Американците подхранват "папономика" за милиарди долари

Американците подхранват папономика за милиарди долари

Когато на 8 май излезе новината, че наследник на папа Франциск ще бъде първият американец, заел свещения пост – и то  от Чикаго – социалните мрежи се напълниха с привествия и шеги. Само за няколко дни част от тези "мемета" се превърнаха в тениски за продажба.

Докато дискусиите около папа Лъв XIV бързо се разшириха към неговите екологични възгледи и политически мнения, неоторизираните стоки с неговото име се разпространиха далеч отвъд шеговитите тениски с надпис „Da Pope“. Изборът му подхранва цяла "папономика", обхващаща дрехи, сувенири, храна и всяакакви други артикули – както в САЩ, така и в Рим, пише Fast Company.

Еуфорията около "папските стоки" в САЩ не е прецедент - по време на посещението на папа Франциск във Филаделфия през 2015 г. също се оформи цяла индустрия от сувенири. Освен тениски, улиците се изпълниха с плюшени кукли, картонени фигури в естествен размер и други стоки. Имаше дори и „папско сирене“ – моцарела с формата на римския епископ. Като се има предвид предприемаческия ентусиазъм, който съпровождаше посещението на действащия папа, не е чудно, че толкова много хора са намерили креативни начини да капитализират и новоизбрания американец на Светия престол.

 В Чикаго, разбира се, "папоманията" е най-силна. Сред сувенирите има са персонализирани екипи на местния бейзболен отбор White Sox, след като братът на папата опроверга слуховете, че той е фен на градския съперник Cubs, а архивни кадри потвърдиха неговата привързаност към "белите чорапи". Магазинът Grandstand заяви пред Sports Illustrated, че тениските с името на папата се продават повече от тези на всеки друг играч на отбора.

Ресторантската верига Portillo’s представи нов сандвич – „Лео“, описан като „божествено подправено италианско телешко, покръстено в сос“. В същото време пекарната Bennison’s в Евънстън предлага бисквитки с лика на папата.

Чикаго може да се превърне в още по-голяма туристическа дестинация за вярващите. Собственикът на разрушената църква, където папата е ходил като дете – St. Mary of the Assumption – е в преговори за превръщането ѝ в място за поклонение и с хранителна банка, кръстена на новия папа. 

Папономиката в Рим

Американците вече са най-голямата туристическа група в Рим, като през 2024 г. в италианската столица са пристигнали рекордните 2.5 милиона граждани на САЩ. Сега, когато американец вече заема Светия престол, търговците и туристическите компании се готвят за истинско нашествие.

Туроператорите съобщават за увеличение на резервациите за поклоннически пътувания, особено от американци. Собственикът на хотел Atlante Star, известен с изгледа си към базиликата „Свети Петър“, коментира, че хотелът е пълен "предимно с хора от Северна Америка, и то не само поклонници“. Както в Чикаго, така и в Рим сладкарниците и пивоварни тепредлагат папски тематични продукти, за да привлекат туристи.

На улиците на Рим някои продавачи започнаха да предлагат постери и дребни сувенири с името и образа на новия папа само в рамките на 48 часа след избирането му. Официални молитвени картички или розарии с папа Лъв XIV все още не се продават в магазините на Ватикана, нито в много от сувенирните бутици из града. 

Те чакат разрешение от дикастерията  (административен орган на Светия престол), преди да пускат в продажба стоки, свързани с новия папа. Изчакването изглежда разумна стратегия, и то не само за да се изчерпат останалите официални стоки с папа Франциск.

Божествена защита на авторските права

Оказва се, че Ватиканът има дълга история в юридическата защита на образа на папата. Още през 2009 г., към края на понтификата на папа Бенедикт XVI, Светият престол по същество декларира „божествени авторски права“. С позоваване на „нарастващата любов и уважение към личността на папата“, Ватиканът подчерта, че само той има правото да гарантира уважението към наследниците на Свети Петър и съответно да защитава папата от неоторизирано използване на името, образа или символите, свързани с него.

Вероятно вдъхновен от папските сувенири, които папа Франциск и неговите сътрудници видяха по време на посещението му в САЩ през 2015 г., Ватиканът предприе по-агресивна стратегия две години по-късно. През 2017 г. той нае международната юридическа фирма Baker McKenzie, за да защитава правата върху интелектуалната си собственост.

Все още не е ясно колко време ще отнеме на Ватикана да одобри официалните стоки с лика и името на папа Лъв XIV. Според италианската агенция ANSA това може да стане до няколко седмици. Междувременно предприемчивите търговци, продаващи сувенири и храна с папското име, изглежда се възползват от липсата на строг контрол. 

В дългосрочен план тениските с надпис „Da Pope“, произведени в САЩ, може да попадат под „пародийно изключение“ в закона за авторското право. Но онлайн магазинът с провокативния адрес officialpopeleoxiv.com изглежда обречен на съдебни битки.

Продавачите на розарии с лика на папа Лъв XIV, за които се твърди, че са благословени от него, засега се продават без ограничения. Но ако някои от тези търговци са вярващи, може би биха били респектирани от по-голямо наказание от съдебните дела  - страхът от Божия гняв.
 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

The Guardian: Израелските удари не унищожават нито ядрената програма, нито ядрените амбиции на Иран
Румен Спецов: Минералната вода у нас е поскъпнала с 40% за две седмици
Тръмп е одобрил планове за атака срещу Иран, но не е взел окончателно решение
ОИСР: България може да загуби над $400 млрд. заради слабите резултати в образованието
Как съдържанието ви да стигне до правилната аудитория през дигиталния шум?
Времето: Топло със следобедни валежи в планинските и източните райони
Смартфонът на компанията на Тръмп вероятно ще бъде произведен в Китай
Вдигат със задна дата заплатат на асистентите във висшите училища