В демократичното образование всяко дете трябва да намери силата си
Демократичното образование не очаква децата да са еднакво добри по всички предмети, а цели всяко дете да намери себе си, своята сила и страст. Това заяви в интервю за агенция „Фокус” Маги Благоева, председател на Общността за демократично образование - сдружение с нестопанска цел, основано през тази година с цел да въведе формирания в Израел модел и на българска почва.
„Демократично училище” е образователен модел, зад който стои една различна философия и поглед върху ученето, образоването и начините, по които те се случват. Демократичното образование приема за неопровержима истина факта, че няма нужда децата да бъдат карани да учат – това е тяхното естествено биологично заложено поведение.
Любопитството, изследването и откривателството са техни нормални състояния и дейности, поради което във всяко едно дете е заложена програма за самообразоване, която се осъществява съвсем отлично и сама, с деликатната помощ на възрастните в обществото”, поясни Маги Благоева.
Тя уточни, че целта на този модел е човек да реализира себе си - своята най-добра версия, като намери силните си страни и ги развие така, че да бъде полезен на себе си, на другите и на цялото общество, допринасяйки с таланта си за благополучното си развитие.
„Инициативата за създаването на такова училище и в България - останала една от малкото страни на Стария континент без демократично училище, започна преди година в София от група високообразовани граждани с различни професии и житейски опит. За кратко време успя да събере около себе си много българи, подкрепящи идеята и работещи за нейната реализация”, допълни още Маги Благоева.
През февруари т.г. около 200 родители заявиха желание да открият първото в България училище, базирано на израелския модел за демократично образование. На специално организирана дискусия основателят на Института за демократично образование в Израел Яков Хехт обясни принципите на този тип обучение.
"При нашия модел всяко дете избира какво, кога и къде да учи, децата са от различни възрастови групи", разказа Хехт, цитиран от в. "Сега". Той даде за пример, че ако в училището учат 500 ученици, това означава, че има 500 различни учебни плана. "Имаме огромни учебни разписания - по време на един учебен час се провеждат 30 различни урока и всяко дете само избира в кой час да влезе", обясни Хехт. Според него е катастрофално децата да са задължени да стоят по 7 часа на ден, 5 дни в седмицата, без да им разрешават да се движат.
В демократичните училища няма наказания - ако някой наруши правилата, се събира съвет от медиатори или съдебен комитет, който е по-висшата инстанция. Всяка седмица се провежда заседание на училищния парламент, в което участват всички ученици, родители и учители, и взимат решения, свързани с управлението и организацията на училищата.
В момента училищата, които преподават по този модел в Израел, са 31, а по света - над 1000 в 45 държави. При основаването на демократично училище в нова държава помагат двама експерти от Института за демократично образование. В университета на Тел Авив вече дори има факултет по демократично образование, в който се обучават желаещите да бъдат директори на демократични училища. "Ако искате да направите демократично училище в България, трябва да проучите различни модели и да изградите свой собствен модел", заяви Хехт. Според Хехт образователната система е живо тяло, а не машина и затова един модел не може автоматично да се пренесе в друга държава.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.