Защо Великобритания национализира железопътните си превози?

На 25 май South Western Railway (SWR), обслужваща някои от ключовите влакови маршрути в Югозападна Англия, стана първият частен железопътен оператор, върнат под публичен контрол. Този ход беше официализиран в 2:00 ч. сутринта, като първият влак под държавно управление потегли от Уокинг в 5:36 ч. същия ден.
SWR, преди това управлявана от FirstGroup и MTR Corporation, премина под контрола на Министерството на транспорта, отбелязвайки „ново начало за британските железници", според министъра на транспорта Хайди Александър. Тя определи този момент като „повратна точка“, целяща да сложи край на „30 години неефективност, закъснения и разочаровани пътници“.
Планове за ренационализация до 2027 г.
Национализацията на SWR е само началото. Лейбъристкото правителство прие Закона за публична собственост върху железниците през ноември 2024 г., който предвижда поетапно връщане на всички частни железопътни оператори под държавен контрол при изтичането на техните договори или по-рано в случай на лошо управление.
Целта е до края на 2027 г. всички услуги да бъдат интегрирани в новосъздаденото публично дружество Great British Railways (GBR), което ще управлява както влаковете, така и железопътната инфраструктура. Очаква се законодателството за създаването на GBR да бъде внесено в парламента по-късно през 2025 г.
История на приватизацията през 90-те години
Приватизацията на британските железници започна с приемането на Закона за железниците през 1993 г. До 1997 г. държавният оператор British Rail беше разделен на множество частни компании, отговорни за пътнически услуги, товарни превози, поддръжка и управление на инфраструктурата. Инфраструктурата беше поверена на Railtrack, а пътническите услуги бяха разпределени между различни оператори чрез франчайз система.
Лицензите често се предоставяха срещу символични такси, с обещания за инвестиции и държавни субсидии. Въпреки първоначалния ръст на пътниците, приватизацията доведе до поскъпване на билетите с 24%, чести закъснения и недоволство сред пътниците, като седем от десет британци твърдят, че са против реформата на сектора.
Защо се връща публичната собственост?
Ренационализацията е отговор на продължителните проблеми и на настроенията в обществото. Лейбъристите целят чрез създаването на държавната компания GBR да подобрят обслужването, да опростят тарифите и да увеличат инвестициите.
Правителството обмисля присъединяване към Eurofima за финансиране на подвижен състав, за да намали разходите за наеми от частни компании.
Запазването на частните товарни превози и компаниите за подвижен състав обаче може да ограничи ползите от ренационализацията. Огромният мащаб на необходимите инвестиции в инфраструктурата също е предизвикателство, което ще изисква внимателно фискално управление, смятат експертите.
Национализацията на SWR бележи началото на амбициозна реформа за връщане на британските железници под публичен контрол. С плана за пълна ренационализация до 2027 г., правителството се стреми да възстанови доверието на пътниците, но успехът ще зависи от ефективното управление и устойчивото финансиране.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.