Доклад: Лошите математически умения на децата представляват риск за икономиката на ЕС

 Доклад: Лошите математически умения на децата представляват риск за икономиката на ЕС

Уменията на децата по математика и четене са „значително влошени“ в повечето страни от Европейския съюз, което представлява огромен риск за това доколко бъдещата работна сила на блока може да захранва икономиката му, според доклад на Европейската служба по заетостта, цитиран от POLITICO.

Степента на неуспех – когато учениците не достигат минимални умения – се увеличава през последните 12 години с драматичен спад в основните умения през 2022 г., вероятно в резултат на затварянето на училища поради пандемия.

В момента ЕС е далеч от целта си да намали изоставането до 15 процента до 2030 г., се казва в доклада. Почти един на всеки трима 15-годишни не е имал основни умения по математика и един на всеки четири не е могъл да достигне минимални нива по четене и природни науки.

Докладът оценява тези лоши резултати като заплаха за производителността на труда и конкурентоспособността в средносрочен план. Той цитира проучвания на работодатели, според които е изключително важно да има квалифицирани работници и посочва недостига на работна ръка като възпрепятства способността на компаниите да увеличат производството.

„По този начин добре функциониращите и ефективни системи за образование и обучение са от решаващо значение за осигуряването на младите хора и възрастните с умения, подходящи за пазара на труда за качествени работни места, също и с оглед на големите трансформации, пред които е изправен ЕС“, се казва в него.

Роксана Минзату, европейски комисар по уменията, образованието и работните места каза, че цифрите показват опасността "нашите граждани да се окажат изоставащи" по отношение на зеления и цифровия преход.

Процентът на успеваемост по математика е най-лош в България, Кипър и Румъния. По-бедните ученици в ЕС се справят много по-зле  и почти половината от тях са с по-ниски резултати по математика през 2022 г., „значително увеличение от 38,2% през 2018 г.“, се казва в доклада.

Но спадът засегна и по-богатите деца според доклада, отбелязващ липсата на квалифицирани учители, „утежнена през последните няколко години, наред с другото, от пандемията COVID-19“.

Няколко правителства предприемат действия, като Финландия въвежда повече задължителни уроци, а холандците планират да дават по 500 евро на ученик на училища, желаещи да подобрят основни умения.

Роксана Минзату трябва да представи план за умения в началото на март. Тя каза, че той „ще се съсредоточи върху инвестиции в умения, учене за възрастни и учене през целия живот, професионално образование и обучение, задържане на умения и признаване на умения“. Комисията също възнамерява да преразгледа план за цифрово образование и да изготви пътна карта за бъдещето на цифровото образование и обучение.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ