Пекин: Несправедливото разследване на ЕС за субсидии за електромобили може да навреди на отношенията
Посланикът на Китай в Европейския съюз Фу Конг нарече разследването на блока срещу китайските производители на електрически превозни средства за държавни субсидии „несправедливо“, като отправи завоалирано предупреждение, че повече европейски продукти могат да бъдат изправени пред търговски разследвания, предаде Блумбърг.
В интервю за агенцията Фу отбеляза, че ЕС субсидира много от собствените си компании и каза, че ако Китай възприеме същия подход като блока, „има много неща, които могат да бъдат обект на разследване“.
Китай сътрудничи на разследването на ЕС, „защото искаме да избегнем ситуация, при която двете страни ще трябва да прибягват до търговски мерки една срещу друга“, добави той.
Търговското напрежение нараства, откакто ЕС започна своето разследване държавни субсидии за китайските електромобили и Китай този месец обяви антидъмпингово разследване на продажбите на бренди. Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен миналата година изложи стратегия за „намаляване на риска“, но не и икономическо „отделяне“ от Китай.
Днес ЕС ще разкрие набор от предложения, целящи да се защитят блока срещу принудителни икономически стъпки от страни като Китай и Русия, включително правила, които биха му позволили да проверява и потенциално да блокира чуждестранните инвестиции в чувствителни индустрии.
Тези мерки са „най-вече насочени към Китай“, коментира Фу. Китай „напълно разбира“ желанието на европейските страни да подобрят икономическата сигурност, но последните стъпки на ЕС са прекалени, добави той.
„Изглежда всичко вреди на сигурността на ЕС“, каза Фу. „Но въпросът е къде теглите чертата, къде са границите и как постигате правилния баланс между икономиката и сигурността?“ отбеляза той.
Китайският президент Си Дзинпин многократно е призовавал за такъв „баланс“, но много икономисти и бизнес ръководители казват, че по-големият акцент върху сигурността е ограничил икономическия растеж.
EV методология
Фу разкритикува начина, по който ЕС провежда разследването си за електрическите превозни средства (EV), акцентирайки върху „умишлено изключване“ на ключови компании от разследването.
Извадката от фирми включва само китайски фирми, а не компании като Tesla или европейски марки, които произвеждат в Китай чрез съвместни предприятия. Избраните компании са по-представителни за проблема, с който ЕС иска да се справи, твърдят хора, запознати с решението.
Някои от включените в извадката фирми може да бъдат засегнати от по-високи мита, докато компаниите, които не са включени в извадката, ще подлежат на средни такива.
Запитан дали Китай ще отговори на някакви мита върху електромобилите с контрамерки, Фу каза: „Нека изчакаме и видим, надяваме се, че това няма да се случи“.
Разследване на вносно бренди в Китай беше широко възприемано като ответна мярка срещу ЕС, но Фу го определи като отговор на опасенията на китайските компании. „Не искам да кажа, че това може да се разпространи в други европейски продукти“, каза той, попитан за разследването.
Въпреки цялото напрежение, Фу каза, че ЕС и Китай имат много възможности за сътрудничество, особено ако Европа може да изгради по-силна икономика и да развие своя собствена външна политика.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.