Как пазаруването ще се промени в бъдеще

Все по-малко служители ще ни обслужват на касите в магазините. Ще дойде времето на дигиталното самообслужване и самотаксуването. 

Продажбите на дребно са изключително динамична индустрия. В следващите 10 години те ще се променят повече отколкото през изминалите 1000.

Това смята Дъг Стивънс, създател на сайта Retail Prophet в САЩ и автор на книгата „Ритейл съживяване: Преосмисляне на бизнеса за новата потребителска епоха“ (The Retail Revival: Re-Imagining Business for the New Age of Consumerism). 

Наскоро той представи 10 прогнози за развитие на пазаруването до към 2024 г. Business Insider ги представя в рзюме. 

1. Компаниите ще изследват клиентите си по безпрецендентни начини. Невробиолози ще правят карти на мозъчните вълни на хората, в момента, в който те реагират на цената на даден продукт. Компаниите ще разполагат с технологии и данни, каквито не са имали никога преди. С тях те ще могат да разбират не какво казват, че ще направят клиентите им, а какво всъщност ще сторят.

2. Доставката в деня и дори в часа на поръчката ще стане нещо обичайно. Тя ще бъде нещо очаквано. Amazon например тества в САЩ доставяне на продавани в него продукти в рамките на 30 минути, чрез малки роботозирани хеликоптери (дронове), които към днешна дата се ползват масово за заснемане на панормани снимки.

3. Традиционните магазини с физическо местоположение ще имат същите аналитични възможности, каквито имат виртуалните. Магазините в търговските центрове и брандираните търговски обекти ще знаят кой е влязъл в тях, накъде се движи в пространството им и кои са продуктите, с които си взаимодейства. Тези фактори ще бъдат установявани незабавно, след като човекът влезе в магазина. Защото когато той го направи, ще внесе със семе си цялата си история на употреба на интернет чрез мобилния телефон. Така веднага ще стане ясен предишният му опит в шопинга. В тази връзка, Apple например наскоро внедри blue-tooth технология, която установява кой точно е влязъл в магазина й и от какво той се интересува.

4. Медиите ще продават продукти. Не само, че ще ги рекламират, но и ще предлагат да бъдат директно закупени от тях. Такъв пример е американското списание Harpеr's Bazaar, което продава облеклото от страниците си. Тенденцията ще намали търсенето на 30-секундната телевизионна реклама.

5. Новата индустриална революция ще напредне. В отговор на гнева към ниските заплати компаниите, които плащат по-малко на служителите си в търговските им обекти като McDonald's и Wal-Mart, ще механизират възможно повече свои процеси. Тенденцията вече започна. Wal-Mart монтира в САЩ 10 000 системи за самотаксуване. McDonald's постави в Европа 7000 тъчскрийна през 2013 г.

6. Границите между онлайн и офлайн търговията ще се размият. През миналата година Ebay внедри „дигитални каси“ в Ню Йорк и Сан Франциско. Когато отидеха при тях, клиентите можеха да си поръчват от онлайн магазина стоки с доставка в същия ден.

7. Защитата на личната информация ще стане още по-голям бизнес. Потребителите ще се тревожат все повече за защитата на данните си, докато пазаруват в мрежата. Те ще се обръщат към услуги, които ще им гарантират, че са анонимни.

8. Хората вече няма да се вълнуват толкова от собствеността на вещите. Докато средната класа се свива в потреблението си и нараства културата на мислене, че може да се  живее и с по-малко, потребителите повече ще пресмятат стойността на покупката си. Все повече ще се споделят между хората и домакинствата автомобили, домове, летните и зимни вили, домакински електроуреди. Сигнал за това е бързо развиващата се индустрия с отдаване на дизайнерски вечерни рокли под наем, само за вечер.

9. Отзивите в социалните медии ще бъдат фактор при вземането на решение за покупка.

10. Цените в магазините ще се сменят по няколко пъти на час. Търговците ще започнат да тестват практиката „динамично ценообразуване“. Така ще си спечелят същото конкурентно предимство, каквото имат сайтовете като Amazon.   

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ