Организираното движение на мравките може да стане тайно оръжие в борбата със задръстванията в големия град

Организираното движение на мравките може да стане тайно оръжие в борбата със задръстванията в големия град

Благодарение на своето високоорганизирано социално поведение, мравките отдавна вдъхновяват изследователите. По-специално, те често са давали идея за прости решения на сложни проблеми и днес биха могли да ни помогнат да решим едно от най-належащите предизвикателства в съвременната градска среда, а именно транспорта в градски условия.

Двама професори от университета в Тренто са се впуснали в поведението на мравките, за да разберат как тези насекоми успяват да се движат организирано, без да спират и да се движат, дори и в голям брой.

„Мравките са едни от малкото видове, които могат да се справят с двупосочни транспортни потоци, подобно на нашите пътища, но се движат безпроблемно и без задръствания“, обяснява Марко Гериери, професор по пътна и железопътна инфраструктура във Факултета по гражданско, екологично и машинно инженерство и съавтор на изследването заедно с Никола Пуньо, професор по твърдо тяло и структурна механика в Университета в Тренто и по материалознание в Университета „Куин Мери“ в Лондон.

Като наблюдават 30-сантиметрова следа от мравки - еквивалентна на 100 пъти дължината на тялото на всяка мравка - и анализират видеоматериалите с алгоритми за дълбоко обучение, изследователите проследяват движенията на отделните мравки, картографирайки техните траектории, скорости, потоци и плътност.

„Мравките следват феромонови пътеки, маркирани от водеща мравка, и се движат във взводове с малки разстояния и без изпреварване“, отбелязва Гериери.

Тази стратегия може да направи човешката мобилност по-ефективна. Гериери казва: „В бъдеще системите за движение за автономни превозни средства биха могли да бъдат вдъхновени от поведението на мравките. Точно както насекомите комуникират чрез феромони, на интелигентните пътища свързаните и автоматизирани превозни средства биха могли да използват усъвършенствани комуникационни технологии, за да комуникират помежду си и с управлението на пътната инфраструктура. По този начин те биха могли да образуват координирани взводове, движещи се с висока скорост и на малки разстояния в паралелни ленти. Този подход би могъл да повиши ефективността на трафика, да подобри нивата на обслужване и да намали емисиите на газове.“

https://www.youtube.com/watch?v=3ywD81wrvhs

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

София без автобуси, трамваи и тролеи: протестът на градския транспорт продължава, мобилизират автобуси за матурите
Разследват бившия шеф на ФБР за заплаха за убийство на Тръмп заради снимка с мидички 
Украйна: След мирните преговори Русия извърши най-голямата атака с дронове от началото на войната
Терзиев призова просветното министерство за общ план за превоз на зрелостниците до матурите 
"Суис" отменя 1400 полета за лятото заради липса на пилоти
Папа Лъв призовава за единство на разделената Църква, но обещава да не бъде „автократ"
Борисов се срещна с Ердоган в Истанбул 
На днешната дата, 18 май. Международен ден на музеите