Неизвестно за известните: Пране на бельо и Мусолини имат роля при появата на най-прочутите кафеварки

Неизвестно за известните: Пране на бельо и Мусолини имат роля при появата на най-прочутите кафеварки

Известни като "кубински кафеварки", удобните преносими метални кани за приготвяне на кафе нямат нищо общо с Куба, а с находчивото мислене на Алфонсо Биалети. След края на Първата световна война през 1918 г. младият Биалети се завръща в родния си град Крузинало от Франция, където преди това е работил 10 години във френската алуминиева индустрия. В Италия той основава  цех за производство на метални изделия за дома. И дава на света преносимата кафеварка

Домакини и пране

Според легендата, идеята за създаване на лека и евтина домашна кафеварка се ражда в главата на Биалети докато наблюдава пране. Близо до неговата работилница, жените запарват дрехите и бельото в затворен котел с малка куха тръба в средата. При нагряване сапунената вода се издига от дъното на котела нагоре по тръбата и равномерно се разпростира върху прането.

Биалети решава да приложи този прост принцип на физиката при приготвянето на кафе. В същото време големите производители на еспресо машини като La Pavia, Cremonesi и Gaggia също експериментират в своите разработки използването на гореща вода, поставена под налягането на пара. Те обаче се фокусират върху скъпи и големи машини от месинг, мед и стомана. Решението на Биалети е по-компактно и по-просто. Той използва евтина алуминиева сплав. Това прави възможно превръщането на обемистите и сложни ресторантски еспресо машина в евтини домакински устройства за кафе, достъпни за повечето италиански семейства. Повява се ръбестата и издължена като кана кафемашина Moka Express, която Алфонсо Биалети представя през 1933 г.  И до днес тя се състои от три части - долен резервоар за загряване на водата, филтърна фуния за смляно кафе и горната част, където излиза готовата напитка.

Великата ера на алуминия

Снимка: Getty Images

Успехът на новия продукт на Биалети се основава не само на скоростта за приготвяне и вкуса на напитката, но и на значението, което придобива алуминият през 30-те години в Италия. По идеологически и търговски причини Бенито Мусолини налага ембарго върху чуждестранната неръждаема стомана. Италия обаче има богати находища на алуминиева руда - боксит. Властта провъзгласява алуминия за национален метал. Така в икономическия живот на нацията се появява нов и важен герой -  алуминият. Италианският метал, чието изобилие на находища карат целия свят да завижда на тази страна.

Именно  разнообразните приложения на алуминия ще позволят на италианците да сведат до минимум вноса на други метали.Това освобождава страната от тежки разходи. Алуминият се превръща в неизчерпаем италиански ресурс и символ на несломимата съдба на Италия. Изделията от алуминий се позиционират в съзнанието на хората като комбинация между технологичните постижения и италианските традиционни ценности -  майсторство и изискан дизайн. В анонса за изложбата на алуминий на XIII панаир в Милано е отбелязана ловкостта, с която италианските майстори овладяват комплекса от технически принципи на работа с леки метали. „Въпреки че Италия не притежава колосалния потенциал на Съединените щати и технологичната мощ на Германия, в художествените и декоративни области, тя е достигнала висока степен на естетическа изразителност“, се казва в анонса за изложбата.

XIX в. е векът на желязото, тежките метали и въглерода. А XX век трябва да е векът на леките метали, електричеството и нефта. Италианците може да нямат желязо, но имат алуминий. По същото време потреблението на кафе се увеличава. В средата на 30-те години Мусолини нарежда нахлуване на Италия в Етиопия - страна, която е основен производител на кафе на зърна.  Бразилия, въпреки икономическите санкции на Обществото на народите, които последват инвазията, продължава да доставя на Италия от своето кафе.

Алуминият и кафето се превръщат в символи на модерността за италианците през 30-те години на ХХ век. Алфонсо Биалети успява да ги съчетае в едно изобретение. Преди Втората световна война Алфонсо Биалети продава около 10 хиляди кафемашини за година. Основните купувачи са посетителите на седмичните общински пазари в родната му провинция Вербания. Тогава той не си е и помисял за продажби на кафеваркатаа Мока Express в цялата страна. Биалети произвежда не само кафемашини, но и друга продукция в неголям мащаб. В резултат на това между 1934 и 1940 г. са пуснати в продажба 70 хиляди нови продукта.

Конкуренция и нови подвизи

Снимка: Shutterstock

Втората световна война обаче започва и слага край на вноса. Националният метал на Италия започна да се използва главно от военните, а не за граждански цели. Биалети е принуден да затвори работилницата си. През 1946 г. Ренато Биалети, синът на Алфонсо, се завръща от лагер за военнопленници и дава начало на семеен бизнес. Той започва промишлено производство на кафемашини и стартира активна рекламна кампания в радио, вестници и списания.

По време на следвоенния бум, Биалети се сблъсква с конкуренти. Целта е да се подчертае оригиналният продукт между многото подражатели и копия. През 1953 г. Ренато Биалети, заедно с карикатуристът Пол Кампани, измисля логото на компанията - малко човече с мустаци -  L'omino con i baffi. Италианците свързват този герой с уважавания старши член на семейството и предизвиква чувство на носталгия по времето преди войната.

L'omino con i baffi започва да се появява в популярното италианско телевизионно рекламно шоу "Carosello". Продуктите в него се рекламират чрез театрални и музикални скечове. То се излъчва от 1957 до 1977 г. по първия канал на телевизията и аудиторията му е 20 милиона зрители. По време на панаира Fiera di Milano, Ренато Биалети наема всеки наличен билборд в града. Върху тях поставя слоганът „Еспресото у дома е същото като в бара“. Рекламна кампания на Bialetti подчертава, че кафеварката Moka Express може да приготви същото вкусно кафе като машините за еспресо в заведенията. Лесното използане на кафеварката позволява да се приготвя кафе в кухнята за всеки член на семейството.

През 1956 г., в допълнение  Ренато Биалети поръчва уличната скулптура Moka Express с чаша кафе и надпис Bialetti отдолу.  Компанията Bialetti решава да подобри отговора си на действията на конкуренцията и пуска нов продукт - Moka Express Termocrem.  През 1965 г. Bialetti патентова и технологията Termocrem. Тя позволява температурата в кафеварката да е малко по-ниска от външната и така кафето гарантирано няма да бъде преварено и прегоряло. Въпреки известни несполуки, Вialetti си остава обичана фирма заради  простотата при приготвяне на класическо италианско кафе.

Проблеми, продажба и слава

Снимка: Shutterstock

През 1986 г. Биалети продава компанията си производител на кафе машини на групата компании Faema. На свой ред тя я продава през 1993 г. на производителя на сервизи Rondine Italia. През 1998 г. Биалети и Rondine се сливат, за да станат Bialetti Industrie. Компанията произвежда и продава оригиналните Мока Еxpress, както и дребна техника, съдове и аксесоари. През последните години Bialetti Industrie добави към линията на своите продукти три нови версии на кафемашината -  електрическа, неръждаема стомана и използване на системата под налягане Brikka за получаване на слой крем пяна отгоре.През 2006 г. Bialetti представи първия си автоматична кафе машина Mokona.

През октомври 2018 г. компанията обявява, че е на ръба на фалита, Bialetti има дълг от 68 милиона евро. Производителят на гейзерните кафемашини отбелязва спад в търсенето от страна на купувачите, а причината е голямата популярност на капсулните кафе машини. От 2017 г. обемът на пазара на кафе в Италия намалява с 6%, докато продажбите на капсули показват двуцифрен ръст  от 23% спрямо 2016 г. според изследване на Nielsen.

Във финансовия си отчет за 2018 г. Bialetti отбелязва „намаление на потреблението, регистрирано на вътрешния и външния пазар“, и също „финансово напрежение, което доведе до забавяне на обществените поръчки, производство и доставка“. Bialetti сключва споразумение за преструктуриране на дълга с Och-Ziff Capital. Последният инвестира 40 милиона евро и получава 25% фирмен капитал. Дизайнът на Moka Express е базиран върху сервиз за кафе от сребро, популярен в богатите италиански домове. Девет от десет италиански семейства имат в домовете си Moka Express. Гейзерната кафеварка Bialetti е изложена в Музея за модерно изкуство и Националния музей на дизайна Cooper-Hewitt в Ню Йорк, както и в Музея на дизайна в Лондон.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ