Добавят нов химичен елемент в Менделеевата таблица

Нов, 113-и химичен елемент ще бъде добавен в Менделеевата таблица под името "японий". За признаването му като откритие се борят два научни екипа: руско-американски и японски, съобщава информационата агенция Sputnik.

Съвместният руско-американски колектив обявява синтеза на новия елемент още през 2003 година след опити, проведени в руския Институт по ядрени изследвания в Дубна.

Вторият екип, в който влизат учени от японския институт по естествени науки, обнародва данни за откритието си през 2004, 2005 и 2012 година. Окончателното решение за откриването на новия химичен елемент и наименованието му ще вземе Международният съюз за теоретична и приложна химия.

Засега везните клонят към разработките на японските учени. По мнението на представители на  Международния съюз за теоретична и приложна химия и Международния съюз за теоретична и приложна физика, данните за синтеза от 2003, представени от руско-американския екип, предизвикват съмнения.
Японските учени получили 113-я елемент, при сблъсък на ядрата на цинк и бисмут, а руски-американския екип - като вторичен продукт на реакция при синтез на друг химичен елемент.

Окончателното решение за откритието и наименованието на новия елемент трябва да стане известно през януари, 2016 година.