Бизнес
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 2 / 4
Освен хъс трябва да имаш и добър план
Винаги пред теб има още много стъпала, които можеш да изкачиш… или да слезеш
Освен хъс трябва да имаш и добър план
Винаги пред теб има още много стъпала, които можеш да изкачиш… или да слезеш
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
2
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Каква е притегателната сила на мебелната индустрия лично за вас? В нея работите вече 20 години.
Геновева: Нямам представа кога изминаха 20 години. Абсолютна случайност, но всъщност няма нищо случайно. В началото на Милениума отидох в новосформирания Стопански факултет на Лесотехническия университет, току-що завършила УНСС и преподаваща "Международни икономически и валутни отношения"?, нищо неразбираща от мебели. После попаднах в Браншовата камара на дървообработващата и мебелната промишленост (БКДМП), където бях най-младият изпълнителен директор, амбицирана да промотирам и развивам бранша до появата на Анелия и присъединяването ѝ към БКДМП. Пътят ни продължи със създаването на „Лигна Консулт“ през 2002 г.– стартъп, в който повярваха доайените от бранша и ни дадоха първоначалния капитал от 5000 лева. Обичам го този бранш, миризмата на дървесина в предприятията, шума на машините в цеховете, дърворезбите на старите майстори – традиционен сектор, поминък и занаят, предаван от поколение на поколение, който сме длъжни да пазим, модернизираме, развиваме и показваме на света. Да, може и да не сме толкова атрактивни като модерните технологични сектори, но човек винаги ще има нужда от красота, уют и комфорт в дома си.
Анелия: Любовта ми към дизайна и мебелите започна след присъединяването ми към БКДМП. Завършила съм индустриален мениджмънт в Техническия университет и с тази работа започнах да усещам, че съм попаднала на мястото си. Благодарение на нея опознах фабриките в сектора, тънкостите и предизвикателствата на производството. Да създаваш продукти е магия – от чертеж до изделие, от фабриката или ръцете на майсторите до комфорта на клиента. За мен е предизвикателство и гордост да създаваме бутикови изделия за водещи хотелски брандове, които са измислени и произведени в България.
Как направихте първия си значим договор с голяма хотелска верига?
Геновева: Обичаме да разказваме тази история, която завинаги промени живота ни. Годината е 2005-а, градът е Кьолн, провежда се най-голямото изложение за интериорен дизайн imm furniture fair през януари, на което от години българските мебелни производители представят своите продукти. Поради мениджърска грешка и дублиране на стаи от хотел B&B Frechen решават да релокират българската търговска делегация от 50 човека, членове на БКМДП, в мизерен, стар и неотоплен хотел – „Защото източноевропейците няма да мрънкат“. Да, ама не! Не само че се оплакахме пред централата на веригата, но след три месеца уволнихме и мениджъра, виновен за случката. Като компенсация за неудобството от веригата дадоха ваучери за безплатно настаняване на цялата българска група и ни запознаха с Петра Фробел, новия мениджър в Кьолн, който ни зададе един простичък въпрос: „Предстои ни търг за обзавеждане на новите ни хотели в групата във връзка с предстоящото Световно първенство по футбол в Германия през 2006-а, заинтересовани ли сте от участие? Отне ни точно 3 секунди да се спогледаме с Анелия и да кажем категорично да! Останалото, както казват, е история, а броят B&B хотели – до момента 175, са обзаведени до един от „Лигна Груп“.
Работите на конкурентен международен пазар, какъв подход използвате при бизнес преговорите, които водите?
Геновева: Всеки клиент е различен и сме се научили да адаптираме бизнес поведението си спрямо неговите персонални и културни особености. Но все пак има три правила, които са общовалидни за всеки преговор: да бъдеш убедителен и максимално подготвен; да следваш интуицията си и да покажеш отношение към клиента, да го изненадаш приятно, като му дадеш повече, отколкото очаква.
В началото ни беше много трудно, бяхме две млади момичета в един традиционно мъжки бранш, но демонстрирахме енергия, хъс и ентусиазъм, на който се довериха партньори, с които работим и досега.
Кои са правилата и ключовите стъпки за успешно развитие на външен за страната пазар и какви свои предимства могат да използват компаниите от България?
Геновева: България е страна със стратегическа локация, безспорни традиции и завидни умения в бранша. Ние не търгуваме със стоки от жизнена необходимост и нямахме избор, за да растем, трябваше да излезем на международните пазари. Но това е правило за всеки и си мисля, че основното, което пречи на част от по-младите и малки компании, е неувереността. Трябва повече да си вярваме! Разбира се, освен хъс трябва да имаш и добър план. Ние още в самото начало заложихме основите на нашия бизнес върху така нареченото клъстерно коопериране по метода coopetition (cooperation via competition). Метод, непознат до онова време в бизнес средите, чрез който можем да сме както големи, така и гъвкави. Метод, благодарение на който сме обзавели над 300 хотела за веригите Marriott International, Hilton Worldwide, ACCOR GROUP, IHG, Hoxton и др.
Как ви дойде идеята за веригата умни хотели Introvert?
Анелия: Създаването на успешни партньорства винаги е било водещ фактор за надграждането на бизнеса ни. Introvert концепцията възникна съвместно с наш дългогодишен партньор, професионалист в създаването и управлението на хотелски вериги – Петър Желев. Идеята бе предизвикана от все по-задълбочаващата се повсеместна криза с работната ръка, невъзможността на малките градски хотели, които представляват 70% от всички хотели в големите градове, да се преборят с конкуренцията на големите брандове и очевидно ниската степен на дигитализация в сектора. Накратко, визията ни е да дигитализираме 100% процесите по check-in/out, online плащане, услуги на рецепция, достъп до хотела, управление на сградата и мениджмънт, да премахнем от хотела всички непечеливши звена като ежедневна кухня, конферентни зали и др., които са приоритет на големите вериги. Същите тези общи части заменяме с привлекателно обособени self-service зони за кафе и напитки, модерна co-working зона с високоскоростен интернет, play-station corner, библиотека, зала за тренировки и др. Убедени сме, че сме на прав път и продължаваме с бързи темпове да развиваме както софтуера, така и франчайз концепцията.
Как финансирахте този проект?
Анелия: Проектът ни е мащабен и за развитието, което планираме в краткосрочен и средносрочен план, инвестицията е голяма. Очакваната възвръщаемост също. На този етап всичко финансираме със собствени средства, а именно – проучвания, анализи, създаването на концепция и на софтуер, реконструкцията и оборудването на първия ни хотел. Съдружници сме 7 човека, всеки с различна, но взаимно допълваща ни роля в проекта, като всички заедно допринасяме финансово за реализирането на идеята. Съвсем скоро екипът ще се разшири с още двама ключови партньори. В близко бъдеще със сигурност ще привлечем и външно финансиране, вероятно рисков капитал – от други фондове и капитали, но тази стъпка ще я правим много внимателно, с прецизна селекция на потенциалното дялово участие.
Смятате да направите експанзия и чрез отдаване на франчайз – има ли вече заявен интерес?
Анелия: Да, това е една от основните ни посоки за развитие, утвърждаване и експанзия на бранда Introvert. Франчайз моделът започва от България, но смятаме в рамките на следващата година вече да се разгърнем и в Европа, започвайки от близки, съседни дестинации, впоследствие в Централна Европа, а защо не след известно време и в презокеански държави. И отново да, вече имаме заявен интерес за франчайз от няколко хотелиери и сега, след като открихме пилотния ни хотел, стартираме предимно работа в тази посока.
Занимавате се с много различни дейности – проектиране и дизайн, хотели, управление на офис пространство, организация на create tech събитие, продуциране – как успявате да управлявате времето си и да приоритизирате?
Геновева: Едно от правилата в бизнеса, което обичаме да следваме, е да не се „успиваме“. Винаги да сме любознателни и жадни за нови проекти и развитие. Смятам, че в момента, в който човек си каже – направих го, постигнах целта си, оттогава започва неговото падение. Вярвам, че човек е толкова голям колкото са мечтите му и че The sky is not the limit, your limit is in yourself! Ето затова непрекъснато се надпреварваме с Анелия коя ще е по-дръзка в идеите си. Как съчетаваме всичко това? Възможно е единствено, ако намериш и се довериш на правилните хора, и съм много щастлива, че имаме колеги, които вярват и споделят нашите мечти.
Анелия: Да приоритизираш правилно е умение, което се учи с времето и опита, амбициите и целите, които си поставяш. Постига се трудно и се забравя много бързо, ако не го практикуваш ежедневно. Успяваме в някои начинания, но невинаги – успокояваме се, че вероятно не е било чак толкова интересно и перспективно. Идеи бликат постоянно, но се опитваме да не реагираме емоционално и да не се хвърляме стремглаво, както правехме преди години. Знам ли… може би това е било разковничето за натрупване на разнопосочен опит. По дефиниция времето винаги ни е недостатъчно, но философски погледнато, живеем в една малка частица от времето и е желателно да я оползотворим по най-добрия и смислен начин.
Кои от промените в индустрията и обществото определяте като „мегатренд“ и как ги вписвате в личната и професионалната си амбиция за развитие?
Геновева: Навлизането на AI и новите технологии в бизнеса, които вярваме, че не трябва да ни плашат, а само могат да ни помогнат да сме още по-креативни, ефективни и могат да бъдат game changer за България. Това бе и причината миналата година да създадем „КреаТех Клъстър България“, където обединихме индустрии, като анимация, потапящи технологии, VR и AR, гейминг и видеоигри, кино и телевизия, фотография, музика и започнахме да работим за консолидирането на тези индустрии, приоритизиране на създаването на собствено съдържание и фокусиране върху износ и продажби на световния пазар. Създадохме дизайнерска компания, където активно работим за износ на наш собствен продуктов и интериорен дизайн. В момента живеем във века на „икономиката на преживяванията“, където ролята и значението на тези индустрии ще нараства все повече, и България има шанса да „яхне гребена на вълната“, като се превърне в регионален лидер. Щастливи сме, ако съумеем да дадем своя, макар и малък принос в този процес, работейки за ребрандирането на нашата страна от страна на ишлеме и аутсорсинг в технологично-иновативен регионален лидер.
Каква е тайната на вашата непресъхваща бизнес енергия?
Анелия: Няма тайна – или имаш енергия да предизвикваш и случваш дейности и събития, или я нямаш и предпочиташ кротък и спокоен живот. Вторият вариант не е моят – лично аз бих умряла от скука. Разбира се, има моменти, в които усещам, че съм на ръба на силите си – последно сега, точно преди отварянето на Introvert, но след 2–3 дни презареждане съм готова да скоча в ново начинание. Рядко почивам, защото в общия случай не ми е интересно да го правя, но по-важното е, че за мен работата не е натоварване, а зареждане с положителни емоции и преживявания. Създаването на интериори например – от дизайна до изпълнението, ми носи огромна радост и удовлетворение. Творчески процес, свързан с човешката суета и на второ място с нуждите. Създава се от усмихнати хора, за да направи щастливи други хора. Е не е ли зареждащо?
Геновева: Силата е в нас самите. Самозареждам се от постигнатите резултати, от това да давам и променям средата в България, от усмихнатите лица на колегите и партньорите ни. Натъжавам се, когато понякога виждам апатия в хората около мен, животът е дар и ни е даден да го живеем! Трябва да го живеем „на макс“, на максимална скорост и пълни обороти и да не се пестим. Вярвам, че ако не отиваш на работа всеки ден, зареден с енергия, е по-добре да си смениш работата. Сравнявали са ме със зайчето Дурасел, а това се постига, като се влагаш и обичаш това, което правиш.
Кой е най-големият ви провал и най-големият ви успех във вашите очи като мениджър?
Анелия: Последните няколко години си задавам въпроса дали искам да участвам във F**k up Nights, за да почувствам свободата да говоря смело пред хора за провалите си. Все още нямам отговор, но и не съм сигурна, че имам право да третирам като провал някой свой бизнес неуспех. По-скоро го приемам като предизвикателство, в което не съм успяла, бързо го забравям и се заемам със следващото. Така е по-лесно, въпреки че хората сме така устроени, че много повече съжаляваме за нещо, отколкото да се радваме на постиженията си. А относно успеха – отново е много условно. Каква е дефиницията на успех? Винаги пред теб има още много стъпала, които можеш да изкачиш… или да слезеш. Всичко е преходно, затова е изключително мотивиращо всеки, дори и малък успех да се празнува, да останат по-задълго в съзнанието хубавите емоции от него. Не обичам да се самозамайвам и залъгвам, че съм успяла. Не се вземам толкова на сериозно.
Геновева: Няма провали – има научени уроци. Най-големият ни успех тепърва предстои!
Каква според вас е ролята на бизнеса в изграждането на обществени ценности и култура?
Анелия: Ценностната система в една компания се създава от нейните лидери и е от огромно значение. В известна степен тя има и съвсем неосъзнато, манипулативно в добрия смисъл влияние върху екипа в нея. Изповядването на ценности влияе до голяма степен и върху индивидуалното развитие на всеки човек, докосващ се до културните и обществените норми на компанията, в която работи. Полагаме усилия да споделим и разпространим до възможно най-много хора всяка културна и обогатяваща обществото проява или дейност, в която вярваме. Така преди 4 години създадохме и нашето пространство за събития и споделяне на креативност и предприемачески идеи „Мисия 23“.
Геновева: След 30 години пазарна икономика в България е крайно време да видим повече социално отговорни бизнеси, които „връщат обратно в обществото“ и го развиват. Точно това се опитваме да правим с Анелия. Опитваме се да бъдем пример за подражание, особено за момичета, които не се страхуват да развиват собствен бизнес. Подпомагаме много каузи – от домове за стари хора и помощ при бедствия до приюти за животни. Вярваме, че всеки един от нас е длъжен да дава на обществото, за да променяме средата, в която живеем, и да не чакаме някой друг вместо нас да свърши тази работа!
Кое свое лично качество харесвате най-много?
Анелия: Харесвам и същевременно мразя собствените си педантичност и перфекционизъм. Харесвам ги, защото това създава взискателност и високи критерии към продуктите, които създаваме, както и увереност, че ще предоставим на клиента висококачествена услуга или изделие. Мразя ги, защото никога не съм доволна от резултата и винаги страдам, че е могло да бъде малко по-добре, по-изпипано и още по-съвършено.
Геновева: Заразителният ми ентусиазъм, детското любопитство и умението да скачам в дълбокото, без много да му мисля. Вярвам в закона на привличането и винаги съм следвала мечтите си, без да се съмнявам в тях. Щастлива съм, че „заразявам“ много хора да вярват, че могат!
Кои са най-големите ви изкушения извън бизнеса и кое за вас беше голямото „преживяване“ през последната година?
Анелия: Обожавам да ходя на рок концерти из цяла Европа, наслаждавам се на свободата на къмпинг почивките, практикувам от колоездене до йога, катеря планините лятото и карам ски зимата. Не почивам много, но се опитвам да запълвам свободното си време с емоции и преживявания.
Имам мечта и планирам реализацията ѝ – огромно изкушение и предизвикателство за мен е да продуцирам филм по книга на български писател. Вече съм я избрала – „Тяло под роклята“ на Галин Никифоров. Първата стъпка е направена и съвсем скоро ще се заема и с това начинание.
Геновева: Може би най-голяма емоция като преживяване през тази годината беше поканата ми за участие в първия риалити бизнес формат у нас, който направихме с Bloomberg TV Bulgaria – „Дръзките“. Това беше първият Shark tank, в който участвам, и той ме накара да се замисля върху това да започна да изследвам по-внимателно стартъп средата в България, като инвестирам и в други бизнеси, а не само в собствени. Удивлявам се колко страхотни млади предприемачи има в България и с голямо удоволствие отделям време и внимание на всеки един от тях, който се е обърнал за съвет към мен. В някои от тях вече инвестирах лично.
Коя книга е оказала най-голямо влияние върху вас?
Анелия: Трудно ми е да се фокусирам върху една, две или 10 книги. Всяка стойностна литература (защото напоследък ни заливат и с доста безполезна) те обогатява, всяка книга оставя частица у теб, било то с философия, факти, случки, изразни средства или мъдрост. Колкото повече четеш, разбираш още колко много не си прочел. Винаги намирам време за четене, следя книжния пазар, обожавам да си купувам книги и обичам да чета романи, биографии, философски, бизнес и мениджмънт книги от успели лидери, но не и книги тип „рецептурници“ от сорта 5 начина да бъдем успешни. Напоследък с цел пестене на време се опитвам да слушам книги, но не с всяка книга се получава, няма я магията на четенето. Ако трябва да спомена любими писатели, със сигурност ще пропусна някого и после ще ме е яд.
Геновева: „Изворът“ на Айн Ранд. Книга, която съм подарила на много приятели и горещо препоръчвам!
Геновева Христова е съосновател и управляващ директор на Ligna Group. Тя е международен експерт по клъстерно развитие. Президент е на клъстер „КреаТех България“, както и на Българскиs мебелен клъстер. Инициатор и основател на CreaTech SEE Summit. Предприемач на годината за 2010 г. (награда на Европейската комисия). Копродуцент е на Eurovision Bulgaria за 2020 и 2021 г., на Junior Eurovision 2021 г. Лектор на TED, мотивационен лектор на платформата Bulgaria Wants You и мн. др. Ментор на първото издание на риалити формата „Дръзките“ на Bloomberg TV Bulgaria.
Анелия Касабова е съсобственик и изпълнителен директор на Ligna Group Ltd от 2002 г. Съосновател е на центъра за творчески събития MISSIA23 (2019 г.) и на бранда Introvert Hotels (2022 г.). През 2010 г. става „Предприемач на годината“ – награда на Европейската комисия в Брюксел. Участва в лидерската програмата EY Winning Women Entrepreneurship Program (2019 г.). Анелия е магистър по индустриален мениджмънт от Техническия университет в София. Практикува колоездене, планинско катерене, йога, обича да чете художествена и бизнес литература и е страстен любител на кучетата.
Ligna Group е компания с 20-годишен опит в комплексно обзавеждане, дизайн и инженеринг на обществени обекти в Европа. Основните ѝ клиенти са хотелски групи, както и компании във Великобритания, Германия и Франция, с нарастващ пазар в Холандия и Скандинавия. Сред тях са хотелските вериги Marriott, Hilton, B&B hotels, Accor group, както и сгради и show-rooms на La Poste, L’oreal, Citroen и Dacia. През последната година компанията реализира годишен оборот от приблизително 10 млн. евро заедно с дружеството си във Великобритания. Неин стремеж остават създаването на интериори от световна класа, насърчаване на креативната индустрия у нас, както и желанието за изграждане на положителен бизнес имидж на страната на международните пазари.
|
Ключови думи
лидерство
креативност
развитие
бизнес
предприемачество