Учени: Пийте повече кафе - удължава живота!

Политика за бисквитки

Почитателите на кафето вече няма нужда да се притесняват от прекомерния прием на ароматната напитка, пише Tech Insider.

Скорошно проучване доказва, че пиенето на кафе удължава живота.

За целите на изследването група учени са наблюдавали над 208 хиляди доброволци в продължение на 30 години. Участниците са преминали медицински прегледи и са попълнили анкети за своите диета и поведение, включително за консумацията на кафе.

Резултатите сочат, че колкото повече кафе пием, толкова по-нисък е рискът от сърдечни или неврологични заболявания, диабет, инфаркт, инсулт или самоубийство.

При непушачите 1 чаша кафе дневно понижава опасността от преждевременна смърт с 6%; консумацията на между 1 и 3 чаши на ден – с 8%, а на между 3 и 5 – с 15%.

Връзката между приема на кофеиновата напитка и дълголетието не се променя според възрастта, консумацията на алкохол или индекса на телесна маса. Резултатите обаче не важат за пушачите, вероятно защото ползите от кафето не могат да компенсират вредата от цигарите и дългия списък със заболявания и здравословни проблеми, свързани с тютюнопушенето.

Учените не са сигурни какви са причините за благотворните ефекти на ароматната напитка, но подозират, че те нямат нищо общо с кофеина - участниците в проучването, които са консумирали безкофеиново кафе, се радват на същите ползи.

Ръководителят на изследването, д-р Минг Динг от Harvard School of Public Health, подчертава, че кафето е свързано само с дълголетието и че анализът не доказва пряка причинно-следствена връзка.

„Проучването ни е обзервационно, така че няма как да знаем дали позитивното въздействие е случайно, или не“, казва д-р Динг.

Дори кафето да стои зад наблюдаваните ползи, ефектите му са незначителни. „Разликата в риска от смърт при хората, които консумират кафе, и онези, които не консумират, са скромни“, посочват от британската National Health Service.

Дори изследването да можеше да докаже причинно-следствена връзка, „резултатите сочат, че дневният прием на кафе не би се отразил благотворно на здравето ви в дългосрочен план, ако цялостният ви начин на живот е нездравословен“.

Други проучвания сочат, че консумацията на кофеиновата напитка е свързана със здравословни проблеми. За изследване на Mayo Clinic от 2013 екип от учени проследява живота на 43 727 доброволци в продължение на средно 17 години. Оказва се, че хората под 55-годишна възраст, които приемат повече от 4 чаши на ден, са предразположени към сърдечни заболявания.

И все пак е невъзможно да се каже дали кафето стои зад този риск, или съществуват други особености и поведения, които любителите на тъмната напитка споделят.

Едно от последните проучвания пък показва връзка между консумацията на кафе и понижения риск от инфаркт, инсулт и диабет от втори тип.

Но дори ароматната напитка да не гарантира дълъг живот на всички ни – а и кофеинът води до проблеми със съня и нервност, – тя определено не е вредна.


 

Коментари

НОВ КОМЕНТАР

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Основният спонсор на "Евровизия" се оттегля от конкурса
Севернокорейска хакерска група разработва инструменти с изкуствен интелект за кибератаки
Меси ще съди медиите за нарушаване на личния живот на погребението на баща му
Бившият главнокомандващ на украинската армия не вижда перспектива Украйна да се присъедини към НАТО
България за втори пореден месец е на първото място в ЕС по ръст в производството на услуги
Най-голямата карта на Вселената с близо 4 млрд. обекта разгадава природата на тъмната материя
Франция ще строи шест нови АЕЦ
Иран постави нови условия за отварянето на Ормузкия проток
Швеция понижава възрастта за наказателна отговорност за деца на 14 години
Д-р Венета Павлова, собственик на дентална клиника „ЕО Дент“
Частично бедствено положение е обявено в резерват "Сребърна"
Прехвърлиха 1,8 млн. куб. м вода от Дунав към езерото „Сребърна“, обстановката остава сложна
Ирак може да напусне ОПЕК заради спор за квотите за добив на петрол
NASA сглоби кораба „Орион“ за първия етап от пътуването до Луната
Куба отбелязва 100 години от рождението на Кастро на фона на тежка криза
Руски въздушни удари около Киев убиха трима души, Зеленски е на знакова визита в Сърбия
ВСС дава над 103 000 евро за наем на зала за изборите на нови членове на кадровата структура
Как да подходите при конфликт между вашите ценности и изискванията в работата?
Какво да направите, когато най-добрият ви служител загуби мотивация?
Защо хората напускат работа? Всичко опира до четири думи
Пица, паста, протеини и картофи – как италианските деца станаха толкова затлъстели
Forbes: Урсула фон дер Лайен е най-влиятелната дама в света
До 7,15% годишна доходност: Румъния привлича спестяванията на гражданите с нови държавни облигации
С решение на борда: Центърът „Кенеди“ във Вашингтон си връща името на Тръмп
"ЕМКО": Изключва се човешка грешка за взривовете във военния завод край Трявна
Великобритания намалява директната помощ за страните от Африка с повече от 40%
След 50 г. в космоса: NASA намери начин апаратът Voyager 2 да продължи пътуването в междузвездното пространство