Граждански организации скочиха срещу идеята за единен учебник в училищата

Граждански организации скочиха срещу идеята за единен учебник в училищата

Редица граждански организации се обявиха против идеята на просветния министър Анелия Клисарова да се утвърди само един учебник за всеки клас от началния и прогимназиалния етап.

„Предложението за утвърждаване само на един учебник и опитът за узаконяването му чрез промени в Наредба 5 за оценяване и одобряване на учебници и учебни помагала е в разрез с основни принципи в образованието и в доброто управление”, се казва в отворено писмо, подписано от Институт за прогресивно образование, Център за приобщаващо образование, Център за образователни инициативи, Асоциация „Родители“, Фондация „Пайдея“, Сдружение „Образователен свят“, Фондация „Заедно в час“, Народно читалище "Бъдеще сега 2006", Румен Петров – преподавател НБУ, Емилия Георгиева Йорданова – главен учител, Зорница Христова Бодакова, преводач, Евелина Йорданова Варджийска – преподавател, Национална мрежа за децата.

Реализирането на намеренията на министъра на образованието и науката за одобряване на един учебник за всеки клас от началния и прогимназиалния етап  биха подменили основните принципи в образованието, свързани с:

1. Точното определяне на образователните цели и средствата за постигането им. Развитието на ключовите компетености и други преносими умения са основни цели на образованието, а учебникът е едно от средствата за тяхното осъществяване. Програмите за всеки клас и системата за оценяване следва да осигуряват хоризонталната проходимост. „Учебникът е предназначен за ученика и подпомага цялостно обучението му ... за овладяване на знанията, уменията и формиране на отношенията ..., определени с държавните образователни изисквания ... и с учебните програми.“  С разменянето на местата на тези ключови инструменти се нарушават основите на управлението, функционирането и организацията на образованието.

2. Качеството на образованието. Големият въпрос е как системата на образованието наистина през всички нива на управление и организация гарантира адекватност на ранообразните образователни потребности на всяко дете. Децата са различни, учат, използвайки различни източници и всичките си сетива. Ученето не е ограничено само в рамките на класната стая, още по-малко с това, което в момента е част от съдържанието на учебниците. Постигането и управлението на многообразието и сега е огромно предизвикателство пред системата, което по никакъв начин няма да бъде решено с въвеждането на един учебник, който би узаконил общоизвестната лъжа, че унифицираните планове и програми работят еднакво в различен контекст. Наличието на по-голямо разнообразие от учебници и учебни помагала, при гарантиран стандарт за тяхното качество, дава по-големи възможности на учениците и учителите да отговорят на специфичните потребности.

3. Гарантиране на повече автономност на училищата. В Европа е прието училището да бъде автономна, саморегулираща се общност, която: управлява качеството на обучението, създава екипи, избира формите и начините за организация на учебния процес, оценява постиженията си, отчита се пред местната общност. Изборът на учебници е регламентирано право на училищните екипи и едно от средствата за постигане на образователните цели и за осигуряване на гъвкави възможности за учене за всяко дете, съобразени с разнообразното съчетаване на ресурси на входа за конкретното училище и национално зададените цели. Ограничаването на избора е ограничаване не само на автономията на училищата, но и на способността им да бъдат адекватни на все по-разнообразните начини на учене на децата.

4. Уважение към гарантираната в нормативната уредба свобода на учителите да избират методите и средствата за обучение (чл. 127 от ППЗНП). Само свободните хора могат да носят и отговорност за изборите, които правят. Това важи в пълна степен за професионалната отговорност на учителите, която през последните години непрекъснато се принизява, превръщайки ги в обикновени изпълнители, а не в лидери на обучителния процес и модели за своите ученици. Ограничаването на избора е недопустимо посегателство върху свободата и отговорността на учителите и върху техния обществен престиж.

„Никакви иновации в образованието не могат да се случат, без да има сериозно освобождаване на средствата, с които могат да се постигат национално зададените цели. Големият дебат не е за централизирането и ограничаването на избора, а точно обратното – за истинската децентрализация на системата, за реорганизация на цялата верига на управление на образованието, отключваща максимално инициативността и отговорността на всички звена на всички равнища”, се посочва в отвореното писмо, изпратено до медии, министър председателя, министъра на образованието и председателя на Народното събрание .

„Заедно с това трябва да подчертаем, че са налице груби нарушения на законодателството на Република България. Ние споделяме виждането, че прибързаното приемане на подобна наредба не е положителен пример за начина, по който институциите и гражданското общество би следвало да водят диалога за развитие на българското образование – задълбочено, открито, с ясно изразени виждания за смисъла, целите и методите и за уредбата и функционирането на образователната система”, се казва още в позицията.

„С оглед на това, настояваме за незабавно оттегляне на проекта на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 5 за оценяване и одобряване на учебници и учебни помагала и призоваваме министъра на образованието незабавно да поеме пълна морална и политическа отговорност за своите действия пред министър-председателя по общоприетия в съвременните общества ред.

Ние, представителите на гражданското общество, изразяваме нетърпимостта си към подобни действия на политици, които се опитват да управляват сфери от национален интерес по манипулативен и феодален начин, подменяйки интересите на повече от милион ученици, учители и родители и смисъла на истинския дебат за развитие на образованието”, завършва писмото.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ