Неизвестно за известните: Конструкторът на „Титаник“  Томас Андрюс започнал като чирак при чичо си

Снимка:Shutterstock
Снимка:Shutterstock

15 април 1912 г.  Най-известният кораб в света – „Титаник“, потъва в Атлантическия океан след сблъсък с айсберг близо до бреговете на Нюфаундленд. От над две хиляди души на борда са спасени само 712. Сред загиналите е и главният конструктор на суперлайнера Томас Андрюс. Той посреща смъртта на борда на създадения от него кораб, помагайки за спасяването на стотици пътници.

Малко известен факт е обаче, че Томас Андрюс, който е от знатно потекло, е започнал работа в корабостроителницата на вуйчо си като чирак, за да се издигне до поста главен конструктор на най-големия по това време пътнически кораб.

Кой е човекът, проектирал „Титаник“ ?

Томас Андрюс е роден през 1873 г. в графство Даун в североизточната част на Ирландия в семейството на Томас Андрюс и Елиза Пири. Баща му е бил член на Тайния съвет на Ирландия, орган, традиционен за монархиите, чиито членове съветват държавния глава.

Томас Андрюс има трима братя и сестра – Джон, Джеймс, Уилям и Нина. Брат му Джон Милър Андрюс по-късно става премиер на Северна Ирландия, другият брат, сър Джеймс Андрюс - лорд и главен съдия на Северна Ирландия.

Томас Андрюс се образовал в семейния дом с уроци от частен преподавател до 11-годишна възраст. Съдбата му  до голяма степен е предопределена от семейните връзки - неговият чичо по майчина линия е виконт Уилям Пири. По това време той е главният съсобственик на корабостроителницата „Харланд и Уолф“, (Harland and Wolf), както и кмет на Белфаст.

Точно заради това през 1884 г. Томас Андрюс отива да учи в Белфаст в Кралския академичен институт. През септември 1889 г. на 16-годишна възраст обаче той напуска института и започва чиракуване в корабостроителницата, за което родителите му плащат 100 гвинеи. Въпреки че чичото е собственик на компанията, Томас Андрюс започва от нулата и в същото време учи технически дизайн в Технологичния колеж в Белфаст.

В корабостроителницата под ръководството на чичо си, той започва да се запознава задълбочено с различни аспекти от работата на компанията Това му отнема цели 12 години.

По това време Harland & Wolfe е най-голямата корабостроителница на Острова. Броят на персонала ѝ е около 15 000 души, а поръчките за нови кораби валят една след друга.

През 90-те  години на 19-и век Томас Андрюс се издига до началник на отдела за ремонт и участва в изграждането на няколко кораба, включително „Океаник“ и „Балтик“. Същевременно Андрюс се сдобива с широка репутация, след като допринася значително за ремонта на разрушен кораб на White Star Line, който била с тежка повреда на носовата си част.

Едва през 1901 г. Томас Андрюс се премества на длъжността ръководител на строителството в корабостроителницата и става член на Съвета на военноморските архитекти.

През 1907 г. започналият като чирак Томас Андрюс е назначен за изпълнителен директор на Harland and Wolff и става един от тримата дизайнери в изграждането на първия суперлайнер от нов тип, наречен “Олимпик“. Тук той натрупва опит и две години по-късно сам ръководи строежа на „Титаник“, който е като близнак на първия кораб.

Как започва историята на корабите от "олимпийската" серия“

През 1907 г. ръководителят на  корабната компания " Уайт Стар" (White Star Line), Брус Исмей, обсъжда с Уилям Пири изграждането на нови океански кораби. Решено е да се надминат конкурентите не по скорост, а по размер на корабите, защото това носи по-малко разходи с достатъчна печалба за едновременното транспортиране на голям брой пътници. Така на бял свят се появяват  корабите от олимпийския клас, от които в крайна сметка са построени три - „Олимпик“, „Титаник“ и „Британик“.

"Олимпик" плава безаварийно до 40-те години на миналия век, когато е бракуван. Не такава обаче е съдбата на "Британик". През Първата световна война лайнерът служи като кораб-болница. Сутринта на 21 ноември 1916 г. е разтърсен от експлозия, причинена от морска мина на германския флот близо до гръцкия остров Кеа. Потъва 55 минути по-късно, като загиват 30 души.

Но да се върнем на "Титаник". Според конструкторския замисъл на Томас Андрюс безопасността на „непотопяемия“ кораб трябва осигурена от двойно дъно и 16 водонепроницаеми отделения, разделящи корпуса. Според изчисленията му, дори и с четири отделения, пълни с вода, лайнерът ще може да продължи да се движи и да стигне до най-близкото пристанище.

На 2 април 1912 г. „Титаник“ преминава морски изпитания, в които участва и главният конструктор. 11-етажният морски дворец с невероятен комфорт за пътниците от първа и втора класа, плавал от Белфаст до Саутхемптън - морското разстояние между градовете е 600 мили.  При първото плаване на „Титаник“, Harland & Wolf осигурява гаранционна група от 9 висококвалифицирани специалисти, начело с Андрюс, разбира се. Тяхната задача била да наблюдават, описват и отстраняват евентуални проблеми в различни корабни системи. Не откриват проблеми с гигантския кораб и той вече е готов да потегли на първия си курс с пасажеери по линията Саутхемтън - Ню Йорк.

На фона на възторжените овации на хиляди изпращачи, „Титаник“ отплава от пристанището на Саутхемптън на 10 април 1912 г., а Томас Андрюс води специална тетрадка, в която записва своите коментари за работата на механизмите и системите на кораба. Той бил убеден, че тази информация ще е полезна при изпълнението на следващите му проекти за още по-луксозни и мощни кораби.

Главният конструктор се оказал изключително популярен както сред пътниците, така и сред членовете на екипажа, които били възхитени от лукса и мореходните качества на величествения параход. 

Фаталният сблъсък

Фаталният сблъсък с айсберг се случва в в 2 часа след полунощ. Според свидетели, разпитани по-късно, Андрюс вече бил заспал в този момент, така че не усетил  удара на "Титаник" с  огромния айсберг. Мащабът на щетите не станал ясен веднага – капитанът на „Титаник“, старият морски лъв  Едуард Смит, извикал главния дизайнер, за да оцени щетите. Томас прави спешно проучване и разбира, че корабът не може да бъде спасен. Повредени са 6 отделения, които са пълни с вода. Според изчисленията на Андрюс два чака делят „Титаник“ от потъване.

Главният конструктор  прекарва оставащото време, опитвайки се да убеди пътниците да си сложат спасителни жилетки и да се качат до спасителните лодки. Има няколко версии точно в коя част на кораба е намерил смъртта си Томас Андрюс. Това обаче няма голямо значение - тялото му така и не е открито, а оцелели свидетели на трагедията до един след това говорят за главния конструктор на кораба като за човек, приел героична смърт.

Българската следа

Според изплатените от застрахователната компания „Лойд“ обезщетения загиналите при най-голямата морска катастрофа в историята българи са 38. Някои изследователи обаче смятат, че броят на жертвите е по-голям. Така например върху паметника на загиналите от село Гумощник край Троян са издълбани имена на 8 местни жители, за които се твърди, че не фигурират в списъците на „Лойд“. Предполага се, че спасилите се българи са към 15, като повечето от тях остават завинаги в Америка.

Мeмoриaлът в Гумощник e изceчeн oт гoлямo грaнитнo пaрчe, oткъcнaлo ce oт cкaлa крaй ceлoтo. Пaмeтникът e cъздaдeн някoлкo гoдини cлeд пoтъвaнeтo нa „Титaник“. Нa прeдeн плaн ca изпиcaни имeнaтa нa ocминaтa удaвeни, a oтдяcнo нa пaмeтникa пишe: “В паметъ на загиналите въ Атлантическия окиянъ съ парахода Титаникъ, 2 април 1912 г.” .

Вcички българи, които са били на борда на потъналия презокеански лайнер са плaтили пo 300 злaтни лeвa зa билeт дo Aмeрикa нa „Бългaрcкa aмeрикaнcкa кoмпaния“, кoятo тoгaвa нaбирaлa eмигрaнти зa Нoвия cвят.

"Титаник" ли е на дъното?

На 1 септември 1985 г. океанографът Робърт Балард открива останките на "Титаник" на  2,5 мили под повърхността на океана, заедно с изненадващата новина, че корабът се е счупил на две преди да потъне. Преди това всички смятаха, че корабът е потънал непокътнат след сблъсъка с айсберга. Откритието на Балард води до нова теория: че разцепването на кораба на две части, което „може да е било разликата между живота и смъртта“, е резултат от грешки в дизайна на Томас Андрюс и пестене на качествени материали от страна на собствениците и строителите на "Титаник".

Според конспиративна теория, описана в книга на британския автор Робин Гардинър, на дъното на Атлантика лежи не "Титаник", а неговия близнак  "Олимпик". Както вече разказахме, той е построен пръв и плава успешно на малки разстояния докато се строи "Титаник". Но един ден се сблъсква с военен катер, при което се отваря много голяма пробойна, избухва пожар и на "Олимпик" са нанесени големи щети. Преди да бъде пуснат на дълго плаване един кораб, той трябва да бъде огледан от застрахователи. Но застрахователните компании отказват да застраховат "Олимпик" заради щетите. И тогава става подмяната на повредения "Олимпик" с току-що завършения "Титаник". За една седмица се сменят надписите, табелите и мебелите, гласи тази теория. Гардинър основава своите констатации и на  изявленията на оцелели пътници.

"Оцелелите описват къде точно са се разхождали по палубата на "Титаник", но на това място според проекта на кораба е трябвало да бъдат кабините, а не пешеходна зона. Това е така, защото всичко това не се е случило на Титаник", твърди Гардинър. Според него, точните детайли на кораба, които  пътниците описват, отговарят на  "Олимпик".

Според друга конспиративна теория потъването на "Титаник" няма нищо общо с измама с опит да се спечелят пари от застраховка, а по-скоро, с това че финансистът Джон Пирпонт Морган, който бил един от собствениците на "Титаник", е поръчал потъването на кораба, за да убие своите съперници, милионерите Джейкъб Астор, Изидор Щраус и Бенджамин Гугенхайм. И тримата загиват на борда на "Титаник". 

Томас Андрюс е увековечен в няколко филма, астероид носи името му

След като  оцелели от трагедията с „Титаник“ пътници  разказали колко героично и безкористно Томас Андрюс се борил в 72-те спасителни лодки да влязат първо жените и децата, сър Хорас Плункет поръчва на писателя Шан Бълок да напише биографията „Томас Андрюс, корабостроител“, която била издадена в рамките на една година след трагедията в Атлантическия океан.

Сред няколкото построени по проекти на Томас Андрюс кораби, последният оцелял – „Номадик“ , е изложен в Белфаст в негова чест. Астероидът 245158 Thomasandrews  пък е кръстен на Томас Андрюс през 2004 г

Няколко филма, телевизионни сериали, документални филми и пиеси са посветени  на трагедията с  „Титаник“, включително „Нощ за спомен“, „S.O.S. , култовата лента Титаник" с Леонардо Ди Каприо и Кейт Уинслет, както и "Призраци на бездната".

Дъщеря му загива трагично в самолетна катастрофа

На 24 юни 1908 г. Томас Андрюс се жени за Хелън Рейли Барбър, дъщерята на текстилния индустриалец Джон Дохърти Барбър и сестрата на сър Джон Милн Барбър. Тяхната единствена дъщеря  Елизабет Лоу Барбър Андрюс, известна като Елба от своите инициали, се ражда на 27 ноември 1910 г.

Според легендите Томас Андрюс  завел бременната си съпруга на борда на  „Титаник“ една вечер през 1910 г., за да й покаже как се строи корабът на мечтите му. Одовялата съпруга Хелън  се жени повторно а невръстната му тогава дъщеря присъства на церемонията по откриването на мемориалната зала „Томас Андрюс-младши“ в родния му град през 1914 година.

Единствената дъщеря на Андрюс  така и не се омъжва, но наследява авантюристичния дух на своя баща. Елизабет Андрюс става първата ирландка, получила лиценз за пилот. През 1973 г. ят трагично загива в самолетна катастрофа, докато лети от Слейн за Дъблин.

Вдъхват нов живот на корабостроителницата Harland & Wolff

Основаната през 1871 година корабостроителница Harland & Wolff в Белфаст, където „Титаник“ е построен през 1912 г., ще бъде отворена отново, съобщиха медиите през февруари тази година. След славни десетилетия в които са построени стотици плавателни съдове, корабостроителницата постепенно запада и официално обяви фалит през 2019 г., като в нея работеха едва 130 души.

Преди три години обаче британският бизнесмен Джон Ууд я купи за 6 милиона лири. В началото на тази година компанията възложи договор за 1.6 млрд. лири на консорциум, ръководен от испанския корабостроител Navantia, за изграждането на три военнотранспортни кораба. Според Джон Ууд подобно сътрудничество ще вдъхне нов живот на корабостроителницата и на региона, а новите договори ще увеличат производствения й капацитет и ще създадат до 700 допълнителни работни места.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ