Неизвестно за известните: Първата елитна поръчка на Jimmy Choo е за принцеса Даяна

Снимка: Getty Images
Снимка: Getty Images
Снимка: Shutterstock

Всяка отдадена на модата дама мечтае за обувки Jimmy Choo. Можете да си ги купите в марковите бутици, където жените харчат цяло състояние за тях. Марката предлага елегантни дамски сандали, изящни обувки, оригинални ботуши и други елементи от женския гардероб. Популярни актриси са се снимали с тях в хитови телевизионни сериали и за корици на лъскави списания. А принцеса Даяна се появява с тях на светски събития. Сред феновете на обувките и аксесоарите на Jimmy Choo са още Кейт Мидълтън, Иванка Тръмп и плеада холивудски звезди.

Китаецът Джими Чу се ражда през ноември 1961 г. в Пенанг, Малайзия. Когато баща му отива, за да регистрира раждането на сина си, той иска да го запише с пълното име Джими Чоу Йанг Кит. Но при попълването на документите е допусната грешка и малкият получава фамилията Чу. Чоу-старши притежава малък цех за обувки в Пенанг, а и самият той е бил талантлив занаятчия. Докато расте, Джими прекарва  много време с него, включително и на работа. Бащата предава на момчето своите знания и умения. На 11-годишна възраст Джими сам прави първия си чифт обувки. Бъдещият моден дизайнер искал да продължи семейния бизнес с обувки, но по различен начин от баща си Чоу.

ЛОНДОН, ЛОНДОН!

На 20-годишна възраст Джими решава да замине за Лондон, за да получи образование. Там посещава Cordwainers Technical College, за да изучава обувен дизайн. През деня Джими учи усърдно, а вечер работи като сервитьор и портиер във фабрика. По този начин Джими Чу не само плаща колежанските такси за обучението си, но и успява да спести малко пари.

След като завършва колежа с отличие, през 1986 г. Джими открива първата си работилница в стара сграда на лондонска болница. Там успява за една седмица да изработи няколко чифта ярко оцветени обувки с висок ток и остри носове. По този начин Джими Чу успява да се вмести в малкото освободено пространство, защото по онова време такива модели се произвеждали само в Manolo Blahnic.

Дживи привлякъл вниманието на клиентите и редакторите на модни списания. Снимки на негови модели обувки във Vogue увеличават многократно броя на клиентите му. По това време Чу се запознава с дизайнерката и актриса Анушка Хемпел, която го кани в екипа си, за да прави висша мода обувки - Haute couture.  Благодарение на новите си контакти и благосклонността на пресата, Джими Чу стига до среща с представители двореца в Кенсингтън. Така че оттам идва първата му елитна поръчка - Чу трябва да създаде обувки за церемонията по обявяването на принцеса Даяна пред висшето общество. Въпреки нарастващата си популярност, бизнесът на Джими е все още малък и фирмата Jimmy Choo произвежда само 20 чифта ръчно изработени обувки за седмица.

ПОЯВАТА НА ТАМАРА МЕЛОН

С бившия редактор на отдела за акесоари на сп. Vogue Тамара Мелон, която по това време е напуснала изданието, за да започне собствен бизнес, Джими Чу също се среща зад стените на работилницата си. Тя идва с приятел при майстора, за да му направи добра оферта. Докато Чу налива чай на гостите, Мелон разказва за идеята си. Джими ще създава изисканите си обувки, а тя ще поеме грижите по търсене на фабрика и ще се занимава с рекламирането и продажбата на неговите творения. Тамара вижда голямо бъдеще пред Чу и е сигурна, че след кратко време, те ще отворят няколко луксозни магазина по света, а това ще е и най-сигурният път към богатството. За да е сигурен майстора Чу в нея и подкрепата ѝ, Мелон обещава да осигури финансиране на съвместния им бизнес.

 Тя започва да търси инвеститори сред богатите приятели на баща си, прави прес-книга с модели на обувките на Чу, добявя и изрезки на Чу от Vogue, но и това не е достатъчно, за да бъдат заинтересовани богатите хора в Лондон. Така че, след три месеца, бащата на Тамара се съгласил да ѝ помогне и вложил 190 000 долара в общия проект на дъщеря си с Джими Чу. Така през 1996 г. партньорите регистрират марката  Jimmy Choo, като  50% от компанията принадлежат на Джими, а 50% на сем. Мелон. През септември 1996 г.  Tatler публикува първата статия за пускането на пазара на марката Jimmy Choo и плановете за създаване световен бранд. Първият бутик отваря врати в Лондон. Между другото, принцеса Даяна продължава да покровителства модния майстор, а любовта й към обувките му само разпалва интереса на околните. До 1998 г. компанията вече притежава магазини в Ню Йорк, Лондон и Лас Вегас.

ЛЮБОВ В ХОЛИВУД И ВЪТРЕШНИ ПРОБЛЕМИ

Обувките Jimmy Choo вече печелят и любовта на холивудските звезди. Кейт Бланшет прави фурор като се появява с обувки от Jimmy Choo на „Оскарите“, а марката харесват и героините на хитовия сериал "Сексът и градът". Списъкът с фенове на Jimmy Choo включва Кийра Найтли, Натали Портман, Ума Търман, Бионсе и Сандра Бълок.

Но ситуацията в рамките на компанията остава сложна. Джими иска да създава за своите кленти само обувки от висшата мода. Междувременно възниква конфликт с племеницата му Сандра Чой, която настоява да се правят и обувки за масовия потребител. След няколко години разногласия, Чу взима решение да продаде дела си в компанията, но поискал купувачът да бъде страничен инвеститор. Такъв се появява в лицето на инвестиционният фонд Phoenix Equity Partners, който вече има опит при вложения в компании от модната индустрия. Сумата на сделката е 12,6 милиона долара, след която Джими Чу създава ексклузивната линия Jimmy Choo Couture. По споразумение със сем. Мелон, той има правото в продължение на 7 години да изполва името си в названието на фирмата срещу една лира стерлинг на година.

УСПЕШНИЯТ БИЗНЕС

Що се отнася до Jimmy Choo, то бизнесът на компанията расте. Тамара Мелон поема линията Jimmy Choo Ready-To-Wear, която е разширена до чанти и други аксесоари. От 2001 г. до 2006 г. приходите на компанията растат с 30% годишно, нейните магазини са отворени в 40 американски щата. През 2004 г. контролният пакет акции на марката е прехвърлен за £101 милиона на Lion Capital, а през 2007 г. на TowerBrook Capital Partners за £185 милиона. По време на тези сделки Jimmy Choo има съответно от 23 до 60 магазина.

Следващия продажбата е извършена през 2011 г. По това време портфолиото на марката вече е допълнено с чаши и парфюм. С продаването на Jimmy Choo на германската компния Labelux, Тамара Мелон прекратява участието с развитието на марката. През 2012 г. поста генерален директор на компанията заечма Пиер Денис, който по-рано е работел за LVMH. Labelux. През 2014 г. акционер става и JAB Holding Company.

През 2014 г. се случва историческо събитие - Jimmy Choo е първият от всички производителите на луксозни обувки, който пуска свободно търгуване на акции. През октомври неговите акции се търгуват на Лондонската фондова борса при 140 пенса за бройка. Пазарната капитализация на компанията достига £546 милиона. В момента тя управлява 177 магазина в 34 страни. Марката, е търгувана на Лондонската фондова борса до 2017 г., а след това е придобита за 1,2 милиарда долара от хординга на Майкър Корс, който сега се нарича Capri Holdings.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ