Учени: Един от всеки три случая на алцхаймер е предотвратим

Един от три случая на нелечимата засега болест алцхаймер в света е предотвратим, установиха учени от Кеймбриджкия университет. Основните рискови фактори за заболяването са липса на упражнения, пушене, депресия и ниско образование, показва проучване, цитирано от Би Би Си.

Учените анализирали данни за населението, за да установят седем рискови фактора на болестта на Алцхаймер. Те посочват в рисковата 7-ца диабетът, високото кръвно налягане на средна възраст, затлъстяването на средна възраст, физическата неактивност, депресията, пушенето и ниското образование.

Проучването установило, че една трета от случаите на алцхаймер са свързани с фактори от начина на живот, които могат да бъдат променени, като липса на упражнения и пушене. След това учените изследвали как намаляването на тези фактори може да се отрази на броя на заболяванията в бъдеще. Те открили, че с намаляването на всеки един от рисковите фактори с 10%, близо 9 милиона случая могат да бъдат предотвратени до 2050 г.

По последни данни над 106 милиона души от цял свят ще живеят с алцхаймер до 2050 г., или над три пъти повече от болните през 2010 г.

„Въпреки че няма начин за лекуване на деменция, можем да предприемем стъпки за намаляване на риска от развитие на заболяването в напреднала възраст. Знаем кои са много от тези фактори и че те често са свързани. Например физическата дейност ще намали нивата на затлъстяване, високото кръвно налягане и диабета и ще предпази някои хора от деменция", убеден е проф. Каръл Брайн от Инситута за публично здравеопазване към университета в Кеймбридж.

От седемте рискови фактора най-голям процент на случаите на алцхаймер в САЩ, Великобритания и останалата част от Европа се дължи на липсата на физическа активност. Изследователите открили, че около една трета от възрастните хора в тези държави са физически неактивни.

Физическата неактивност е свързана и с увеличаване на рисковете от здравословни проблеми като рак и сърдечно-съдови заболявания.