Неизвестно за известните: От магазини "За едно пени" до световна верига

Неизвестно за известните: От магазини За едно пени до световна верига

Младият емигрант от Русия с еврейско потекло, Майкъл Маркс се озовава във Великобритания през 1874 г. Ако някой минувач би срещнал младежа на улицата в град Лийдс, едва ли щеше да си представи, че той ще създаде верига от магазини. Негови клиенти първо ще бъдат поданиците на Обединенето калство, а след това и хора от целия свят. На всичкото отгоре, младежът няма пари, няма връзки и не знае английски. Но всичко това не притеснява Маркс - той вярва, че ще има късмет в тази страна.

В плановете на Майкъл не влиза да бъде през целия си живот наемен работник, а само за малко, в началото. Така той получава работа като продавач в местен магазин. Там натрупва опит в търговията и се запознава със собственика на склад Айзък Дюхърст. Когато решава да започне собствен бизнес, именно от него Маркс купува евтино различни стоки. Той търгува в околните селища, като доставя различни артикули. При Маркс има всичко - от хранителни стоки до кожени изделия. Но независимо от продукта, цената винаги е едно пени. По това време има негласно правило в търговията на дребно – не е редно всичко да се купува от едно място. Майкъл решава да промени съществуващия ред. Той е сигурен, че ниската цена и широкият асортимент ще привлекат купувачи, които, след като дойдат за една покупка, определено ще купят и нещо друго, от което се нуждаят в домакинството си. Тази тактика не само се оказва печеливша, но и удобна – в крайна сметка не е нужно да се тича от един до друг магазин.

СЪДРУЖНИКЪТ С 300 ПАУНДА

Снимка: Shuterstock

След известно време Маркс успява да отвори първия си собствен магазин на пазара в Лийдс, където също продава най-разнобразни стоки. Скоро успява да се сдобие със свои клиенти и бизнесът започва да процъфтява. С течение на времето Маркс отваря търговски обекти в съседните градове. Предприемаческият инстинкт му подсказва, че конкурентните му цени ще карат хората да се връщат при него отново и отново. 
Постепенно Майкъл Маркс става собственик на реномирана верига магазини и кани за партньор Том Спенсър, който дълго време е работил за него като касиер в склада му. Така се появи името Marks & Spencer. Спенсър инвестира само 300 паунда в предприятието, които след 10 години се превръщат в 15 хиляди паунда. Благодарение на неговите бизнес връзки, компанията успява да намали цените на стоките и започва да работи директно с производителите. Повече от век M&S поддържа своя принцип на работа - продуктът трябва да е евтин, от него да има много и различни видове. Маркс е убеден, че ако не знаеш как да постъпиш, придържай се към правилото „по-добре да дадеш на подчинените си повече от определеното, отколкото да дадеш недостатъчно“.

До началото на XX век мрежата на Marks & Spencer включва 36 пени-магазина и 12 магазина на главните улици в градовете. Построен в Манчестър през 1901 г., складът става първият централен офис на компанията. Том Спенсър напуска компанията през 1903 г. и Майкъл я управлява до смъртта си през 1907 г.

НЕСТАНДАРТНА СТЪПКА ПРИВЛИЧА ОЩЕ КЛИЕНТИ

Снимка: Shutterstock

Във военно време бизнес концепцията на компанията се оказва търсена - хората не могат да си купуват нови неща и трябва да поддържат това, което имат. Така че продажбите на аксесоари за облекло в Marks & Spencer нарастват. До 1915 г. компанията вече притежава 145 търговски обекта. Марката продава само британски стоки, подчертавайки това по всякакъв възможен начин. Комбинацията от ненадминато английско качество с достъпна цена проработва. Купувачите вярват, че си струва да платят парите, които са им поискани. Освен това ръководството на Marks& Spencer решава да предприеме стъпка, която няма аналог в търговията по това време -  магазините предлагат пълно възстановяване на сумата за купени, но неизползвани артикули. Това е предизвикателство за пазара и донася слава и успех на марката. 

Когато колекциите на Christian Dior започват да вдъхновяват красивата и женствена визия през 50-те години на миналия век, M&S подхваща тенденцията и създава линията New Look. Колекцията е направена от нови тъкани, разработени по време на войната. През следващите 10 години компанията активно въвежда изкуствени материали в модната индустрия.
Международната експанзия на марката започва през 60-те години с откриването на магазин в Кабул. Бутици са открити в Канада през 1973 г., във Франция и Белгия през 1975 г. и в Ирландия през 1979 г. Наред с модната експанзия, компанията запазва и традиционната търговия с храни.

ЕЛЕКТРОННА ТЪРГОВИЯ

Снимка: Shutterstock

През 1999 г. Marks & Spenser стартира своя бизнес за електронна търговия и до лятото на 2001 г. създава система, която дава на клиентите достъп до цялата гама супермаркети на M&S. Онлайн търговията помага на компанията да подобри ефективността на цялата си верига на доставки  - от производителя до потребителя и да спести милиони долари. 

След това всички клонове на Marks & Spencer са обединени от компютърна мрежа, което дава възможност да се събира информация за всеки магазин. Освен това има информация за всеки клиент, като какви и колко артикула е сложил в кошницата с и как е платил покупките си. Единна компютърна мрежа незабавно реагира на промените в приоритетите на купувачите още по време на деня. В момента компанията притежава повече от 1300 магазина, от които 874 са във Великобритания и 489 - в останалите 59 държави.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Бонусът на Дивия запад: Рио де Жанейро дава парични награди на полицаите за убити престъпници
Желязков пред Тръмп: Стратегическото партньорство е ключово за развитието на отношенията ни
САЩ ще разсекретят документи за мистериозното изчезване на една от първите жени пилоти
На днешната дата, 28 септември. Рождениците днес
Италия ще защитава световната си титла във волейбола срещу България
Дронове са забелязани близо до най-голямата военновъздушна база на Дания
Гърция се готви за бури и наводнения заради рязко влошаване на времето
Времето: Значителна облачност с превалявания и лек хлад