Учени: Полезният холестерол понякога увеличава риска от инфаркт

Политика за бисквитки

Някои хора с високи нива на така наречения „полезен” холестерол в кръвта са значително по-предразположени към сърдечни заболявания, пише Би Би Си, цитирайки ново проучване.

Както е известно „вредният” холестерол образува отлагания по стените на кръвоносните съдове, а полезният ги отмива.

Изследване на екип от Cambridge University обаче сочи, че високите нива на полезен холестерол невинаги са повод за радост.

Консумацията на зехтин, риба и ядки повишава нивото на липопротеини с висока плътност (HDL) – познатия ни добър холестерол, който е един от показателите, по които лекарите съдят за риска от инфаркт.

Според редица клинични изследвания, повишаването на HDL чрез медикаменти се проваля, което навело експертите на мисълта, че пропускат нещо. Някои ценни отговори изникват при изучването на редки мутации, които водят до завишено ниво на HDL.

Опитите показват, че пациентите с мутация на SCARB1 гена, която засяга 1 на 1700 души, имат високи нива на полезен холестерол, но и 80% по-висок риск от сърдечни заболявания – приблизително колкото пушачите.

Допълнителни експерименти доказват, че мутацията пречи на HDL да насочва отмитата плака към черния дроб, където тя да бъде обработена, а после и изхвърлена.

Професор Адам Бътъруърт от Cambridge University, обяснява: „Това е голямо откритие, защото винаги сме смятали, че полезният холестерол е свързан с нисък риск от сърдечни заболявания.”

„Нашето проучване е едно от първите, които сочат, че някои хора с високо HDL са по-предразположени към подобни състояния, поставяйки под съмнение общоприетите схващания за това, дали добрият холестерол предпазва хората, или не”, допълва той.

През последните десетилетия се инвестират огромни усилия и средства в разработването на медикаменти, които повишават HDL, с надеждата те да окажат същото влияние като статините, които понижават лошия холестерол.

Според проф. Бътъруърт обаче лекарствата, насочени само към повишаването на HDL, може да не са толкова ползотворни, тъй като размерът на различните HDL частици и тяхното свойство да транспортират вредния холестерол са много по-важни от нивата в кръвта.

Въпреки че много учени поставят под съмнение важността на високия HDL холестерол, те настояват, че той продължава да е важен инструмент за прогнозирането риска от инфаркт.

Д-р Даниел Рейдър от University of Pennsylvania обаче добавя: „Рано или късно ще трябва да проведем подробни изследвания на хора с висок HDL, за да се уверим, че нямат мутация на SCARB1 гена, който повишава нивата на полезния холестерол, но не просто не намалява, а увеличава риска от сърдечен удар.”

Д-р Тим Чико, консултиращ кардиолог от University of Sheffield, смята, че новото изследване е важно, тъй като доказва, че нещата не са толкова прости.

„Струва си да отбележим, че редовните физически упражнения увеличават полезния холестерол и понижават риска от сърдечни заболявания. Предвид това, резултатите от проучването сочат, че полезното действие на тренировките не се дължи на високите нива на HDL”, допълва той.

„Новите открития навеждат на мисълта, че начинът, по който тялото борави с HDL е по-значим за определяне риска от инфаркт, отколкото нивата на полезния холестерол в кръвта”, смята професор Питър Вайсберг, медицински директор на British Heart Foundation.

Коментари

НОВ КОМЕНТАР

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Основният спонсор на "Евровизия" се оттегля от конкурса
Москва пое управлението на руските активи на енергийните гиганти Uniper и Fortum
Google предложи създаването на организация за безопасност на изкуствения интелект
САЩ завършиха успешно първите ключови тестове за противоракетната система „Златен купол“
Meta съобщи, че е премахнала 756 000 акаунта на австралийски тийнейджъри на фона на критики относно прилагането на забраната
Ford планира да премести в САЩ производството на някои модели на марката си Lincoln
Китайският отговор на Boeing и Airbus с първи международен полет
Какво да направите, когато най-добрият ви служител загуби мотивация?
Севернокорейска хакерска група разработва инструменти с изкуствен интелект за кибератаки
Унгария очаква рестарт на АЕЦ „Пакш“, след като нивото на Дунав започна да се покачва
Бившият главнокомандващ на украинската армия не вижда перспектива Украйна да се присъедини към НАТО
България за втори пореден месец е на първото място в ЕС по ръст в производството на услуги
Меси ще съди медиите за нарушаване на личния живот на погребението на баща му
Шефът на Palantir Алекс Карп нарече AI индустрията „марксистка“
Най-голямата карта на Вселената с близо 4 млрд. обекта разгадава природата на тъмната материя
Продажби на оръжие и кибератаки: Властта на лидера Ким Чен Ун докара „неочаквани“ 22 млрд. долара в Северна Корея
Япония подготвя отговор на намерението на Русия да кръсти остров от Курилите на легендарния шпионин Рихард Зорге
Франция ще строи шест нови АЕЦ
Иран постави нови условия за отварянето на Ормузкия проток
Всички инвестират в AI, но почти никой не печели от него. Каква е причината?
Д-р Венета Павлова, собственик на дентална клиника „ЕО Дент“
Частично бедствено положение е обявено в резерват "Сребърна"
Продажбата на евро от САЩ в подкрепа на йената е изненадала Европейската централна банка
Прехвърлиха 1,8 млн. куб. м вода от Дунав към езерото „Сребърна“, обстановката остава сложна
Ирак може да напусне ОПЕК заради спор за квотите за добив на петрол
NASA сглоби кораба „Орион“ за първия етап от пътуването до Луната
Куба отбелязва 100 години от рождението на Кастро на фона на тежка криза
Руски въздушни удари около Киев убиха трима души, Зеленски е на знакова визита в Сърбия
ВСС дава над 103 000 евро за наем на зала за изборите на нови членове на кадровата структура
Как да подходите при конфликт между вашите ценности и изискванията в работата?
Какво да направите, когато най-добрият ви служител загуби мотивация?
Защо хората напускат работа? Всичко опира до четири думи
Пица, паста, протеини и картофи – как италианските деца станаха толкова затлъстели
Forbes: Урсула фон дер Лайен е най-влиятелната дама в света
До 7,15% годишна доходност: Румъния привлича спестяванията на гражданите с нови държавни облигации
"ЕМКО": Изключва се човешка грешка за взривовете във военния завод край Трявна