10 полезни въпроса при избор на SEO специалисти

10 полезни въпроса при избор на SEO специалисти

На базата на множество реални случаи със сюжета на анектоди, събрах от практиката си в областта на дигиталния маркетинг през последните 15 години няколко важни въпроса, които е полезно да зададете, ако избирате фирма за оптимизация на търсенето в интернет (SEO).

Въпреки че всички маркетингови агенции искат да имат отлични резултати в тази практика, някои все пак остават по-добри от другите. Имам увереността да кажа, че от широкото мнозинство на клиентите, които назначават SEO фирми, повечето остават разочаровани. Компаниите, които търсят SEO услуги, могат да си спестят време, пари и главоболия, като попитат в процеса на търсене следните 10 съвсем простички въпроса:

1. Работили ли сте досега за бизнес като нашия? Имали ли сте клиент/клиенти в нашия бранш, предоставяйки подобна услуга? Таргетирали ли сте група с географски показател като тази, която ние искаме да достигнем? Работили ли сте за оптимизация на желания от нас език?

2. Бихте ли ми показали няколко случая от работата си (case studies)? Казусите от практиката на фирмата ще ви дадат информация за резултатите, които тя е доставила на други клиенти. Ще ви помогнат да разберете как работи. Ще ви посочат пред какви проблеми може да се изправите и вие. 

3. Бихте ли ни предоставили препоръки? Никоя агенция няма да покаже препоръки от недволни клиенти, разбира се, но ако покаже положителни отзиви от сериозни фирми с хубаво реноме, това говори добре. Ако пък не може да даде такива, замислете се какво означава това?

4. Върху кой индикатор се фокусирате най-много? Изненада: Правилният отговор не е трафик или линкове. Добрата SEO фирма, с която искате да работите, няма да ги пренебрегне като измерители на успеха на една кампания, но ще се фокусира най-вече във връзките, водещи към клиенти (customer leads), продажбите след началото на кампанията и разговорите в интернет, които са превърнали потенциалните купувачи в реални. 

5. Колко дълго ще отнеме, докато започнем да виждаме резултати? Представителят на добрата SEO агенция ще направи по-скромно обещаниe и после ще надхвърли очакванията ви. Въпреки че всяка ситуация е различна, това означава, че компанията ще ви обещае ранни позитивни резултати в рамките на 4 до 6 месеца и по-значителен прогрес от 6 до 12 месеца. SEO по принцип е дългосрочна тактика на маркетинга и ако ви се продава като краткосрочна услуга за покачване на продажбите, просто преминете към следващата агенция кандидат да ви завоюва като клиент. 

6. Каква е философията ви на изграждане на линкове? Правилният отговор: фокусираме се върху качеството, не върху количеството. SEO фирмата, която обещава определен брой линкове месечно също заслужава скептицизъм. Най-добрите линкове идват естествено, от висококачествени източници като новинарски сайтове или сайтове, свързани с индустрията. Затова създаването на линкове днес се свързва по-скоро с традиционните връзки с обществеността (пиар), не е толкова техническа дейност. Всяка уважаваща себе си SEO фирма трябва да може да ви предложи примери на свои линкове с високо качество, които е издигнала и създала за други компании, както и да ви разкаже за процеса, по който са били разработени. Ако се спомене открито за купуване на линкове или се появят намеци, че агенцията плаща за линкове, бягайте бързо!

7. Как се промени SEO в последните няколко години? Въпросът, разбира се, е особен. Толкова е правилно да се каже, че SEO практиките не са се изменили въобще, колкото да се отбележи, че са се трансформирали изцяло. Хората в една фирма, която от самото начало е била ангажирана с издигането на съдържание с високо качество, може да чувстват, че не много се е изменило в занаята им. От друга страна Google въведе някои основни промени в алгоритъма на търсенето, като наказа и изтегли надолу съдържанието и линковете с по-ниско качество. Освен това, в последните години повече търсения се правят чрез мобилните устройства - смартфони, таблети. Търси се на "неутрален език" - цели изречения, вместо само ключови думи. Това промени стратегията на ключовите думи. Направи фразите със смисъл, които са компилации от думи, по-ценни. Клиентите вече не очакват, че "златните ключови думички" ще донесат на сайта им голям трафик. 

8. Колко често ще ни давате сведения за случващото се с кампанията? Норма в индустрията е обещанието за доклади веднъж месечно. Идеалната агенция ще обещае това и дори по-чести доклади, ако се наложи. 

9. Как таксувате услугите си? Отговорът, който търсите, не е дали фирмата завишава цената на услугите си или предлага добра сделка, а дали тя предлага фиксирана цена за пакети и персонализирани възможности за клиента. Ако сте малък бизнес и искате да наемете местна SEO фирма, фиксираният пакет може да е добър избор. Ако бюджетът ви е по-голям и SEO е от по-критична важност за маркетинга ви, може да поискате по-специализирана услуга, която да отговаря на вашите бързо променящи се нужди. 

10. Какви други услуги предлагате? Интегрирани ли са тези услуги? Може би се нуждаете от агенция, която не се занимава с нищо друго освен SEO. Но пък има и вероятност да спечелите като се възползвате и от други маркетингови услуги на партньора ви като уеб дизайн, мениджмънт на платеното търсене, маркетинг със съдържание, оптимизация на нивото на разговори/коментари, маркетингово автоматизиране. И няма да е достатъчно ако агенцията посочи, че предлага някои от тези услуги. За вас е важно как тя ги свързва помежду им зад кулисите. Ако SEO услугата ви се управлява от един човек, а платеното търсене от друг, и двамата не си говорят за вас като клиент, ще губите ценни данни и ще ви липсва стратегия. 

Джошуа Стаймле, изпълнителен директор на американската компания MWI, в списание Entrepreneur

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ