28-годишен пилот заключил кабината на самолета над Алпите и поел курс към смъртта (обзор)

28-годишен пилот заключил кабината на самолета над Алпите и поел курс към смъртта (обзор)

28-годишният Андреас Лубиц умишлено е предизвикал самолетната катастрофа в Алпите, при която загинаха 150 души. Това e категоричният извод на френската прокуратура от Марсилия, която пое разследването на трагедията от самото начало.

„Вторият пилот е управлявал самолета сам, когато е станала катастрофата", каза прокурорът, като се позова на информацията, извлечена от една от „черните кутии“ на самолета. „Той преднамерено е отказал да отвори вратата на пилотската кабина, за да влезе пилотът, и преднамерено е започнал спускането на самолета“, заяви на пресконференция днес прокурорът на Марсилия Брис Робен.

По думите му вторият пилот изглежда е искал да унищожи машината. „В кабината е царяло абсолютно мълчание, докато командирът на полета се е опитвал да разбие вратата, за да влезе. Вторият пилот е бил жив до самия сблъсък. Самолетът Airbus 320, изпълняващ полет от Барселона до Дюселдорф, се е разбил в склоновете на Френските Алпи след осемминутно рязко снижаване”, допълни разследващия прокурор.

„На записите се чува как около 20 минути след излитането, капитанът на полета моли втория пилот да поеме управлението, за да отиде до тоалетна, чува се звукът от движеща се назад седалка и затваряща се врата. От този момент вторият пилот е контролирал самолета сам. Тогава той е натиснал бутоните за снижаване на самолета. Тези действия могат да бъдат единствено преднамерени. Най-правдоподобната интерпретация е, че вторият пилот преднамерено е отказал да отвори вратата на кабината, за да пусне в нея капитана. Той е натиснал бутона за загуба на височина. Той е използвал този бутон с причина, която засега не ни е известна, но изглежда, че причината е била да унищожи самолета. Самолетът се ударил в планината със 700 км/ч. Мисля, че пътниците са разбрали какво се случва чак в последния момент, защото на записа се чуват писъци само в последните секунди", обяснява Робен. 

Нищо не е предвещавало подобен развой, ставало ясно още от записите, защото в първите 20 минути на полета е царяла абсолютно спокойна и любезна атмосфера в пилотската кабина, разкри още прокурорът. Ситуацията рязко се е променила след като командирът е напуснал кабината.  Аудиоинформацията от едната черна кутия е запечатала опитите да се разбие вратата на пилотската кабина, молби на командира и екипажа към втория пилот да отвори, повиквания на диспечери от наземния контрол, както и предупреждения на електронната система за управление на самолета за опасност от сблъсък. През цялото това време втория пилот запазва пълно мълчание, като при това дишането му е напълно нормално до самата катастрофа, подчерта френският прокурор.

Той подчерта, че засега нищо не подсказва, че самолетната катастрофа в Алпите е терористичен акт.  „Според мен засега няма никакви признаци, които да подкрепят тезата за терористичен акт“, коментира Робен, отказвайки да отговори на въпрос за религията на Андреас Лубиц.

„Не мисля, че трябва да се съсредоточаваме върху това“, посочи прокурорът.

Преди малко стана ясно, че следователи и полиция са започнали обиск в дома на Андреас Лубиц в германския град Монтабаур, където е живеел с родителите си. Той е имал и апартамент в Дюселдорф. 

В момента разследващите са насочили усилията си към разследване на миналото на пилота и ще разговарят с неговото семейство. Ще се опитат да разберат дали е дължал пари, бил ли е недоволен от нещо и т.н. Ще се разровят по-сериозно в религиозните му вярвания, както и дали е имал проблеми със закона или пък несподелена любов, посочва Би Би Си. В германските медии вече се появиха и първи коментира на хора, които са го познавали по-отблизо и които твърдят, че е страдал от депресия.

За Луфтханза и дъщерната й компания „Джърмънуингс”  разкритията на френските власти, че Лубиц умишлено е разбил самолета в Алпите е истински шок.

„Потресени сме от шокиращото изявление на френските власти. Оставаме в мислите и молитвите си със семействата и приятелите на жертвите”, написаха в Туитър профила си от Джърмънуингс”.

По същия начин реагира и испанския премиер Мариано Рахой, който написа в микроблога си: „Потресен съм от последните данни, огласени от следователите. Отново прегръщам семействата на загиналите.”

 Предварителните изводи за катастрофата, огласени днес от френските следователи, обаче бяха потвърдени и от германското Министерство на транспорта. „Капитанът на полета е напуснал кабината в даден момент и след това не е могъл да се върне в нея, защото са му попречили”, заяви министърът на транспорта Александър Добринт.

 На свой рей, от Луфтханза, подчертаха, че мотивите и причините за поведението на Лубиц са необясними. Той е преминал всички тестове, изпити и проверки и е бил признат за годен за полети без никакви забележки, съобщиха на пресконференция днес от ръководството на компанията.

"Решението на втория пилот да разбие умишлено самолета е "най-ужасното събитие в историята на нашата компания", заяви впоследствие на пресконференция в Кьолн Карстен Шпор, изпълнителен директор на "Луфтханза", чиято дъщерна компания е "Джърмънуингс", цитиран от ДПА.Той потвърди, че вторият пилот е блокирал вратата на пилотската кабина отвътре като е натиснал бутона "заключено", когато капитанът е искал да се върне вътре.

Самолетът разполага с два кода за достъп през вратата. Единият е нормален, а вторият - авариен, ако отвътре няма отзив на заявката за влизане, обясни още Шпор.

 "Има един супер код, който може да бъде въведен. Ако на него няма отговор, вратата се отваря електрически. Но тази система не може да се задейства, ако лицето в пилотската кабина е натиснало копчето "заключено", добави Карстен Шпор.

 "Или капитанът не е въвел супер кода, което не можем да си представим, или го е въвел, но вратата е била блокирана отвътре", обясни той.

„Каквито и мерки за сигурност да предприема една авиокомпания, колкото и строги да са нейните процедури, нищо не може да предотврати такъв акт”, каза в заключение Шпор и отново подчерта, че на този етап няма никакви индикации и обяснения какво би могло да подтикне пилота да блъсне самолета в  планински склон и причини смъртта на всички на борда.

 Лубиц е  бил назначен в "Джърмънуингс" през септември 2013 г. и е имал 630 летателни часа зад гърба си. Преминал е системата за обучение на пилоти на компанията в германския град Бремен и е взел успешно всички възможни тестове и изпити за професионална подготовка, физическа и психическа издръжливост, стана ясно още на пресконференцията на Луфтханза.

 Междувременно  германският министър на вътрешните работи Томас де Мезиер съобщи в Берлин, че е направена проверка, която на този етап отхвърля възможни връзки на пилота с терористични организации.

Такива проверки са били направени и по отношение на  членовете на екипажа и на пътниците, но всички са били чисти, съобщи ДПА

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ