Ключова дума
|Автори
|Advertorial
|Фотогалерия
|Финанси
|Реклама
|Политика
|Лидерство
|Компании
|България
|Стил
|Свят
|ПР и събития
|Политика
|Общество
|Енергетика
|Бизнес
|Туризъм
|Общество
|Лица
|Култура
|Криейтив
|Класации
|Техники за успех
|София
|ЕС
|Екран
|Банки
|Мениджмънт
|Светска хроника
|Технологии
|Хороскоп
|Маркетинг
|На днешната дата
|Любопитно
|Всичко от деня
|Цитат на деня
|Job Мениджър
|Виц на деня
|Коментари
|Жената е ...
|За нас
|Реклама
|ISO 9001-2015
|Fractal Games
|Декларация за поверителност
|Икономика
|M Events
|M Видео
|Коментари
|Избори за местна власт/2023
|Политика за бисквитки
|Името в пламъци
Запалката Zippo е изобретена от Джордж Г. Блейздел през 1932 г. в Брадфорд, САЩ, като самата тя вижда бял свят година по-късно. Основната идея била да се създаде вятъроустойчива запалка, която наистина да работи. Блейздел я патентова през 1936 г. Намерението му било да кръсти запалката Zipper, защото му харесвало как звучи името, но тъй като то вече било регистрирано, се спрял на близкото Zippo. Цената, която сложил, била 1,95 долара. Година по-късно публикувал своята първа реклама на Zippo в списание "Ескуайър". Въпреки че цената може да ви се стори ниска, трябва да отбележим, че точно тогава било времето на американската депресия. Време, през което два долара хранели едно семейство в продължение на цяла седмица. И въпреки всичко той успял. И както казва неговата дъщеря - не е имало план Б.
Както множество американски продукти, и запалката обикаляла света заедно с американските войници. По време на Втората световна война компанията прекратила производството си за цивилния пазар и се съсредоточила изцяло към производство за американската армия. Ако лежиш някъде из окопите в тила на врага и трябва да запалиш фитила на динамит при вятър и дъжд, много би ти се искало запалката ти да работи! А запалките на Zippo работели. Тяхното рекламно мото "Работи или ще ви я поправим безплатно" било брилянтен ход със своята простота. И самите клиенти на Zippo отвръщат с лоялност. И може би не трябва да ги наричаме клиенти, а по-скоро фенове. Днес по света има милиони регистрирани колекционери във всевъзможни клубове. И повече от 20% от притежателите на Zippo са колекционери. Ако пуснете думата Zippo в Google, ще излязат над 20 млн. статии. Никак не е зле за обикновена запалка. Първата компания, която прозряла, че може да използва Zippo в свой собствен интерес, била Kendall Refining Company. През 1936 г. тя поръчала 500 запалки със своето лого. Ако притежавате една от тях, вие сте богат човек. Или поне ще є вземете около 35 хил. долара. Най-скъпи, разбира се, са онези от първата година. Миналата година - 75-годишнината на Zippo - японски колекционер плати 37 хил. долара за една такава на търг. Това е идеалната колекционерска вещ.
През годините имало хиляди модели и дизайни, но винаги стремежът е бил да не се отива твърде далеч от първоначалния модел. Няма почти нищо променено по него от 1933 г. насам. Естествено, всяка марка си има и своите митове. През 50-те години един човек хванал голяма риба. След като я почистил, открил медна запалка Zippo в стомаха є. И когато я пробвал, тя запалила още от първия път. The name in flame ("Името в пламъци"), както казват от Zippo. Друг факт, който допринася за култовия статут на марката, е, че Сид Барет - създателя на Pink Floyd, използва Zippo вместо слайдер, когато свири на китара в някои свои песни. Zippo музеят се намира в Брадфорд и е най-посещаваният в целия щат Пенсилвания. Има и световно първенство за трикове със Zippo.
Днес Zippo произвежда 12 млн. запалки на година. И ако броим от първата през 1933 г. до днес, броят им надвишава 400 млн. Ако ги подредим една до друга, ще покрият половината планета.
Г-н Блейздел умира през 1978 г., 45 години след първата запалка Zippo. Но компанията още е в семейството. Той я прехвърля на двете си дъщери, които я притежават и до днес с децата си. И все още са The name in flame.
Йохан Карлсон
Текстът е публикуван в списание „Мениджър”.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.