Има пазар в Норвегия за български вино, мед, био-продукти и аутсорсинг услуги

Има пазар в Норвегия за български вино, мед, био-продукти и аутсорсинг услуги

Има пазар в Норвегия за български вино, мед, био-продукти и аутсорсинг услуги

Интервю с Н.Пр. Гюру Катарина Викьор, посланик на Кралство Норвегия в България

- Госпожо Викьор, с какво норвежците свързват България?
- Обикновено първата асоциация, която норвежците правят за България, е свързана със слънцето, хубавите плажове и ниските цени. Това, както и отличното вино, правят България желано място за посещение. Освен това, страната има невероятно културно наследство и вярвам, че българското правителство трябва да  популяризира повече културния туризъм. Много бих се радвала повече туристи да опознаят древните паметници на културата, когато посещават България.

- С какво България привлича норвежците за инвестиции и бизнес?
- България има много предимства, които може да предложи – икономическа стабилност, географско местоположение, ниски данъци и бизнес разходи. Българската агенция за инвестиции започна добра кампания за популяризиране на тези възможности в чужбина. Ако българското правителство успее да подобри бизнес климата в страната като осигури повече прозрачност и по-добра позиция в индекса на корупцията, това може да доведе до повече норвежки инвестиции в бъдеще.
В последно време има интерес на норвежки компании за пренасочване на ИТ и аутсорсинг услуги към страната ви, за отваряне на фабрики тук и за сътрудничество с български предприемачи. Има много неоткрити все още възможности за разширяване на двустранните ни търговски отношения. Най-голямата инвестиция на Норвегия в България е на „Теленор”, компанията придоби българския мобилен оператор „Глобул” през 2013 г. и планира още инвестиции в  бъдеще.

- В кои области стокообменът между нашите страни е най-висок?
- Когато става въпрос за стокообмен, основният износ на България за Норвегия е пластмасови и опаковъчни продукти, двигатели, слънчогледови семки. Вносът се състои основно от дрехи втора употреба, рибни продукти, торове и хартиени изделия. През последните години се наблюдава ръст на вноса на норвежка сьомга.

- Какво търсят норвежците, за които се знае че имат един от най-високите стандарти на живот в света?
- Норвегия има много високи изисквания по отношение на качеството и безопасността на вносните стоки, както и за опазване на околната среда, използването на детски труд и бизнес етика. България може да предложи продукти с добро качество на привлекателни за норвежкия пазар цени – например вино, мед, био-продукти и аутсорсинг услуги.

- Как бихте описали културата и бизнес поведението на норвежците?
- Бизнес културата в Норвегия се основава на сериозно уважение на бизнес етиката, спазване на правилата за предотвратяване на корупцията  и осигуряване на прозрачност. Други важни аспекти са социалната отговорност, опазването на околната среда и защитата на правата на човека. При нашето разбиране за бизнес фокусът е върху аналитичните решения и спазването на стриктни отношения.

- Норвежките фирми отворени ли са за партньорства?
- Норвежците са доста предпазливи в партньорствата. Предварително, те правят сериозно проучване на потенциала му, възможностите, които предлага, предимствата и проблемите, които могат да възникнат. Държат да се уверят, че техният бъдещ съдружник има добро име и дългосрочна стратегия, преди да се решат да установят двустранни отношения. За нас е много важно другата страна да е открита, да плаща всичките си задължения и данъци и да спазва правилата и изискванията на местното законодателство.

- Какво съветвате българските мениджъри, които планират преговори с норвежки колеги?
- Норвежците очакват честност, професионализъм и високо качество на продуктите и услугите, които им се предлагат. Те избягват да работят с компании, за които имат подозрения, че не спазват ангажиментите си, добрите практики и законите.

- Каква е процедурата български гражданин да открие фирма в Норвегия?
- Цялата необходима информация относно основаването на компания и провеждане на дейността й в Норвегия може да се намери на интернет страницата https://www.altinn.no/en/Start-and-Run-a-Business/

- Неотдавна споделихте, че Норвегия ще вложи значими средства в България през следващите години. Кои проекти имат най-голям шанс да получат финансиране и при какви условия? 
- Финансирането, осигурено от Норвегия чрез Европейското икономическо пространство и норвежкия фонд Norway Grants, се използва чрез програми в различни области от взаимен интерес като например правосъдие и вътрешни работи, енергийна ефективност и иновации в областта на зелените технологии, здравеопазването, културното наследство, гражданското общество и други. Общото правило при избора на проекти е, че сме отворени към предложения и към състезание на различни идеи. Подкрепата за чувствителни и уязвими социални групи е важен приоритет на финансирането. Десет процента от разпределените средства в България са предназначени за подобряване на положението на ромите. Това включва дейности за борба с дискриминацията, достъп до правосъдие, включване в обществото и работа по специфичните проблеми на здравеопазването в ромската общност. Широко застъпена в програмите е и подкрепата за децата и младежите в риск, както и на  и жертвите на домашно насилие и жените, които са обект на насилие.

Н.ПР. ГЮРУ КАТАРИНА ВИКЬОР е посланик на Кралство Норвегия в България от септември 2012 г. Магистър е по антропология от Университета на Ню Мексико (САЩ). Изучавала е политически науки, антропология и социология в Университета в Осло. Била е вицеконсул в генералното консулство в Хюстън, Тексас (198-1984), първи секретар в Посолството на Норвегия във Вашингтон (1984-1987), генерален консул в Маями, Флорида (1999-2003), посланик в Словения (2008-2011). От 2003 до 2008 г. г-жа Викьор е посланик на Норвегия по правата на жените и равенството на половете.

 

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ