Неизвестно за известните: Уилям Колгейт не доживява да види как фирмата му за нишесте дава на хората пастата за зъби в тубичка

През 1806 г. младият британски имигрант Уилям Колгейт отваря малък магазин за продажба на нишесте, сапун и свещи на улица „Dutch“ в Ню Йорк. Но нещата не вървят добре – стоките не се продават и се трупат в склада. За да избегне фалит, Колгейт се обединява с американския бизнесмен Франк Смит, но първите трудности отблъскват партньора му и той напуска съвместния бизнес. Смит е заменен от съпруга на сестрата на Уилям Колгейт - Джон Гилбърт, който се оказва добър бизнесмен и бизнесът на „William Colgate and Company “ се разраства.
ПЪТЯТ НАГОРЕ
Снимка: Getty Images
Магазинът започва да носи такава печалба, че партньорите успяват да отворят собствен завод за производство на нишесте, който се намира в Ню Джърси. Но през 1957 г. Джон Колгейт умира, без никога да види как неговото творение завладява света с пастата си за зъби. Тя се появява 16 години след смъртта му. Това е зъбен крем в малки стъклени бурканчета, много удобен за употреба. Пастата не уврежда зъбния емайл, за разлика от праха, използван по това време, който съдържа порцелан, тухлен прах и глина.
Пастата за зъби предизвиква фурор сред потребителите. Тя буквално е разграбена от рафтовете, а през 1896 г. Colgate отново изумява клиентите си, като им предлага нова опаковка за собствената си паста за зъби. Това е тогавашната тубичка, която се оказва много по-удобна от стъклените буркани.
През 1928 г. Colgate се слива с производителят на сапуни Palmolive. В резултат на тази сделка компанията, която променя името си на Colgate-Palmolive-Peet Company, се превръща в една от най-големите в индустрията. До 1940 г. продажбите надхвърлят 100 милиона долара и започва нов етап в историята на Colgate. Тя се превръща в една от първите транснационални компании, произвеждащи пасти за зъби и сапуни. През 20-те години на миналия век компанията открива офиси във Франция, Австралия, Великобритания, Италия, Германия, Мексико, а след това във Филипините, Бразилия и Аржентина.
ВПЕЧАТЛЯВАЩА НОВОСТ
Снимка: Shutterstock
След сливането, Colgate има само един останал конкурент – Crest - първата компания, която разработва паста за зъби с флуорид. Когато изследванията показват, че флуоридът е инхибитор на плаката, Colgate започна да го добавя към пастата си за зъби и така се ражда новият продукт, наречен Colgate Total. Пастата за зъби решава три важни проблема - бори се с кариесите, предпазва зъбите от развитие на кариеси и предотвратява образуването на плака по тях. Американците са много ентусиазирани от Colgate Total.
През 1947 г. компанията започва производството на два нови продукта – прах за пране Fab и почистващ препарат Ajax. Тези продукти и до днес са лидери по продажби на западния пазар. През същата година се появява и препаратът за миене на съдове Palmolive. Точно 50 години след сливането на Colgate & Company и Palmolive, ръководството ѝ решава да се слее с Hill's Pet Products - производител на храна за домашни любимци.
РАЗЛИЧНИ ПРОДУКТИ
Снимка: Shuttrstock
През 1956 г. централата на компанията се премества на адрес 300 Park Avenue в Ню Йорк. 1966 г. е белязана от пускането на пазара на нов продукт - течност за миене на съдове Palmolive. До 1967 г. обемът на продажбите на корпорацията надхвърля границата от милиард долара. На следващата година специалистите на Colgate се посвещават на подобряването на терапевтичните и превантивните свойства на продуктите за грижа за устната кухина - те създават нова формула, която включва съединения, съдържащи флуорид.
90-те години на миналия век са период, в който компанията активно се разраства, придобивайки все повече и повече нови марки. Сред тях са белината Javex и препаратът за почистване на дърво Murphy Oil Soap. През тези години Colgate навлиза и на нови пазари, включително Китай и Източна Европа.
През 1992 г. компанията за антиперспиранти Mennen става част от корпорацията Colgate-Palmolive, в резултат на което тя се превръща в един от лидерите на пазара на продукти за грижа за тялото. През 1993 г. корпорацията става собственик на марките течни сапуни на S.C. Johnson, което извежда Colgate-Palmolive на водеща позиция на пазара на сапуни за ръце. През 1998 г. Colgate става абсолютен лидер сред производителите на пасти за зъби на американския пазар.
На 1 май 2020 г. компанията публикува отчет за работата си през първото тримесечие, в който се оказва, че показателят за приходите е надминал прогнозите на анализаторите. Компанията обявява печалба на акция от 0,75 долара, а приходите ѝ са 4,10 милиарда долара. За същия период на предната година приходите на Colgate са били 3,88 милиарда долара, а печалбата на акция е била 0,67 долара. Акциите на Colgate-Palmolive се представят по-добре от индекса S&P Global 10 като цяло през 2020 г., като са се повишили с 2%.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.