Марката според цвета й

Марката според цвета й

Замисляли ли сте се за значението на цвета в брандирането? Coca-Cola асоциираме с червено. IBM със синьо. DHL с жълто.

Много от световните компании отдавна са разбрали смисъла на цвета за маркетинга, както и способността му да създава позитивен имидж. Цветът играе огромна роля в спомените за образи и гледки, видени с очите. Той стимулира всички сетива и интуитивно прокарва послания по начин, който никой друг комуникационен метод не владее.

Характерният цвят на марката трябва да бъде отличим и повтаряем. Важно е той да се появява върху логото, всички продукти, опаковки и рекламни материали.

Ако в момента избирате цвят за марката си, направете всичко възможно той да ви отличава от останалите във вашия бранш, съветват авторите в сайта на сп. Entrepreneur. Цветът трябва да подхожда на индустрията, в която бизнесът се развива. Същевременно е от значение да кореспондира с обещанието на марката.

Освен всичко останало, цветът трябва да бъде съгласуван също с човешката психология в цялата нейна сложност. Асоциациите с него варират според културата, ситуацията и индустрията. Въпреки това проучванията в западните страни достигат до няколко универсални извода за всеки цвят:

Синьото в студените му варианти се възприема като цвят на знак за нещо, на което може да се разчита, което заслужава доверие. Свързва се с финансова отговорност и сигурност. Масово отговаря на представата на хората за небето и морето. То е ясен, ведър, "безоблачен" цвят, който универсално се възприема добре. Особено популярен е що се отнася до марките на финансови институции по целия свят. Може би именно, защото се асоциира със сигурност, стабилност, доверие.

Червеното активира хипофизната жлеза, ускорява пулса и стимулира хората да дишат по-ускорено. Интуитивният отговор към него го прави агресивен цвят, енергичен, провокативен, който грабва вниманието. Заложете на червено, ако държите да предизвикате отговор към появата на марката (не задължително позитивен). Понякога червеното се асоциира с опасност от задлъжняване.

Зеленото в общ план в повечето култури се свързва със здраве, свежест, спокойствие. Вариациите му имат различни тълкувания. Тъмно зелено препраща към богатство и престиж, а светлозеленото успокоява.

Жълтото във всяко общество се асоциира със слънцето. Следователно, то комуникира оптимизъм, позитивизъм, светлина и топлина. Някои негови нюанси мотивират и провокират творческата мисъл и енергия. Окото вижда ярките жълти цветове преди всички останали, което ги прави подходящи за стимулиране на решението за покупка.

Лилавото е любимият цвят на креативните типове. Като съчетание на страстното червено с хладното синьо, то се свързва с мистерия, усложненост, духовност и кралско достойнство. Бледолилавото, лавандулово провокира чувството на носталгия и сантиментите.

Розовото като зрително съобщение варира. „Горещите”, ярки розови цветове предават енергия, младост, забавление, въодушевление и се препоръчват за по-евтини, модерни продукти за момичета и жени. Нюансът "пепел от рози" е сантиментален. Бледорозовото навява романтични асоциации.

Оранжевото ободрява, предизвиква оживление, енергия, забавно е. В ролята на съчетание на драмата на червеното и бодростта на жълтото, на оранжевото се гледа като на общителен цвят. Често стои някак детски. Изследванията показват, че по-слабите му цветове се свързват с пазара на по-високо ниво. Прасковеното работи добре за марките на услуги, свързани със здравеопазването, ресторантьорството и салоните за красота.

Кафявото предизвиква асоциации с опростеност, стабилност, трайност. Може също да провокира негативен отговор сред потребителите, които го свързват с нещо мръсно. Отива за цвят на теракота. Подходящо е и за логата на промишлени компании.

Черното е сериозно, силно, дръзко, класическо. Създава драма, тъга и усложнява нещата. Работи добре в логата на много скъпи продукти, но може и да натежи.

Бялото се свързва с простотата, чистотата, непорочността. Човешкото око го вижда като чудесен цвят, затова бързо е привлечено от него. Подхожда на детските продукти и марките на здравните фирми.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ