Бизнес БРОЙ /// Мениджър 08/23
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4
Интелигентният маркетинг
AI е ситото за посредствеността
Интелигентният маркетинг
AI е ситото за посредствеността
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
3
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Макар че за изкуствения интелект (AI) усилено се заговори през последните месеци, той отдава е част от маркетинга. Над 80% от експертите в индустрията интегрират някаква форма на AI технология в своите маркетингови дейности, сочи изследване на Statista. През 2021 г. пазарът AI в маркетинга е оценен на 15,84 млрд. долара. Statista прогнозира, че тази цифра ще се увеличи до над 107,5 млрд. долара през 2028 г. Това буди тревоги в много специалисти, които се питат дали AI няма да им вземе „хляба от ръцете“?! Тези професионалисти, които успеят да са в „крак с модата“ и с най-новите технологии, ги очаква светло бъдеще. А тези, които не успеят да се адаптират към новата AI действителност, трябва да помислят за друго поприще. За това основният виновник ще е AI, но не заради масово тиражираните причини.
AI вече влиза в ролята на сито, което ще отсее посредствеността от таланта и ще остави само тези, които знаят и могат.
Представете си колаборациите между AI и талантливия маркетингов архитект и визионер… Ще имат ли лимит?!
Изкуственият интелект vs естествения талант
AI позволява създаването на добре синхронизирано съдържание, в което всички компоненти на комуникацията – текст, визия, аудио и видео, отговарят максимално точно на зададените критерии. Друг е въпросът дали в това съдържание има идея, оригиналност, нестандартно мислене – все характеристики на човешкото въображение и истинското творчество. За разлика от хората AI няма как да придобие това, което наричаме с думите опит, вкус, стил, емоции, емпатия, инстинкти...
Например много от AI инструментите, чрез които бързо и лесно се създава съдържание за социалните медии, го правят въз основа на събрани данни за най-добре представителите се публикации през изминалите месеци. Това звучи на първо четене супер, но на практика се получава нещо друго: потребителите започват да виждат приличащи си публикации, направени като по калъп, особено в сектори, които са близки и/или използват една и съща AI технология. Тогава всички усилия се обезсмислят, защото основната цел на маркетинга е да открои марката от преките ѝ конкуренти и да ѝ създаде собствено лице, а не точно обратното. Така че, ако един бизнес търси бързи продажби тук и сега, AI ще му бъде полезен. Но ако иска да изгражда имидж, послания, здрава връзка с целевата си аудитория и след 10 години да е още на пазара, то няма как да мине без помощта на естествения интелект и талант.
Новата маркетинг експертиза
До момента маркетингът се стремеше да създава информираност за марката, да облъчва с посланията си възможно най-голям брой потребители, да променя мнението на масите в посока, водеща към покупка. С любезното съдействие на AI маркетингът вече може да проследява цялото пътуване на клиента, в което да създава допирни точки, ангажиране, изживяване, ценности.
AI ще даде възможност да се мисли по нов начин за маркетинга, в който основни акценти са ангажираността, емпатията, растежът и взаимноизгодните резултати за бизнеса и добавената стойност за потребителя. Колкото и иронично да звучи, AI вече помага за гибелта на автоматизацията в маркетинга и за неговото очовечаване.
Заради хората маркетингът загуби човешкото си лице. AI връща маркетингът към отделния човек, като говори с него и се интересува какво той харесва и обича, за какво мечтае. И най-важното: как, къде и защо взема решенията си за покупка. С помощта на AI потребителят може изцяло да контролира целия процес: от откриването на конкретна стока или услуга през обмислянето на решението за покупка до споделянето на опита си.
Машинното обучение и AI премахват много неизвестни в маркетинг уравнението. Ето защо AI е новото голямо нещо – революцията, която ще направи всичко в комуникацията по-лично, интимно, специално за потребителите, а за маркетолозите – по-бързо и ясно за създаване на стратегии и по-ефективно за постигането на цели. В частност AI ще направи персонализация на изживяването (за което много се говори през последните години) настина факт. На всеки отделен потребител ще му се поднася съдържание, отговарящо на неговите индивидуални интереси. AI скоро ще започне да проследява движението на очите на потребителя, като разбира какво в момента най-силно привлича вниманието му, което е ключов момент в случването на покупката.
Добавената реалност (AR) и виртуалната реалност (VR) не са новост в търговията, но точно AI влива още повече гориво в този бум, предоставяйки възможност за уникално изживяване на потребителите, което пък винаги увеличава продажбите. AI генераторите на изкуство, които създават снимки, музика, аудио, видео, стават също все по-популярни. Затова не е изненада, че се появиха и първите изцяло AI реклами. Засега те все още не са толкова съвършени, но имайки предвид факта, че AI се развива със светлинна скорост, със сигурно ще започнат да се използват редовно в рекламата. Защо създаването на рекламна кампания трябва да отнема няколко месеца?! С AI това може да стане по-бързо, с по-малък бюджет, с по-малък, но прецизно подбран екип.
Нож с две остриета
Основно предизвикателство пред използването на AI е липсата на регулации. Другият голям казус е свързан с авторските права. Тъй като AI имитира съдържание, което вече е създадено, той определено функционира в сивата зона. Ако автор реши, че конкретна AI творба прилична на негова, кой ще е отговорен пред закона?! И обратното. Според законодателствата на повечето държави в света за произведения на изкуството се смятат само тези, които са резултат от човешко творчество. Тогава кой ще държи авторските права на AI произведенията?
|
Ключови думи
изкуствен интелект
AI
реклама
медии