Неизвестно за известните: Кръгъл сирак от Унгария дава началото на могъщата Paramount Pictures

Снимка: Shutterstock
Снимка: Getty Images
Снимка: Getty Images
Снимка: Getty Images

Световноизвестното филмово киностудио Paramount Pictures е едно от "Големите пет" в американските филмови компании, заедно с Walt Disney Company, която купува 21 Century Fox и с това Голямата шесторка на Холивуд става петорка. Сега в групата са останали още Warner Brothers, Universal Studios и Sony Pictures. През 2022 г. компанията Paramount Pictures отпразнува  своята 200-годишнина.

А историята на Paramount започва благодарение на унгареца Адолф Зукор. Той е роден през януари 1873 г. в еврейско семейство, баща му е Якоб Зукор, а майка му е Хана Либерман. По това време семейството живее в Унгария. Когато момчето е на годинка, баща му се разболява и умира, а на 6-годишна  възраст то губи и майка си. Роднините на Хана поемат отглеждането и възпитанието на Зукър. Той живее с тях  до 16-годишна възраст. След това  Адолф решава да се премести в Съединените щати. В същото време  има твърде трезв поглед върху ситуацията и стига до извода, че ще трябва да лее пот и кръв, за да постигне изпълнението на своята американска мечта. Първата работа на бъдещия директор на могъщо киностудио е в магазин за тапицерия, където е нает като помощник-майстор. Адолф работи в магазина 2 години, преди да реши да създаде собствен бизнес и започва да шие кожени изделия за продажба. По това време той е само на 19 години, но това не му пречи да стане добър дизайнер. През 1893 г. той пътува до Чикаго, където се провежда прословутото Световното изложение, посветено на откриването на Америка. След това събитие обаче Адолф решава да остане постоянно в този град и година по-късно отворя магазина си за кожи Zukor's Novelty Fur Company.

Второто начало на Адолф Зукор

Навлиза във филмовия бизнес през 1903 г., когато братовчед му Макс Голдщайн се обръща към него за заем. Парите са предназначени за бизнесмен, който иска да разшири мрежата от театри в щата Ню Йорк. Зукор не само дава пари, но и решава да стане партньор в проекта, определян от него като печеливш. Така през 1912 г., заедно с двама бизнесмени - Чарлз и Даниел Фроман, той открива първото кино Famous Players, което показва пълнометражни игрални филми. За целева аудитория те се насочват към средната класа. До средата на 1913 г. киното постепенно прераства в кинокомпания, която пуска 5 филма, в които участват театрални актьори. Това е началото на успеха на Адолф Зукор. През същата година се явява и негов конкурент -  бизнесменът Джеси Ласки, който основава друга филмова компания - Lasky Feature Play Company, с дебютния си филм "Съпругът на индийката". Лентата е базирана на театрална постановка. Адолф е проницателен бизнесмен и смята, че ще е по-добре да се обедини с Lasky Company, отколкото да се конкурира. И през 1916 г. се ражда Famous Players-Lasky Corporation. Но през същата година новата компания се слива с дистрибутора на филми Paramount Pictures Corporation. С последните Зукор и Ласки са работили още преди сливането на компаниите си. От този момент Famous Players-Lasky става компания номер едно в американската филмова индустрия и след това е преименувана на Paramount Famous Lasky Corporation.

Планина в щата Юта, блокова резервация и монопол

По същото време се появи известното лого на Paramount - заснежен планински връх, заобиколен от звезди. Негов прототип е планината Бен Ломонд в щата Юта. Важна роля за успеха на филмовата компания изиграва Адолф Зукор, който подписва договори със звездите от онова време - Дъглас Феърбанкс, Рудолф Валентино, Глория Суенсън и много други. Той също така въвежда принципа на блоковата резервация. Всички кина, които купуват филми със звезден актьорски състав, са задължени да пуснат и по-незначителни филми на киностудиото Paramount. Тази стратегия се оказва много полезна за компанията и освен зрителски успех ѝ донася и значителни приходи. Paramount Famous Lasky Corporation става първата филмова компания в Съединените щати, която снима, рекламира и разпространява филми. Всъщност тя монополизира филмовата индустрия за времето си. През 1921 г. приходите на компанията се увеличават от 5,2 милиона долара на 15,5 милиона долара.

Голямата депресия

С настъпването на Голямата депресия през 1929 г., компанията започва да изпитва финансови затруднения и е на ръба на банкрута. През 1932 г. Джеси Ласки напуска. Той е обвинен за упадъка на Paramount Famous Lasky Corporation. Четири години по-късно Адолф Зукор също си тръгва. Вместо това Барни Балабан е назначен за президент, който пост заема до 1959 г. Между другото, от средата на 30-те години на миналия век, компанията започва да носи името, с което е популярна -  Paramount Pictures, когато се възстановява от фалита. Средата на века за Paramount е белязана от издаването и разпространението на изключителни филми от талантливи режисьори, включително Алфред Хичкок и Джон Хюстън. На екрана се появяват нови звезди - Клодет Колбърт, Мей Уест, Марлене Дитрих.

През този период Paramount Pictures е в разцвета си, пуска приблизително по 70 филма годишно, които активно рекламира, използвайки собствената си мрежа от кина. Но през 1940 г. в САЩ е приет закон, който забранява използването на блоковата резервация и събирането на пари предварително за филми, които са само в процес на заснемане и не са пуснати на екран. Поради това финансирането на бизнеса на Paramount спада значително и тя снима само 20 филма годишно, което е 3 пъти по-малко от обикновено. Въпреки това, приобщава нови звезди като Вероника Лейк, Боб Хоуп и Бети Хътън, които са много популярни сред публиката. Те с удоволствие участват във филми на Paramount Pictures, а нейните салони са пълни с посетители.

Проблем с разследване и разделяне

Проблемите обаче не свършват. Федералната търговска комисия и Министерството на правосъдието започват разследване срещу компанията, като я обвиняват в монополизиране на пазара. През 1948 г. властите постановяват, че филмовата компания вече не може да притежава веригата от киносалони. Така впоследствие една от основните части на корпорацията, която носи огромни приходи, е отделена и Paramount Pictures се разделя на 2 компании: Paramount Pictures Corporation за производство на филми и United Paramount Theaters за тяхното показване.

Освен това Paramount Pictures, която активно промотира филмите си по телевизията, се сблъска с известни затруднения поради антитръстовия контрол и инвестициите й в развитието на телевизионната мрежа значително намаляват. Така до 1960 г. компанията е в трудно положение, тъй като всичките й проекти се превръщат в провали. През 1966 г. Paramount е купена от бизнесмена Чарлз Бладорн, който поставя начело на кинопроизводството малкоизвестния продуцент  Робърт Евънс.

Съживяване с „Бебето на Розмари“ и „Любовна история“

Евънс обаче съживява компанията с такива филми като "Бебето на Розмари" (1968), "Странната двойка" (1968) и "Любовна история" (1970). Последният събира приходи повече от 100 милиона долара и е номиниран за " Оскар “ в 7 категории. Това е повратна точка в историята на компанията. Малко по-късно тя прави успешни филми, които се превръщат в икони на световната филмова индустрия, като "Кръстникът", "Разговорът" и "Китайски квартал“.

80-те години на миналия век са белязани с не по-малък успех, когато по екраните тръгват  „Петък 13-и“ и „Ченгето от Бевърли Хилс“. Въпреки че се обръща голямо внимание на комерсиалните филми, филмовото студио прави и сериозни драматични филми, като „Атлантик Сити“ (1980) и „Форест Гъмп“ (1994).

Впоследствие в колекцията на Paramount започват да се появяват римейкове и телевизионни екранизации по мотиви от кинофилмите. Със средствата получени от киноразпространението, в средата на 80-те години, Paramount купува мрежа от телевизионни станции и тематични паркове KECO Entertainment, по-късно преименувани на Paramount Parks. Това става със средства, получени от филмовото разпространение в средата на 80-те години.

През 1993 г. Viacom купува филмовата компания за 10 милиарда долара. А две години по-късно, заедно с United Television, стартира United Paramount Network. През 1999 г. Viacom купува дял от United Television и предава юздите на комерсиално променливата мрежа на нейното по-стабилно подразделение CBS. През през 2006 г. обаче тя е разделена на телевизионната и радио мрежа CBS, радио мрежата Infinity (сега CBS Radio) , подразделението Paramount Television (сега CBS Paramount Television) и UPN (сега The CW Television Networkco). Paramount Pictures, заедно с MTV и други печеливши кабелни канали, преминават към New Viacom Corporation.

Сделката с DreamWorks

Същата година филмовата компания придобива за 1,6 милиарда долара DreamWorks , с което получава и правата за отдаване под наем и разпространение на доходоносните анимационни филми, включително франчайза на Шрек. Чрез поредица от сливания и придобивания, много ранни анимационни филми, късометражни и игрални филми на Paramount се озовават при много различни собственици. Мултипликационните и късометражни филми, които са продадени през 1956 г. на U.M.&M, след това обаче се връщат при Paramount, в резултат на купуването на Republic Pictures от конгломерата Viacom.

Самата Paramount Pictures притежава правата за прожекция, докато CBS Paramount Television се занимава с телевизионното разпространение. През януари 2017 г. филмовата компания подписва споразумение за партньорство с китайските компании Shanghai Film Group Corp. и Huahua Media, съгласно които получава инвестиция от 1 милиард долара за три години. Освен това компанията ще помогне на студиото да разпространи филмите си на китайския филмов пазар, вторият по големина в света след САЩ. През септември 2021 година се появява информация, че ViacomCBS Inc. ще преструктурира своето филмово студио Paramount Pictures, за да модернизира и подобри услугата си за стрийминг Paramount+. По-конкретно, компанията планира да отдели две отделни подразделения в Paramount Pictures - филмово подразделение и телевизионно подразделение - Paramount Television.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ