Дания отказва да даде контрола на границите си на ЕС

Дания отказва да даде контрола на границите си на ЕС

Датчаните отхвърлиха с референдум участието на страната в общоевропейската политика за вътрешните работи и правосъдието. Това се налага, за да може държавата да остане част от трансграничната полицейска агенция на ЕС Европол.
53,1% от гласувалите са се обявили против.

Дясноцентристкото правителство предложи Дания да се откаже от т. нар. opt-outs - положения от европейското право, които не действат на територията на страната. Изключенията са договорени преди приемането на страната в ЕС.

Оpt-outs, регламентирани още с Маастрихтския договор през 1992 г., позволяват на Дания да води собствена политика в сферата на отбраната, финансите и европейското гражданство.

На референдума беше поставен въпросът за контрола върху границите, който придоби особена важност след атентатите в Париж, както и на фона за засиления бежански поток.

„Това е твърдо „не”, заяви датският премиер Ларс Локе Расмусен, като допълни, че приема с уважение решението на избирателите.

Най-силен защитник на датското „не“ беше крайнолявата Dansk Folkeparti (Датска народна партия).

Според Лисабонския договор Европол - агенцията за борба с организираната престъпност, трафика и тероризма, ще стане от 2016 г. наднационален орган, подчинен на съвета на министрите на вътрешните работи и правосъдието.   

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Рей Далио: Златото и нефиатните валути ще бъдат по-силни средства за съхранение на стойност с нарастването на дълга на САЩ
Исторически обрат: България е на полуфинал на световното първенство по волейбол след победа над САЩ
Осъдиха Никола Саркози на 5 години затвор заради престъпен заговор с Муамар Кадафи
Да инвестираш като най-богатите хора в света вече е по-лесно от всякога. Но колко е опасно?
Зеленски е готов да се оттегли от поста си след края на войната
На днешната дата, 26 септември. Рождениците днес
Нови материали правят водолазните костюми устойчиви на ухапвания от акули
Компания използва AI, за да превърне клиентите си в рекламни звезди (Видео)