи на компанията, съобщава BBC.
ЗАКРЕПВАНЕ НА УСПЕХА
По същото време започва експанзията в Европа. През 1995 г. Cirque du Soleil отваря първото си европейско седалище в Амстердам и започва мащабно европейско турне с новото шоу Saltimbanco. Следващата постановка през 1994 г. е легендарната Alegria, която се показва в цяла Европа повече от две години. По това време приходите на Cirque du Soleil, според The New York Times, се увеличават значително - от 30 милиона долара през 1994 г. до 110 милиона през 1996 г.
През октомври 1998 г. ново шоу, наречено "O" ( "eau", което на френски означава "вода"), вижда бял свят в Лас Вегас. Тази постановка влиза в историята като едно от първите пълнометражни представления, проведени във вода. По време на представлението артисти, танцьори и акробати изпълняват номерата си в, над и около гигантския басейн от 5,5 хиляди кубически метра, специално построен за Cirque du Soleil. Продукцията на шоуто струва колосалните 90 милиона долара, като билетите струват до 100 долара.
По това време Cirque du Soleil вече се превръща в известна марка и лесно привлича пълни зали с публика. В крайна сметка Cirque du Soleil завършва 90-те години със седем шоута и участия в 22 страни в Азиатско-тихоокеанския регион, Северна Америка и Европа.
В началото на 2000-те години Cirque du Soleil преминава към напълно автономен режим на работа. Централата му в Монреал започва собствено производство на костюми и реквизит за всичките 12 циркови трупи, които съществуваха по това време. Нови стационарни театри като Wynn's stages в Лас Вегас се строят от международни инвеститори в Европа и Азия, като годишните приходи достигат $1 млрд. Екипът на Гай Лалиберте продължава да произвежда една след друга сензационни продукции. Започва сътрудничество с легендарни марки, художници и кинематографски екипи. Създадени са представления, посветени на творчеството и личността на Майкъл Джексън, Лионел Меси, Бийтълс и много други. Cirque du Soleil никога не е спирал да учудва световната публика, било като я потапя в света на пънка, било пренасяйки сцената в хиперреалистична джунгла.
До 2009 г. компанията на Лалиберте (по това време 80% негова собственост) се справя добре, но скоро укрепването на канадския долар и алчността поставят под въпрос продължаващия успех на Cirque du Soleil.
ГИ ЛАЛИБЕРТЕ Е КАНАДСКИЯТ ХЮ ХЕФНЪР?
Внимание заслужава не само самият Cirque du Soleil, но и личността на неговия основател Ги Лалиберте, много противоречива и ярка фигура на нашето време. Той печели слава не само като уличен музикант, създал световноизвестно шоу, но и като страстен филантроп, космически пътешественик, професионален покер играч.
Историята на връзката на Лалиберте с покера и онлайн хазарта започва в края на 90-те години, когато по това време вече богат бизнесмен започва да посещава често Лас Вегас. Американските медии се шегуват, че ако Forbes състави официален списък на губещите в онлайн покера, той със сигурност ще бъде оглавен от основателя на Cirque du Soleil, тъй като според приблизителни оценки е пръснал около 31 милиона долара и е загубил поне половината от тази сума на масата за покер. Той обаче има и триумфи. През 2007 г. заема заема четвърто място в Five Star World Poker Classic, като печели $700 000.
Друг факт от биографията му говори в полза на Лалиберте. През 2007 г. той обяви официалното откриване на фондация One Drop, чиято цел е да направи чистата вода достъпна за всички по света. Фондът се финансира от самия Laliberte, Кралската банка на Канада и Фондацията на принц Албер II на Монако. През 2012 г. Лалиберте основа Big One Drop, най-големият покер турнир в света по цена на билета в историята на Световните серии по покер в Лас Вегас. Приходите отиват за чиста вода.
През 2009 г. той решава да привлече вниманието на световната общност към проблемите на водата по много оригинален начин - да пътува в космоса. На 30 септември 2009 г., след като плаща 35 милиона долара на „Роскосмос“ за полет до МКС на космическия кораб Союз ТМА-16, той става първият канадски космически турист. На 9 октомври, като част от мисията си, озаглавена „Движещи се звезди и Земя за вода“, Лалиберте е домакин на 120-минутен каст, който се излъчва по време на шоуто в 14 града по света.
В биографията на Гай Лалиберт има още по-шокиращи подробности. През същата 2009 г. британското издание на The Independent публикува нашумяла статия със заглавие „Импресарио милиардер дава на съд история за секс, наркотици и Cirque du Soleil“. Канадският журналист, автор на документални филми и книги с разследвания на знаменитости, Ян Халперин, публикува неоторизирана биография на Лалиберте, в която описва основателя на Cirque du Soleil като „негодник, който скача от легло на легло, с неизчерпаем апетит за секс, наркотици и рокендрол.
Халперин описва подробно някои от „декадентските партита“, които Лалиберте, според него, финансира от доходите на своята бизнес империя, цитира десетки бивши гости, като дава всички „подробности на разврата“. По време на тези "закрити шоута" артистите на Cirque du Soleil забавляват световния бизнес елит, политици и холивудски звезди, твърди журналистът. Делото на Лалиберте срещу Халперин е заведено през 2009 г. и започват дълги съдебни процеси. Историята достига своя логичен завършек едва през май 2011 г. Според радио Канада, писателят и шоуменът са постигнали споразумение, едно от условията на което е публично извинение от Халперин.
ПРОДАЖБА НА CIRQUE DU SOLEIL НА АМЕРИКАНЦИТЕ
До 2013 г. Cirque du Soleil вече представя около 19 представления, които носят на Лалиберте Laliberte около 1 милиард долара годишно, а персоналът на трупите по света се състои от около 5000 артисти. През януари Cirque du Soleil обявява първите си големи съкращения. Тогава освобождава 400 служители и закрива четири представления. В интервю пред BBC съоснователят на цирка Жил Сте-Круа посочва като причина за кризата решението на главния изпълнителен директор на Cirque du Soleil Даниел Ламар да увеличи капацитета на компанията от едно шоу годишно на три през 2008 г. Оттогава, според Сте-Круа, мнозина са усетили "намаляване на качеството" на шоуто.
Той също така приписва съкращенията на високите производствени разходи на шеметно сложните шоута на Cirque du Soleil, които понякога могат да струват до $25 милиона. Говорителят на Cirque du Soleil Рене-Клод Менар обяснява в официално съобщение, че шоуто няма проблем с приходи от продажби на билети, но има значителни проблеми с разходите. Силата на канадския долар е проблем за компанията, която прави 95% от разходите си в Канада.
На 20 април 2015 г. Ги Лалиберте потвърди продажбата на Cirque du Soleil. Компанията официално е в ръцете на консорциум от чуждестранни инвестиционни фондове. Според Радио Канада, в резултат на сделката 60% от акциите на компанията са продадени на американския фонд TPG Capital, 20% са закупени от китайския фонд Fosun, други 10% са придобити от квебекския инвестиционен фонд Caisse de depot et Place du Québec. Ги Лалиберте си запазва 10%, заедно с правото да участва в стратегическото и артистично планиране на компанията.
В същото време TPG Capital, като мажоритарен собственик на Cirque du Soleil, се ангажира да запази централата на компанията в Монреал, в която работят повече от 1400 души, както и да се придържа към стратегията на главния изпълнителен директор на шоуто Даниел Ламар и да продължи да инвестира в културни и социални проекти и организации в провинция Квебек. На пресконференция, посветена на продажбата на Cirque du Soleil, Ги Лалиберте обясни, че прехвърлянето на акции към международни фондове е кулминацията на процес, който той е започнал през 2006 г., когато Cirque du Soleil започва да се разраства бързо в чужбина. Според Лалиберте новите партньори ще позволят на неговия цирк да продължи да расте, да диверсифицира и активно да развива нови пазари.
Той също така обясни, че никога не е възнамерявал да остави бизнеса на петте си деца и TPG Capital ще може да гарантира по-добро бъдеще на Cirque du Soleil. Сумата на транзакциите не сделката не беше разкрита, но според източници, тя възлиза на около 1,5 милиарда долара.
Сега 59-годишният бизнесмен е рядък гост в публичното пространство. Известно е, че в момента Лалиберте се занимава с частни инвестиции и практически не се намесва в делата на цирка. Cirque du Soleil продължава да представя представления по целия свят. В момента под тази марка се играятт 20 шоута на пет континента, но приходите на компанията не се разкриват.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.