Ключова дума
|Автори
|Advertorial
|Фотогалерия
|Финанси
|Реклама
|Политика
|Лидерство
|Компании
|България
|Стил
|Свят
|ПР и събития
|Политика
|Общество
|Енергетика
|Бизнес
|Туризъм
|Общество
|Лица
|Култура
|Криейтив
|Класации
|Техники за успех
|София
|ЕС
|Екран
|Банки
|Мениджмънт
|Светска хроника
|Технологии
|Хороскоп
|Маркетинг
|На днешната дата
|Любопитно
|Всичко от деня
|Цитат на деня
|Job Мениджър
|Виц на деня
|Коментари
|Жената е ...
|За нас
|Реклама
|ISO 9001-2015
|Fractal Games
|Декларация за поверителност
|Икономика
|M Events
|M Видео
|Коментари
|Избори за местна власт/2023
|Политика за бисквитки
|Как се управлява творчески колектив според Pixar
Американското студио Pixar е известно със сплотения си екип, чиито труд през годините роди едни от най-творческите, гениални анимации на всички времена.
Как може да се създаде креативна общност като тази, която да произвежда уникални истории и герои, вълнуващи зрителите от всички възрасти и националности? Този въпрос е важен за бизнеса и особено за маркетинга и рекламата. Отговор му дава пред Harvard Business Review Ед Катмъл – президентът на Pixar.
„През 90-те години станахме известни като пионерите на компютърната графика. През 1995 г. издадохме първата в света пълнометражна компютърна анимация „Играта на играчките”. През следващите 17 години всички наши карикатури станаха блокбъстъри. За разлика от повечето студия, никога не сме купували сценарии или идеи отвън. Всички наши истории, светове и герои, са създадени пряко от наши художници. И когато създаваме филми, ние продължаваме да разширяваме границите на компютърната анимация, записвайки многобройни патенти в процеса. Така се случва, защото Pixar е балансирана общност. При подбора на хората си вземаме под внимание факта, че истинският талант е голяма рядкост. Затова се опитваме да правим дългогодишни сътрудничества”, казва той. И продължава:
Какво е творчеството?
Хората си мислят, че творчеството е магически акт на един единствен човек и се свежда до една идея. Например, този и този филм е „за играчки”, друг „за динозаври”, а трети – „за любовта”. В действителност при изработването на филма се включват голям брой хора, които работят заедно. Филмът съдържа десетки хиляди идеи. Те са навсякъде, във всеки ред, символ, фон, в героите, в цвета и светлината. Режисьорът не гради един филм само със своите идеи. Всеки член на творческия екип, който при нас е от 200-250 души, отправя предложения и допринася с нещо за цялостния процес. Събраните идеи са подредени и сред тях излизат на повърхността тези, които са подходящи за подпомагане на историята. Работим също както при археологическите разкопки – с убеждението, че не знаем къде и по кое време можем да намерим нещо ценно.
Рисковете
Хората искат да видят нещо ново всеки път. В нашия случай, всеки път, когато отидат на кино. Затова в екипа говорим за нови и неочаквани идеи и дали те ще се възприемат от обществеността. На етапа на развитие на концепцията не се обезсърчаваме от предположението, че зрителите биха могли да реагират негативно например на карикатури на робот за любовта в постапокалиптичен свят или на френски плъх, който иска да стане готвач.
Творците в студиото ни трябва да се противопоставят на естественото си желание за намаляване на риска или избягването му. Във филмовата индустрия често избират сигурния път на производство на успешно копие на други хора, а не се опитват да създадат нещо истински ново. Ето защо има толкова много еднакви филми. Ако искате да създадете нещо оригинално, трябва да поемете рискове и да бъдете подготвени за възстановяване от провал. Какъв е ключът към възстановяването? Само талантливи хора!
И най-важното, тези талантливи хора трябва да могат да работят ефективно в екип. Един ръководител на творчески екип, каквото е студиото, не може просто да „даде” на подчинените си неща като доверието и уважението. Тези неща се появяват с времето. Това, което той може да направи, е да се създаде среда, в която те се развиват, както и условия за отключване на творческия потенциал. Ако хората отговорят на тези условия, тогава резултатът е приятелска общност, където креативни личности са лоялни един към друг, всеки се чувства част от нещо специално и невероятно и общата енергия се превръща в магнит за други талантливи хора.
Хора и идеи
Моето убеждение е, че добрите кадри са много по-важни от добрите идеи. Не се учудвайте. "Играта на играчките 2" се превърна в решаващ филм и критичен момент за Pixar. В един момент от изработването му филмът се правеше от два екипа, само единият от които не беше способен да се справи със задачата. В този момент аз ясно осъзнах истината за превъзходството на хората над идеите: Ако ви дойде наум страхотна идея, но имате посредствена група работници, тя просто я развие, но ако ви дам една посредствена идея и страхотен екип - той ще я поправи или изхвърли и ще изнамери нещо ново.
Също така научих още един важен урок: Високото качество трябва да бъде еднакво за всеки филм или за всеки продукт. Когато правехме "Играта на играчките 2" спряхме всяка друга работа. Хората пожелаха да остават след работно време и да се ангажират в много натоварен график. За нас беше неприемливо компанията ни да създаде нещо посредствено. Ето защо качеството се превърна в стимул и по-късно много компании бяха готови да си сътрудничат с нас за производство на DVD, играчки и други неща с нашите герои.
Редица мениджъри влагат големи пари, опитвайки да намерят добри служители, но колко от тях разбират колко важно е да се създаде среда, в която хората ще могат да работят ефективно в екип и ще могат да се подкрепят един друг? Стойността на една синхронна група е много по-голяма от сумата на добрите отделни части. Така се опитваме да работим ние.
Силата на творчеството
Творческият екип трябва да бъде в хармония с творческата насока на фирмата. Тази очевидна истина липсва в много от креативните фирми, а вероятно е успяла да убегне и в други отрасли на частния бизнес. Нашата философия е: намери талантливи хора, осигури им добра среда за работа, така че всеки да може честно и открито да изразява идеи, подкрепи ги и им се довери.
Управлението на сътрудничеството между двама души в работата е особено важно. Режисьорът и продуцентът трябва да бъдат силни партньори. Не само да се стремят да направят страхотен филм, но и да наблюдават заедно времето, бюджета и хора. (Добрите художници са в състояние да се спрат навреме.) Когато правим филм, ние от ръководството на компанията си запазваме правото да решаваме подбора на творческите личности, които ще го създадат, и не се опитваме да се намесваме по друг начин на по-късен етап.
В действителност, дори когато има очевидни проблеми, не подкопаваме авторитета на управление на продукцията, което сме избрали, и не променяме насоката си на подкрепа.
Какво ни е необходимо, за да стане режисьорът успешен лидер? Разбира се, той трябва да бъде майстор на сюжета на историята. Това означава, че трябва да събере хиляди идеи и да ги обобщи под една визия. Той трябва да има най-много информация и възможности за работа, но не трябва винаги да определя как да се направи нещо. На всеки човек от творческия екип трябва да се даде възможност да направи своя собствена, дори и малка идея или решение.
Един добър режисьор не само има отлично аналитично мислене, но и е в състояние да бъде чудесен слушател – може да изслушва всички предложения на хората си, без изключение. Той оценява всички идеи и приноса на всеки служител, дори ако идеята не се използва. И винаги избира най-доброто.
Равенство
Друго важно качество на добрия творчески колектив е чувството за равенство между служителите. Само при такива условия всички гледат да си вършат работата максимално добре. Когато наистина смятат, че са един за всички и всички за един.
Брейнсторминг
Ако е необходимо се събираме с експериментална група и й показваме текущата версия на филма си. Следват два часа дискусия за това как да се направи той по-добре. Всичко това - в атмосфера на уважение и доверие. Всички разбират, че е много по-добре да установим и отстраним проблема в началото, отколкото когато вече е твърде късно.
Изкуство + технология = магия
Уолт Дисни много добре е разпознал този принцип. Той е смятал, че непрекъсната промяна на компанията, съчетана с въвеждането на иновации и постижения в комбинирането на технологии и изкуство, може да даде невероятни резултати. Мнозина поглеждат назад към ранните дни на "Дисни" и казват "Но вижте какви са били художниците". Те обаче не обръщат внимание на факта, че днес са налице технологични пробиви - първия цвят, звук в анимацията, първото приложение на ксерографията и т.н.
Ние в Pixar вярваме в силата на взаимодействието на технология и изкуство. Постоянно се опитваме да се възползваме от производството на най-добрата технология в момента. Джон Ласитър е казал: "Технологиите вдъхновяват изкуството, а изкуството насърчава технологиите." За нас това не са само думи. Това е стилът ни на работа.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.