5 неща, без които не може да се гради кариера в рекламата

5 неща, без които не може да се гради кариера в рекламата

Лек ореол на мистицизъм обгражда рекламата като работно занимание. Повечето хора, които нямат опит в индустрията, вярват, че занаятът се състои от невероятни преживявания. Филмите, телевизионните сериали, показват бизнеса като бляскав. 

В действителност рекламата е като всяка друга професия. Има добри и лоши страни. Има велики колеги и ужасни личности, с които ти се налага да работиш. Добри работни места и други, които е по-добре да избягваш. И както при всяка друга кариера, най-ценният ти актив не се придобива като подарък и не се купува, а се завоюва - опитът. Той идва с многобройни часове работа, особено извън нормирания работен ден - на празници, нощем, през уикенда. И колкото повече опит получаваш, толкова повече овладяваш себе си. 

Ето 5 неща, от които ще имате нужда, за да изградите добра кариера в областта на рекламата. За да се сдобиете с някои от тях, ще ви трябват години. Други може да създадете веднага, с малко повече упоритост или късмет. Успех!

  • Характер на "дебелокож" човек. Без значение дали сте в творческия отдел на рекламната агенция, в отдела за работа с клиенти, производствения процес на създаването на рекламите или отговаряте за провокирането на интернет трафик, ще ви се налага да отклонявате удари и да отговаряте на нападения също както на бойното поле. Първите дни в агенцията обикновено са доста приятни и успокояващи. Ще ви се предложи равен дял от работата. След това ще запретнете ръкави, за да си изградите щит за самоотбрана. Може да ви нарекат безполезен човек. Да ви атакуват на няколко фронта - чрез нападки, свързани с външния вид или критики, свързани с умствените ви способности. Ще се налага упорито да работите, въпреки че са ви скъсали идеята пред очите, или са я запратили в лицето ви с отказ. Може някой да ви се развика. Може и да ви крещят много. Или да ви осмиват пред много хора. Но няма нищо лично. Това най-вероятно се е случвало на онзи, който се отнася грубо с вас, и той повтаря примера. Без съмнение ще се случи и на него, когато общува с шефовете си или клиенти. Но ако успеете да изградите характер на "дебелокож", да не приемате нещата лично и да се фокусирате върху аспектите на работата, които обичате, колегите, които са прекрасни хора и факта, че имате професия, която предлага свобода и творчество в модерна среда, където трудно се остарява, ще видите, че ще заживеете по-щастлив живот. 
  • Инстинкт да се управлява времето и примирение с постоянното чувство за незавършеност. Щом навлезете навътре в дебрите на службата в полза на рекламата ще разберете съвсем скоро, че нямате достатъчно време за почти нищо. Дори като стажант в една агенция скоро ще бъдете затрупани с проекти. Когато израснете до по-опитен професионалист ще разберете, че никога няма да разполагате с адекватно време да си свършите работата страхотно и така, както искате, за всеки проект. Дори сами да избирате по какви задачи да работите. Тогава ще осъзнаете, че трябва да разчитате на инстинктите си, за да разпределяте правилни периоди от време за работа по отделните задачи. Една радио реклама може да има нужда от повече работа по нея в сравнение с друга - печатна, или с кампания в уебсайт. Опитът ще ви води. 
  • Контакти. В рекламния бизнес много често не става дума за това какво знаеш, а кого познаваш. Ще имате нужда от приятели на високи позиции, за да успеете да печелите пари. И подкупването никога няма да сработи, ще бъде нужно приятелство. Понякога дори и най-тежката работа и големите клиенти в списъка на абонираните за услугите на агенцията няма да са достатъчни, ако не разполагате с правилните контакти. Затова ще трябва да посещавате професионални събития, да разговаряте с хора, които мислят в различни насоки и ваши колеги. Бъдете дружелюбни, никога арогантни или държащи се снизходително. 
  • Награди. Най-добрите награди в рекламата не може да се купят. Тези награди винаги са на второ място по важност след нуждите на клиента. Но ще имате нужда и от тях. Понякога страхотната работа за клиентите може също да бъде чудесна награда, с която агенцията да се отличи. Дори без статуетки. Една добра дума в индустрията струва много. 
  • Увереност. Някои я имат вътрешно заложена и влизат в професията с нея - това им помага. Други са твърде арогантни и в дългосрочен план това винаги пречи. Трети са срамежливи и изпълнени със съмнения в собствените си качества. След работата по първите няколко проекта човек става по-добър. Може да стане и още по-лош. Важното е от някъде да се започне и човек след това да се саморегулира. След 10 години опит той ще има точното количество увереност, което му е нужно в местния бранш. Дори тогава обаче не бива да забравя от къде е тръгнал, кой го е обучил и какви са корените му. 

Казват, че рекламната легенда Бил Бърнбах си носил в джоба листче с надпис "Може би те са прави". Никога не забравяйте това. 

По мнение на Пол Сагът - рекламен експерт от САЩ, в сайта Advertising.About.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ