Бизнес

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 2 / 4

Освен хъс трябва да имаш и добър план

Винаги пред теб има още много стъпала, които можеш да изкачиш… или да слезеш

Автор:

Таня Кръстева

Снимки:

Юлиян Донов

Освен хъс трябва да имаш и добър план

Освен хъс трябва да имаш и добър план

Винаги пред теб има още много стъпала, които можеш да изкачиш… или да слезеш

Освен хъс трябва да имаш и добър план
Анелия Касабова и Геновева Христова, Ligna Group
quotes

Каква е притегателната сила на мебелната индустрия лично за вас? В нея работите вече 20 години.

Геновева: Нямам представа кога изминаха 20 години. Абсолютна случайност, но всъщност няма нищо случайно. В началото на Милениума отидох в новосформирания Стопански факултет на Лесотехническия университет, току-що завършила УНСС и преподаваща "Международни икономически и валутни отношения"?, нищо неразбираща от мебели. После попаднах в Браншовата камара на дървообработващата и мебелната промишленост (БКДМП), където бях най-младият изпълнителен директор, амбицирана да промотирам и развивам бранша до появата на Анелия и присъединяването ѝ към БКДМП. Пътят ни продължи със създаването на „Лигна Консулт“ през 2002 г.– стартъп, в който повярваха доайените от бранша и ни дадоха първоначалния капитал от 5000 лева. Обичам го този бранш, миризмата на дървесина в предприятията, шума на машините в цеховете, дърворезбите на старите майстори – традиционен сектор, поминък и занаят, предаван от поколение на поколение, който сме длъжни да пазим, модернизираме, развиваме и показваме на света. Да, може и да не сме толкова атрактивни като модерните технологични сектори, но човек винаги ще има нужда от красота, уют и комфорт в дома си.

Анелия: Любовта ми към дизайна и мебелите започна след присъединяването ми към БКДМП. Завършила съм индустриален мениджмънт в Техническия университет и с тази работа започнах да усещам, че съм попаднала на мястото си. Благодарение на нея опознах фабриките в сектора, тънкостите и предизвикателствата на производството. Да създаваш продукти е магия – от чертеж до изделие, от фабриката или ръцете на майсторите до комфорта на клиента. За мен е предизвикателство и гордост да създаваме бутикови изделия за водещи хотелски брандове, които са измислени и произведени в България.

Как направихте първия си значим договор с голяма хотелска верига?

Геновева: Обичаме да разказваме тази история, която завинаги промени живота ни. Годината е 2005-а, градът е Кьолн, провежда се най-голямото изложение за интериорен дизайн imm furniture fair през януари, на което от години българските мебелни производители представят своите продукти. Поради мениджърска грешка и дублиране на стаи от хотел B&B Frechen решават да релокират българската търговска делегация от 50 човека, членове на БКМДП, в мизерен, стар и неотоплен хотел – „Защото източноевропейците няма да мрънкат“. Да, ама не! Не само че се оплакахме пред централата на веригата, но след три месеца уволнихме и мениджъра, виновен за случката. Като компенсация за неудобството от веригата дадоха ваучери за безплатно настаняване на цялата българска група и ни запознаха с Петра Фробел, новия мениджър в Кьолн, който ни зададе един простичък въпрос: „Предстои ни търг за обзавеждане на новите ни хотели в групата във връзка с предстоящото Световно първенство по футбол в Германия през 2006-а, заинтересовани ли сте от участие? Отне ни точно 3 секунди да се спогледаме с Анелия и да кажем категорично да! Останалото, както казват, е история, а броят B&B хотели – до момента 175, са обзаведени до един от „Лигна Груп“.

Работите на конкурентен международен пазар, какъв подход използвате при бизнес преговорите, които водите?

Геновева: Всеки клиент е различен и сме се научили да адаптираме бизнес поведението си спрямо неговите персонални и културни особености. Но все пак има три правила, които са общовалидни за всеки преговор: да бъдеш убедителен и максимално подготвен; да следваш интуицията си и да покажеш отношение към клиента, да го изненадаш приятно, като му дадеш повече, отколкото очаква.

В началото ни беше много трудно, бяхме две млади момичета в един традиционно мъжки бранш, но демонстрирахме енергия, хъс и ентусиазъм, на който се довериха партньори, с които работим и досега.

Кои са правилата и ключовите стъпки за успешно развитие на външен за страната пазар и какви свои предимства могат да използват компаниите от България?

Геновева: България е страна със стратегическа локация, безспорни традиции и завидни умения в бранша. Ние не търгуваме със стоки от жизнена необходимост и нямахме избор, за да растем, трябваше да излезем на международните пазари. Но това е правило за всеки и си мисля, че основното, което пречи на част от по-младите и малки компании, е неувереността. Трябва повече да си вярваме! Разбира се, освен хъс трябва да имаш и добър план. Ние още в самото начало заложихме основите на нашия бизнес върху така нареченото клъстерно коопериране по метода coopetition (cooperation via competition). Метод, непознат до онова време в бизнес средите, чрез който можем да сме както големи, така и гъвкави. Метод, благодарение на който сме обзавели над 300 хотела за веригите Marriott International, Hilton Worldwide, ACCOR GROUP, IHG, Hoxton и др.

Как ви дойде идеята за веригата умни хотели Introvert?

Анелия: Създаването на успешни партньорства винаги е било водещ фактор за надграждането на бизнеса ни. Introvert концепцията възникна съвместно с наш дългогодишен партньор, професионалист в създаването и управлението на хотелски вериги – Петър Желев. Идеята бе предизвикана от все по-задълбочаващата се повсеместна криза с работната ръка, невъзможността на малките градски хотели, които представляват 70% от всички хотели в големите градове, да се преборят с конкуренцията на големите брандове и очевидно ниската степен на дигитализация в сектора. Накратко, визията ни е да дигитализираме 100% процесите по check-in/out, online плащане, услуги на рецепция, достъп до хотела, управление на сградата и мениджмънт, да премахнем от хотела всички непечеливши звена като ежедневна кухня, конферентни зали и др., които са приоритет на големите вериги. Същите тези общи части заменяме с привлекателно обособени self-service зони за кафе и напитки, модерна co-working зона с високоскоростен интернет, play-station corner, библиотека, зала за тренировки и др. Убедени сме, че сме на прав път и продължаваме с бързи темпове да развиваме както софтуера, така и франчайз концепцията.

Как финансирахте този проект?

Анелия: Проектът ни е мащабен и за развитието, което планираме в краткосрочен и средносрочен план, инвестицията е голяма. Очакваната възвръщаемост също. На този етап всичко финансираме със собствени средства, а именно – проучвания, анализи, създаването на концепция и на софтуер, реконструкцията и оборудването на първия ни хотел. Съдружници сме 7 човека, всеки с различна, но взаимно допълваща ни роля в проекта, като всички заедно допринасяме финансово за реализирането на идеята. Съвсем скоро екипът ще се разшири с още двама ключови партньори. В близко бъдеще със сигурност ще привлечем и външно финансиране, вероятно рисков капитал – от други фондове и капитали, но тази стъпка ще я правим много внимателно, с прецизна селекция на потенциалното дялово участие.

Смятате да направите експанзия и чрез отдаване на франчайз – има ли вече заявен интерес?

Анелия: Да, това е една от основните ни посоки за развитие, утвърждаване и експанзия на бранда Introvert. Франчайз моделът започва от България, но смятаме в рамките на следващата година вече да се разгърнем и в Европа, започвайки от близки, съседни дестинации, впоследствие в Централна Европа, а защо не след известно време и в презокеански държави. И отново да, вече имаме заявен интерес за франчайз от няколко хотелиери и сега, след като открихме пилотния ни хотел, стартираме предимно работа в тази посока.

Занимавате се с много различни дейности – проектиране и дизайн, хотели, управление на офис пространство, организация на create tech събитие, продуциране – как успявате да управлявате времето си и да приоритизирате?

Геновева: Едно от правилата в бизнеса, което обичаме да следваме, е да не се „успиваме“. Винаги да сме любознателни и жадни за нови проекти и развитие. Смятам, че в момента, в който човек си каже – направих го, постигнах целта си, оттогава започва неговото падение. Вярвам, че човек е толкова голям колкото са мечтите му и че The sky is not the limit, your limit is in yourself! Ето затова непрекъснато се надпреварваме с Анелия коя ще е по-дръзка в идеите си. Как съчетаваме всичко това? Възможно е единствено, ако намериш и се довериш на правилните хора, и съм много щастлива, че имаме колеги, които вярват и споделят нашите мечти.

Анелия: Да приоритизираш правилно е умение, което се учи с времето и опита, амбициите и целите, които си поставяш. Постига се трудно и се забравя много бързо, ако не го практикуваш ежедневно. Успяваме в някои начинания, но невинаги – успокояваме се, че вероятно не е било чак толкова интересно и перспективно. Идеи бликат постоянно, но се опитваме да не реагираме емоционално и да не се хвърляме стремглаво, както правехме преди години. Знам ли… може би това е било разковничето за натрупване на разнопосочен опит. По дефиниция времето винаги ни е недостатъчно, но философски погледнато, живеем в една малка частица от времето и е желателно да я оползотворим по най-добрия и смислен начин.

Кои от промените в индустрията и обществото определяте като „мегатренд“ и как ги вписвате в личната и професионалната си амбиция за развитие?

Геновева: Навлизането на AI и новите технологии в бизнеса, които вярваме, че не трябва да ни плашат, а само могат да ни помогнат да сме още по-креативни, ефективни и могат да бъдат game changer за България. Това бе и причината миналата година да създадем „КреаТех Клъстър България“, където обединихме индустрии, като анимация, потапящи технологии, VR и AR, гейминг и видеоигри, кино и телевизия, фотография, музика и започнахме да работим за консолидирането на тези индустрии, приоритизиране на създаването на собствено съдържание и фокусиране върху износ и продажби на световния пазар. Създадохме дизайнерска компания, където активно работим за износ на наш собствен продуктов и интериорен дизайн. В момента живеем във века на „икономиката на преживяванията“, където ролята и значението на тези индустрии ще нараства все повече, и България има шанса да „яхне гребена на вълната“, като се превърне в регионален лидер. Щастливи сме, ако съумеем да дадем своя, макар и малък принос в този процес, работейки за ребрандирането на нашата страна от страна на ишлеме и аутсорсинг в технологично-иновативен регионален лидер.

Каква е тайната на вашата непресъхваща бизнес енергия?

Анелия: Няма тайна – или имаш енергия да предизвикваш и случваш дейности и събития, или я нямаш и предпочиташ кротък и спокоен живот. Вторият вариант не е моят – лично аз бих умряла от скука. Разбира се, има моменти, в които усещам, че съм на ръба на силите си – последно сега, точно преди отварянето на Introvert, но след 2–3 дни презареждане съм готова да скоча в ново начинание. Рядко почивам, защото в общия случай не ми е интересно да го правя, но по-важното е, че за мен работата не е натоварване, а зареждане с положителни емоции и преживявания. Създаването на интериори например – от дизайна до изпълнението, ми носи огромна радост и удовлетворение. Творчески процес, свързан с човешката суета и на второ място с нуждите. Създава се от усмихнати хора, за да направи щастливи други хора. Е не е ли зареждащо?

Геновева: Силата е в нас самите. Самозареждам се от постигнатите резултати, от това да давам и променям средата в България, от усмихнатите лица на колегите и партньорите ни. Натъжавам се, когато понякога виждам апатия в хората около мен, животът е дар и ни е даден да го живеем! Трябва да го живеем „на макс“, на максимална скорост и пълни обороти и да не се пестим. Вярвам, че ако не отиваш на работа всеки ден, зареден с енергия, е по-добре да си смениш работата. Сравнявали са ме със зайчето Дурасел, а това се постига, като се влагаш и обичаш това, което правиш.

Кой е най-големият ви провал и най-големият ви успех във вашите очи като мениджър?

Анелия: Последните няколко години си задавам въпроса дали искам да участвам във F**k up Nights, за да почувствам свободата да говоря смело пред хора за провалите си. Все още нямам отговор, но и не съм сигурна, че имам право да третирам като провал някой свой бизнес неуспех. По-скоро го приемам като предизвикателство, в което не съм успяла, бързо го забравям и се заемам със следващото. Така е по-лесно, въпреки че хората сме така устроени, че много повече съжаляваме за нещо, отколкото да се радваме на постиженията си. А относно успеха – отново е много условно. Каква е дефиницията на успех? Винаги пред теб има още много стъпала, които можеш да изкачиш… или да слезеш. Всичко е преходно, затова е изключително мотивиращо всеки, дори и малък успех да се празнува, да останат по-задълго в съзнанието хубавите емоции от него. Не обичам да се самозамайвам и залъгвам, че съм успяла. Не се вземам толкова на сериозно.

Геновева: Няма провали – има научени уроци. Най-големият ни успех тепърва предстои!

Каква според вас е ролята на бизнеса в изграждането на обществени ценности и култура?

Анелия: Ценностната система в една компания се създава от нейните лидери и е от огромно значение. В известна степен тя има и съвсем неосъзнато, манипулативно в добрия смисъл влияние върху екипа в нея. Изповядването на ценности влияе до голяма степен и върху индивидуалното развитие на всеки човек, докосващ се до културните и обществените норми на компанията, в която работи. Полагаме усилия да споделим и разпространим до възможно най-много хора всяка културна и обогатяваща обществото проява или дейност, в която вярваме. Така преди 4 години създадохме и нашето пространство за събития и споделяне на креативност и предприемачески идеи „Мисия 23“.

Геновева: След 30 години пазарна икономика в България е крайно време да видим повече социално отговорни бизнеси, които „връщат обратно в обществото“ и го развиват. Точно това се опитваме да правим с Анелия. Опитваме се да бъдем пример за подражание, особено за момичета, които не се страхуват да развиват собствен бизнес. Подпомагаме много каузи – от домове за стари хора и помощ при бедствия до приюти за животни. Вярваме, че всеки един от нас е длъжен да дава на обществото, за да променяме средата, в която живеем, и да не чакаме някой друг вместо нас да свърши тази работа!

Кое свое лично качество харесвате най-много?

Анелия: Харесвам и същевременно мразя собствените си педантичност и перфекционизъм. Харесвам ги, защото това създава взискателност и високи критерии към продуктите, които създаваме, както и увереност, че ще предоставим на клиента висококачествена услуга или изделие. Мразя ги, защото никога не съм доволна от резултата и винаги страдам, че е могло да бъде малко по-добре, по-изпипано и още по-съвършено.

Геновева: Заразителният ми ентусиазъм, детското любопитство и умението да скачам в дълбокото, без много да му мисля. Вярвам в закона на привличането и винаги съм следвала мечтите си, без да се съмнявам в тях. Щастлива съм, че „заразявам“ много хора да вярват, че могат!

Кои са най-големите ви изкушения извън бизнеса и кое за вас беше голямото „преживяване“ през последната година?

Анелия: Обожавам да ходя на рок концерти из цяла Европа, наслаждавам се на свободата на къмпинг почивките, практикувам от колоездене до йога, катеря планините лятото и карам ски зимата. Не почивам много, но се опитвам да запълвам свободното си време с емоции и преживявания.

Имам мечта и планирам реализацията ѝ – огромно изкушение и предизвикателство за мен е да продуцирам филм по книга на български писател. Вече съм я избрала – „Тяло под роклята“ на Галин Никифоров. Първата стъпка е направена и съвсем скоро ще се заема и с това начинание.

Геновева: Може би най-голяма емоция като преживяване през тази годината беше поканата ми за участие в първия риалити бизнес формат у нас, който направихме с Bloomberg TV Bulgaria – „Дръзките“. Това беше първият Shark tank, в който участвам, и той ме накара да се замисля върху това да започна да изследвам по-внимателно стартъп средата в България, като инвестирам и в други бизнеси, а не само в собствени. Удивлявам се колко страхотни млади предприемачи има в България и с голямо удоволствие отделям време и внимание на всеки един от тях, който се е обърнал за съвет към мен. В някои от тях вече инвестирах лично.

Коя книга е оказала най-голямо влияние върху вас?

Анелия: Трудно ми е да се фокусирам върху една, две или 10 книги. Всяка стойностна литература (защото напоследък ни заливат и с доста безполезна) те обогатява, всяка книга оставя частица у теб, било то с философия, факти, случки, изразни средства или мъдрост. Колкото повече четеш, разбираш още колко много не си прочел. Винаги намирам време за четене, следя книжния пазар, обожавам да си купувам книги и обичам да чета романи, биографии, философски, бизнес и мениджмънт книги от успели лидери, но не и книги тип „рецептурници“ от сорта 5 начина да бъдем успешни. Напоследък с цел пестене на време се опитвам да слушам книги, но не с всяка книга се получава, няма я магията на четенето. Ако трябва да спомена любими писатели, със сигурност ще пропусна някого и после ще ме е яд.

Геновева: „Изворът“ на Айн Ранд. Книга, която съм подарила на много приятели и горещо препоръчвам!

Геновева Христова е съосновател и управляващ директор на Ligna Group. Тя е международен експерт по клъстерно развитие. Президент е на клъстер „КреаТех България“, както и на Българскиs мебелен клъстер. Инициатор и основател на CreaTech SEE Summit. Предприемач на годината за 2010 г. (награда на Европейската комисия). Копродуцент е на Eurovision Bulgaria за 2020 и 2021 г., на Junior Eurovision 2021 г. Лектор на TED, мотивационен лектор на платформата Bulgaria Wants You и мн. др. Ментор на първото издание на риалити формата „Дръзките“ на Bloomberg TV Bulgaria.

Анелия Касабова е съсобственик и изпълнителен директор на Ligna Group Ltd от 2002 г. Съосновател е на центъра за творчески събития MISSIA23 (2019 г.) и на бранда Introvert Hotels (2022 г.). През 2010 г. става „Предприемач на годината“ – награда на Европейската комисия в Брюксел. Участва в лидерската програмата EY Winning Women Entrepreneurship Program (2019 г.). Анелия е магистър по индустриален мениджмънт от Техническия университет в София. Практикува колоездене, планинско катерене, йога, обича да чете художествена и бизнес литература и е страстен любител на кучетата.

Ligna Group е компания с 20-годишен опит в комплексно обзавеждане, дизайн и инженеринг на обществени обекти в Европа. Основните ѝ клиенти са хотелски групи, както и компании във Великобритания, Германия и Франция, с нарастващ пазар в Холандия и Скандинавия. Сред тях са хотелските вериги Marriott, Hilton, B&B hotels, Accor group, както и сгради и show-rooms на La Poste, L’oreal, Citroen и Dacia. През последната година компанията реализира годишен оборот от приблизително 10 млн. евро заедно с дружеството си във Великобритания. Неин стремеж остават създаването на интериори от световна класа, насърчаване на креативната индустрия у нас, както и желанието за изграждане на положителен бизнес имидж на страната на международните пазари.