Проучване: Социалните мрежи са основният източник на новини в САЩ

Проучване: Социалните мрежи са основният източник на новини в САЩ

Социалните мрежи и платформите за видео съдържание са се превърнали в основен източник на новини в САЩ, изпреварвайки традиционните телевизионни канали и новинарски уебсайтове, сочи проучване, цитирано от Би Би Си.

Според Института „Ройтерс“, повече от половината (54%) от хората получават новини от мрежи като Facebook, X и YouTube, изпреварвайки телевизията (50%) и новинарските сайтове и приложения (48%).

„Възходът на социалните мрежи и новините, базирани на лични предпочитания, не е уникален за Съединените щати, но промените сякаш се случват по-бързо – и с по-голямо въздействие, отколкото в други страни“, установи прочуването.

Подкастърът Джо Роугън е най-познатата личност, като почти една четвърт (22%) от населението казва, че са се натъквали на новини или коментари от него през предходната седмица.

Авторът на доклада Ник Нюман заяви, че тази тенденция „представлява друго значително предизвикателство за традиционните издатели“.

Институтът също така подчерта тенденцията някои политици да отделят времето си на симпатизиращи им онлайн водещи, вместо за традиционни интервюта.

В него се казва, че популистките политици по света „все по-често са способни да заобикалят традиционната журналистика в полза на приятелски настроени партийни медии, „личности“ и „инфлуенсъри“, които често получават специален достъп, но рядко задават трудни въпроси, като много от тях са замесени в разпространението на фалшиви наративи или нещо по-лошо“.

Въпреки популярността си, онлайн инфлуенсърите и личностите са посочени като основен източник на невярна или подвеждаща информация от почти половината хора по света (47%) - което ги поставя наравно с политиците.

В доклада се посочва също, че използването на X за новини е „стабилно или нарастващо на много пазари“, като най-големият ръст е отбелязан в САЩ.

Докладът добавя, че откакто Илон Мъск пое мрежата през 2022 г., „много повече десни хора, особено млади мъже, са се присъединили към платфромата, докато някои прогресивни аудитории са я напуснали или я използват по-рядко“.

В САЩ делът на тези, които са се самоопределили като десни, се е утроил след поемането на Мъск.

Във Великобритания десните аудитории на X почти са се удвоили.

Конкурентни мрежи като Threads, Bluesky и Mastodon „оказват слабо влияние в световен мащаб, с обхват от 2% или по-малко за новини“, се посочва в съобщението.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ