Николай Неделчев от MARC: Как не заминах за Брайтън

Николай Неделчев от MARC: Как не заминах за Брайтън

Едва бях завършил „Международни отношения”, с идея да продължа образованието си в University of Sussex в Брайтън, когато една случайно среща преобърна всичките ми планове. Бях отишъл до УНСС да си оправям някакви документи и срещнах в коридора учителката ми по английски. Нейният съпруг си търсеше човек, който да се занимава с маркетинга на една голяма американска компютърна компания и тя смяташе, че аз съм най-подходящия човек за това.

Разбира се, по онова време въобще не знаех какво е маркетиниг, а с компютрите имах кратък, но не любовен период докато учех „Програмиране” по време на следването.

Както и да е, не заминах за Брайтън, а постъпих като маркетинг мениджър в „Български бизнес системи” – независимата маркетингова компания на Apple за България. Бях втория служител във фирмата, след техническия специалист, назначен ден по-рано. Всичко беше на зелена поляна. Аз доведох няколко мои приятели, започнахме здраво да работим и за кратко време станахме най-добрия екип в ИT бизнеса.

Само година по-късно вече имах много идеи и започнах да усещам как една марка може да стигне до потребителите. И заедно с колегите ми започнахме да издаваме първия корпоративен вестник у нас – Apple News.

Сами си пишехме новините, сами си правехме дизайна и предпечата. Но вестникът бе пълен с полезна информацията, която направи впечатление на читателите. При това не само на тях, но и на издателите на излизащото по това време специаилизирано ИT списание BAIT. С тях подписахме договор за разпространение на Apple News. И така корпоративният ни вестник започна да се продава по сергиите. Нашите информации за марката и послания ни започнаха да стигат до широк кръг хора.

След Apple News решихме да организираме специализирано изложение Apple Expo. Наехме помещения в НДК, брандирахме ги с логото на „нахапаната ябълка” и поканихме всички наши партньори и контрагенти, както и ресорни журналисти да се запознаят с новите продукти на компанията.

Имаше страхотен успех. Не случайно след Apple Expo започна да се провежда и специализираното ИT изложение BAIT Expo.

Apple бе култова компания и през 1994 г., с визия и философия, каквато не притежаваше нито един компютърен гигант по света. Но с бюджет за реклама и комуникация пренебрежимо малък в сравнение с основните си конкуренти Microsoft и IBM.

Но с нашите усилия пазарният дял на компанията за България достигна малко повече от 10% и отстъпваше по този показател за Европа само на Франция.

 

Тогава осъзнах силата на пиара. Да създадеш новина, да изпратиш прес релийз на журналистите, да им помогнеш с допълнителна информация и те след това да кажат „Е, страхотно”, беше истинско предизвикателство. При това без да ги сугестираш, сами да открият добавената стойност за своите читателите или зрители и да публикуват или излъчат без пари материал за твоята компания.

Някъде по това време разбрах, че трябва да работя целенасочено по посока на интегрираните маркетингови комуникации. Като имаш малък бюджет, започваш да търсиш оптимизация, очевидно не можеш да се мериш с големите играчи, на които бюджетът за комуникации е 10 пъти по-голям от твоя. И започваш да търсиш алтернативни канали.

Въпреки успехите напуснах Apple заради предприемаческия сърбеж. Само три месеца след като си тръгпах от „Български бизнес системи”, през март 1995 г. основах МARC Communication.

Така, че моят път в пиара започна с Apple. Бяха славни времена, а аз съм благодарен на съдбата, че животът ми направи такъв завой.

 

НИКОЛАЙ НЕДЕЛЧЕВ е роден в Пловдив. Завършва английска гимназния в родния си град. Магистър по „Междунаросни отношения” от УНСС. Професионалната си кариера започва като маркетинг мениджър в „Български бизнес системи” – независимата маркетингова агенция на Apple за България. През 1995 г. основава MARC Communication, а от 2009 г. мажоритарен собстеник на компанията е четвъртата по големина комуникационна верига в света Publicis Groupe.

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ