Неизвестно за известните: От магазини "За едно пени" до световна верига

Неизвестно за известните: От магазини За едно пени до световна верига

Младият емигрант от Русия с еврейско потекло, Майкъл Маркс се озовава във Великобритания през 1874 г. Ако някой минувач би срещнал младежа на улицата в град Лийдс, едва ли щеше да си представи, че той ще създаде верига от магазини. Негови клиенти първо ще бъдат поданиците на Обединенето калство, а след това и хора от целия свят. На всичкото отгоре, младежът няма пари, няма връзки и не знае английски. Но всичко това не притеснява Маркс - той вярва, че ще има късмет в тази страна.

В плановете на Майкъл не влиза да бъде през целия си живот наемен работник, а само за малко, в началото. Така той получава работа като продавач в местен магазин. Там натрупва опит в търговията и се запознава със собственика на склад Айзък Дюхърст. Когато решава да започне собствен бизнес, именно от него Маркс купува евтино различни стоки. Той търгува в околните селища, като доставя различни артикули. При Маркс има всичко - от хранителни стоки до кожени изделия. Но независимо от продукта, цената винаги е едно пени. По това време има негласно правило в търговията на дребно – не е редно всичко да се купува от едно място. Майкъл решава да промени съществуващия ред. Той е сигурен, че ниската цена и широкият асортимент ще привлекат купувачи, които, след като дойдат за една покупка, определено ще купят и нещо друго, от което се нуждаят в домакинството си. Тази тактика не само се оказва печеливша, но и удобна – в крайна сметка не е нужно да се тича от един до друг магазин.

СЪДРУЖНИКЪТ С 300 ПАУНДА

Снимка: Shuterstock

След известно време Маркс успява да отвори първия си собствен магазин на пазара в Лийдс, където също продава най-разнобразни стоки. Скоро успява да се сдобие със свои клиенти и бизнесът започва да процъфтява. С течение на времето Маркс отваря търговски обекти в съседните градове. Предприемаческият инстинкт му подсказва, че конкурентните му цени ще карат хората да се връщат при него отново и отново. 
Постепенно Майкъл Маркс става собственик на реномирана верига магазини и кани за партньор Том Спенсър, който дълго време е работил за него като касиер в склада му. Така се появи името Marks & Spencer. Спенсър инвестира само 300 паунда в предприятието, които след 10 години се превръщат в 15 хиляди паунда. Благодарение на неговите бизнес връзки, компанията успява да намали цените на стоките и започва да работи директно с производителите. Повече от век M&S поддържа своя принцип на работа - продуктът трябва да е евтин, от него да има много и различни видове. Маркс е убеден, че ако не знаеш как да постъпиш, придържай се към правилото „по-добре да дадеш на подчинените си повече от определеното, отколкото да дадеш недостатъчно“.

До началото на XX век мрежата на Marks & Spencer включва 36 пени-магазина и 12 магазина на главните улици в градовете. Построен в Манчестър през 1901 г., складът става първият централен офис на компанията. Том Спенсър напуска компанията през 1903 г. и Майкъл я управлява до смъртта си през 1907 г.

НЕСТАНДАРТНА СТЪПКА ПРИВЛИЧА ОЩЕ КЛИЕНТИ

Снимка: Shutterstock

Във военно време бизнес концепцията на компанията се оказва търсена - хората не могат да си купуват нови неща и трябва да поддържат това, което имат. Така че продажбите на аксесоари за облекло в Marks & Spencer нарастват. До 1915 г. компанията вече притежава 145 търговски обекта. Марката продава само британски стоки, подчертавайки това по всякакъв възможен начин. Комбинацията от ненадминато английско качество с достъпна цена проработва. Купувачите вярват, че си струва да платят парите, които са им поискани. Освен това ръководството на Marks& Spencer решава да предприеме стъпка, която няма аналог в търговията по това време -  магазините предлагат пълно възстановяване на сумата за купени, но неизползвани артикули. Това е предизвикателство за пазара и донася слава и успех на марката. 

Когато колекциите на Christian Dior започват да вдъхновяват красивата и женствена визия през 50-те години на миналия век, M&S подхваща тенденцията и създава линията New Look. Колекцията е направена от нови тъкани, разработени по време на войната. През следващите 10 години компанията активно въвежда изкуствени материали в модната индустрия.
Международната експанзия на марката започва през 60-те години с откриването на магазин в Кабул. Бутици са открити в Канада през 1973 г., във Франция и Белгия през 1975 г. и в Ирландия през 1979 г. Наред с модната експанзия, компанията запазва и традиционната търговия с храни.

ЕЛЕКТРОННА ТЪРГОВИЯ

Снимка: Shutterstock

През 1999 г. Marks & Spenser стартира своя бизнес за електронна търговия и до лятото на 2001 г. създава система, която дава на клиентите достъп до цялата гама супермаркети на M&S. Онлайн търговията помага на компанията да подобри ефективността на цялата си верига на доставки  - от производителя до потребителя и да спести милиони долари. 

След това всички клонове на Marks & Spencer са обединени от компютърна мрежа, което дава възможност да се събира информация за всеки магазин. Освен това има информация за всеки клиент, като какви и колко артикула е сложил в кошницата с и как е платил покупките си. Единна компютърна мрежа незабавно реагира на промените в приоритетите на купувачите още по време на деня. В момента компанията притежава повече от 1300 магазина, от които 874 са във Великобритания и 489 - в останалите 59 държави.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ